Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Jag skulle kolla på en vanlig vvb och skippa genomströmmningsberedare då dessa är extremt energikrävande.
I övrigt så kommer det nog gå bra, i och med vp så kommer radiatorerna knappt gå skulle jag säga. Du skulle kunna låta befintliga sitta och sätta dem på lägsta inställningen för att låta vp jobba helt.
Fel.
Genomströmningsvärmare är inte ”extremt energikrävande”. De är energieffektiva då de inte har värmeförluster som varmvattenberedare har.
Däremot är de effektkrävande så man måste se till att propparna håller. Det finns större och mindre modeller så det är ett alternativ som kan vara bra.
Men det finns även mindre varmvattenberedare som kan lämpa sig väl.
 
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
M Majaji44 skrev:
De gamla känns som om de blir väldigt varma o sen kalla o sen varma igen. Ingen jämn värme
Det är för hög effekt på elementen. Jag har haft samma problem. Jag tog isär elementen och kopplade ur en av de två värmeslingorna i mina element och det blev en jättestor förbättring i värmekomforten.

Det var en enkel åtgärd men som kräver nödvändiga kunskaper om el. Möjligheten finns naturligtvis om dina element har dubbla värmeslingor.
Har bytt några termostater som inte fungerade också.
 
S Skyflakes skrev:
Fel.
Genomströmningsvärmare är inte ”extremt energikrävande”. De är energieffektiva då de inte har värmeförluster som varmvattenberedare har.
Däremot är de effektkrävande så man måste se till att propparna håller. Det finns större och mindre modeller så det är ett alternativ som kan vara bra.
Men det finns även mindre varmvattenberedare som kan lämpa sig väl.
Ber om ursäkt för användandet av fel storhet, du har helt rätt. Läser man vad jag skrivit så är det just effektbehovet jag observerat och inte själva energin.
 
Nu vet jag inte vad det är för effekt på elementet som sitter där idag. Men borde inte de dra mer el än dagens element? Gissar de i a f är 30 år gamla.
Gällande genomströmningsvärmare eller VV-beredare vet jag inte.

Men tanken är ju att de ska bli så energisnålt o effektivt de går inom rimliga pengar.

kommer ju även att sätta in en LLVP (Mitsubishi Hero) när tillbyggnad är klar, gissningsvis till våren 2022.
 
M Majaji44 skrev:
Nu vet jag inte vad det är för effekt på elementet som sitter där idag. Men borde inte de dra mer el än dagens element? Gissar de i a f är 30 år gamla.
Gällande genomströmningsvärmare eller VV-beredare vet jag inte.

Men tanken är ju att de ska bli så energisnålt o effektivt de går inom rimliga pengar.

kommer ju även att sätta in en LLVP (Mitsubishi Hero) när tillbyggnad är klar, gissningsvis till våren 2022.
Som skrivits så är genomströmmningsberedaren effektiv och används enbart när behov av vv finns. Nackdelen är att den drar mycket ström när den används och det medför att om du bibehåller dina nuvarande huvudsäkringar på 16A kommer detta inte att fungera. (Värmaren drar 16A vi användande) det kommer att kräva att man säkrar upp fastigheten till 25A för att säkerställa behovet på övriga stora laster tex spis/ugn lvp mm.

Sen kan man alltid räkna på vad det högre abonnemanget kostar kontra vad kostnaderna för förlusterna blir i en traditionell vvb. Personligen hade jag gått på en traditionell vvb alla dagar i veckan.

Gällande radiatorerna så bör de bli energisnålare med nya men du ska inte satsa på lvp istället för att byta radiatorer? Då kan de befintliga sitta och användas enbart om det blir behov?
 
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Som skrivits så är genomströmmningsberedaren effektiv och används enbart när behov av vv finns. Nackdelen är att den drar mycket ström när den används och det medför att om du bibehåller dina nuvarande huvudsäkringar på 16A kommer detta inte att fungera. (Värmaren drar 16A vi användande) det kommer att kräva att man säkrar upp fastigheten till 25A för att säkerställa behovet på övriga stora laster tex spis/ugn lvp mm.

Sen kan man alltid räkna på vad det högre abonnemanget kostar kontra vad kostnaderna för förlusterna blir i en traditionell vvb. Personligen hade jag gått på en traditionell vvb alla dagar i veckan.

Gällande radiatorerna så bör de bli energisnålare med nya men du ska inte satsa på lvp istället för att byta radiatorer? Då kan de befintliga sitta och användas enbart om det blir behov?

Har funderat i de banorna också, att jag sätter ditt LLVP redan i sommar. Då bör den sitta i de vardagsrum som finns som kommer att gränsa till tillbyggnaden. Kommer det att räcka att få runt luften i hela stugan om man sätter den där?
 
Svårt att säga utan att veta planlösning, tänk att du vill ”blåsa” ut värmen, visst kommer den spridas naturligt men lite lika effektivt. Befintliga radiatorerna använder du då som kallrasskydd (lågt ställda)
 
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Svårt att säga utan att veta planlösning, tänk att du vill ”blåsa” ut värmen, visst kommer den spridas naturligt men lite lika effektivt. Efintliga radiatorerna använder du då som kallrasskydd (lågt ställda)
Kolla mitt först inlägg, där finns en ritning.
 
Med befintlig planlösning skulle jag satt den vid dörren till vänster (se bifogat). Det bör även vara ok med tillbyggnaden men svårt att veta just nu, är alltid svårt att få täckning men EN LVP i ett ”T-format” hus. Den går ju att flytta när tillbyggnaden är klar (y)
 
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Med befintlig planlösning skulle jag satt den vid dörren till vänster (se bifogat). Det bör även vara ok med tillbyggnaden men svårt att veta just nu, är alltid svårt att få täckning men EN LVP i ett ”T-format” hus. Den går ju att flytta när tillbyggnaden är klar (y)
Underbart med så hjälpsamma människor !

Det var min första tanke att sätta en vid entrén och sen eventuellt komplettera med en ny i tillbyggnaden. Men de blir nog lite för mycket att köra på 2st i detta huset?
Sen känns det i o f dumt att behöva betala kostnaden för att flytta den bara ett år efter installation. Alternativet är att låta det vara som det är just nu och vänta tills nästa år då tillbyggnaden är klar. Eventuellt byta ut el-elementen för att få nya o snyggare element.
 
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
Ja det är det fina med forum :D

Vart hade du tänkt att placera den i tillbyggnaden? Känns som om det blir svårt att få täckning i hela huset men om du sätter den där jag ritade kommer den nog vara bäst i helhets spridning men inte 100 för alla rum.. Du skulle kunna komplettera med några nya radiatorer i tillbyggnaden som stödvärme
 
Ja vilken modell som är snyggast får du nästa avgöra själv ;)

Men för 20’ får du ganska många olje fyllda radiatorer :rolleyes:
 
  • Gilla
Majaji44
  • Laddar…
M Majaji44 skrev:
Har funderat i de banorna också, att jag sätter ditt LLVP redan i sommar. Då bör den sitta i de vardagsrum som finns som kommer att gränsa till tillbyggnaden. Kommer det att räcka att få runt luften i hela stugan om man sätter den där?
Du bör ju sätta in en LLVP först på den lämpligaste plats som är möjlig. De gamla elementen finns ju och fungerar även om de har dålig komfort eftersom de blir för varma. Ställ ner dem till lägre temp på termostaten så går de bara om llvp inte räcker till. När du testat denna kombination ett tag så märker du om du behöver byta ut elementen eller hellre ha en llvp till om värmen inte sprider sig som du vill.

En varmvattenberedare är väl att föredra framför genomströmningsvärmare om ni ska vara många i huset och använda ugn och kaffebryggare samtidigt som ni duschar och spolar varmvatten i köket.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.