Hej!

i dagsläget är pelletspannan våran varmvattenkälla.
men det känns onödigt att elda pellets hela sommaren bara för att få varmvatten.

det måste väl vara mer ekonomiskt att ha en varmvattenberedare att värma vatten med sommartid när man inte behöver värma upp huset?

hur kopplas den in? och hur stor beredare ska man välja?
vi har inget badkar och familjen är liten.
 
Har samma funderingar själv. Jag tänkte sätta min efter ack tanken. Har man eldat så fylls beredaren med förvärmt vatten.
Man har ju då alltid varmt vatten = Lycklig fru
 
Andreas_Hansson skrev:
Har samma funderingar själv. Jag tänkte sätta min efter ack tanken. Har man eldat så fylls beredaren med förvärmt vatten.
Man har ju då alltid varmt vatten = Lycklig fru


ja det låter ju smart!

men jag har ingen acc tank utan varmvattnet finns inne i pannan i dagsläget.

med det är ju samma princip.
 
Det kan ju inte kosta många kronor att hålla det vattnet varmt. Enligt nibe är förlusten för en 100L beredare ca 40watt.Om man inte tappar något varmvatten.


Jag har tänkt mig en 55L beredare
 
Ett bättre alternativ är att sätta en blandningsventil som tar vatten från elberedaren först när vattnet från beredaren i acken är för kallt. Berederan fylls som du tänkt. Då räcker vattnet mycket längre om tex acken är 25 grader
 
Det var smart.
Jag hade tänkt så här
 
  • VVB.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Matss skrev:
Ett bättre alternativ är att sätta en blandningsventil som tar vatten från elberedaren först när vattnet från beredaren i acken är för kallt. Berederan fylls som du tänkt. Då räcker vattnet mycket längre om tex acken är 25 grader
Nu var det så att det var en pelletspanna och den är varm eller kall. Varm när den är på och kall när man stängt av den så det finns inget halvkallt accvatten.

Endera så startar ni pannan en gång om dagen eller varannan dag för att värma tanken.

Till trådstartaren Mb star (Mercedes?) om ni som jag har en panna utan förådsberedare då är det lite sämre. Min rekommendation skulle vara att som ni tänkt seriekoppla beredarna, varmvatten ut från pelletspannan till kallvatten in på elberedaren och på elberedaren en blandningsventil (som blandar in kallvatten).

Denna elberedare kan sättas nära disk och dusch så minskar man på tiden som dehövs för att få varmvatten. Nackdelen är på vintern så kommer elberedaren att orsaka en liten liten förlust men den kan komma huset tillgodo med en bra placering av beredaren.

Iom att det finns en övertrycksventil på befintlig panna så kan ni köpa en elberedare utan ventiler som är lite billigare.

Storleken, ja det beror på men med 100 liter värmt till 70 grader så får man duscha flera efter varandra.
 
Elberedare i serie efter pannan funkar alldeles utmärkt, däremot måste man ha en blandningsventil efter så att man inte riskerar att få ut för hett vatten i kranarna. Har skrivit i en anna tråd om detta.
 
Hej fotografen, nu är det andra tråden (hydropress) du inte läser först, kanske behöver du gå till optiker.

Jag skrev faktiskt att det skulle vara en blandningsventil efter Elberedaren.
Prototypen
 
prototypen skrev:
Hej fotografen, nu är det andra tråden (hydropress) du inte läser först, kanske behöver du gå till optiker.

Jag skrev faktiskt att det skulle vara en blandningsventil efter Elberedaren.
Prototypen
Började på inlägget innan du hade postat ditt, svårt att läsa något som inte finns men såhär i efterhand ser det lite tokigt ut, medges...
 
Jag kör allt varmvatten från el-beredare, från början för att jag har 17 m kulvert och det tog lång tid innan duschvattnet blev varmt. Sedan har jag installerat pelletsvärme (tidigare olja) och noterat att det går åt mycket pellets bara för att hålla pannan varm. El-beredaren sitter inne i huset och jag har fixat med kranar så att jag kan välja varifrån jag tar varmvattnet. Vi är två personer i hushållet och allt varmvatten drar 1500 kWh per år. Pannan står kall hela sommaren.
 
Andreas_Hansson skrev:
Jag har tänkt mig en 55L beredare
Jag har en sådan upphängt i taket i mitt teknikutrymme och använder den året om eftersom jag inte har vattenmantlad pelletskamin. Har inget badkar. Den lilla beredaren funkar mycket bra och klarar ett par personers duschar. Lite framförhållning om det är fler som skall tvätta håret. De här nya små beredarna är effektiva.
 
Matss skrev:
Ett bättre alternativ är att sätta en blandningsventil som tar vatten från elberedaren först när vattnet från beredaren i acken är för kallt. Berederan fylls som du tänkt. Då räcker vattnet mycket längre om tex acken är 25 grader
Hur kopplar man då?
Från ack in i kalla anslutningen?
från vv beredare in i varma anslutningen
http://www.clasohlson.se/Archive/images/products/S/Hi/351220_X_2006-06-29_085221_82.jpg
 
Mb_Star skrev:
Hej!

i dagsläget är pelletspannan våran varmvattenkälla.
men det känns onödigt att elda pellets hela sommaren bara för att få varmvatten.

det måste väl vara mer ekonomiskt att ha en varmvattenberedare att värma vatten med sommartid när man inte behöver värma upp huset?
.
Vad har du för panna??

Är det en ny panna så bör det bli billigare att bara plugga rökröret med isolering o köra elpatron i pannan..
 
Andreas_Hansson skrev:
Hur kopplar man då?
Från ack in i kalla anslutningen?
från vv beredare in i varma anslutningen
[länk]
Från ackens beredare till ett T där du ansluter in på el-beredaren och kall anslutning på blandningsventilen, varm till ut på elberedaren. Sen som skållningsskydd bör du ha din vanliga blandningsventil efter.

Nackdelen är att stänger du av elen kommer det bara kallt ur kranen. Kan lösas med ett par kulventiler som kopplar bort beredaren vintertid om man är sparsam...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.