Min granne har ett garage ca 1,5 m från tomtgränsen mot oss där vi har parkeringsplats och gräsmatta. Nu håller grannen på att bygga ett hönshus mellan deras garage och tomtgränsen och dessutom ett hönsnät-inhägnat område några meter längs tomtgränsen. De har inte frågat oss vad vi tycker. Vi anser att det hade varit bättre att bygga på baksidan av deras garage där det inte skulle störa oss på något sätt, men ev inskränka på deras tomtmiljö.

Vi vill inte skapa grannfejd och har ännu inte pratat med dom om bygget. Men eftersom vi i förra huset hade egna höns så vet vi att det både kan skapa lukt och ljud (kackel..).

Är det tillåtet att anlägga hönshuset direkt mot tomtgräns, eller är det 4,5 m från tomtgräns som gäller om man inte har samtycke av grannen?
 
Jag förstår nog inte riktigt hur grannen ska bygga hönshuset? Ska det klämmas in på de 1,5 m som finns mellan din fastighetsgräns och grannens garage? Hur stort blir byggnaden!
 
H
Är detta i tätbebyggt område?
 
Är det verkligen ett hönshus, inte bara en inhägnas av nät eller liknande, så lär det behövas godkännande från dig (som bygglovsfri friggebod), eller bygglov, då kan bygglovsmyndigheten teoretiskt bevilja bygglov även om du motsätter dig. Men i praktiken tror jag inte att grannen skulle få bygglov (ens om du samtycker).
 
  • Gilla
BrunoK
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Jag förstår nog inte riktigt hur grannen ska bygga hönshuset? Ska det klämmas in på de 1,5 m som finns mellan din fastighetsgräns och grannens garage? Hur stort blir byggnaden!
Inte stor, och inte fria ytan heller. Men frågan är: Får man anlägga det invid tomtgänsen?
 
H Hallerudsbo skrev:
Är detta i tätbebyggt område?
Nä, ute på landet, vår två hus nära varandra, grannen har åkermark på andra sidan huset, men också altan och plats för sociala aktiviteter. Så därför blev det väl praktiskt att placera hönsen mot oss.
 
  • Gilla
Ludde76
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Är det verkligen ett hönshus, inte bara en inhägnas av nät eller liknande, så lär det behövas godkännande från dig (som bygglovsfri friggebod), eller bygglov, då kan bygglovsmyndigheten teoretiskt bevilja bygglov även om du motsätter dig. Men i praktiken tror jag inte att grannen skulle få bygglov (ens om du samtycker).
Huset (som en lekstuga stort) är enl min mening alldeles för litet, men hönsen kommer ju att ströva i inhägnaden mot vår tomt.
 
  • Gilla
Pandarius
  • Laddar…
Svårt att förstå kan du möjligen göra en skiss?
Själva huset får inte placeras närmare än 4.5m utan medgivande från dig eller bygglov.
Men ett stängsel är samma sak som ett staket och det får man sätta upp i tomtgräns men de har ingen rätt att göra någon typ av åverkan eller rätt att stå på eran tomt när det sätts upp. Att stängslet sedan finns för att höns inte ska gå in på eran tomt eller bara för att man tcyekr det är snyggt har ingen betydelse.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
En inhägnad nära tomtgränsen kan du nog inte göra ngt. åt. Inom ramen för bygglovsfrågor. Möjligen något för miljö hälsovård.
Men ligger ”byggnaden” närmare än 4,5m så behövs medgivande från dig, eller bygglov.
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
Det är inte säkert att ett litet ”hönshus” klassas som byggnad.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Q Qultek skrev:
Men eftersom vi i förra huset hade egna höns så vet vi att det både kan skapa lukt och ljud (kackel..).
Inget svar på frågan men om det luktar och kacklar precis vid tomtgräns eller några meter från denna är väl mer eller mindre lika "otrevligt", Även om du kan "framtvinga" en flytt av "olägenheten" med några meter kanske det är värt att fundera på om den marginella förbättring du får är värd risken för försämrad grannsämja. Kanske eller kanske inte, bara du som kan bedöma det.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Då en lekstuga inte kräver bygglov, och därför får ställas direkt invid tomtgräns skulle jag tro att motsvarande mycket väl även kan gälla för ett litet hönshus då de normalt är mindre än en lekstuga om det inte rör sig om väldigt många höns.
 
  • Gilla
Liwi47 och 2 till
  • Laddar…
Lekstugan klassas som lekredskap, och kan därför vara en ”ickebyggnad” men tolkningen är omtvistad. Ett litet hönshus kan ev. också vara något annat än byggnad, men jag vet inte på vilken grund.
 
Om det är så lågt att man inte kan vistas i det klassas det inte som byggnad. Under 180cm brukar det tolkas som.
 
Hönsgården får vara till tomtgränsen men hönshuset ska vara 4,5m från din tomtgräns så tänker de använda garaget som hönshus så får de tänka om..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.