harry73 harry73 skrev:
känns ju lite att ni började gräva i fel ända :(
Man kan vara 100% säker på att man alltid hittar felet på det sista stället man letar på. :)
 
  • Gilla
  • Haha
Leif i Skåne och 4 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Man kan vara 100% säker på att man alltid hittar felet på det sista stället man letar på. :)
Det beror väl lite på hur disträ man är. Har man en riktigt dålig dag kanske man fortsätter att leta ett tag efter att man hittat vad man letar efter.
 
  • Gilla
fiskbuggaren och 3 till
  • Laddar…
Händer undertecknad lite då och då...men då kan man hitta något man letade efter i förrgår, eller hade glömt att man hade...:oops::thinking::crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Bödvar McOlsson och 2 till
  • Laddar…
E
C cpalm skrev:
Det funkade inte för mig iallafall, Geomatikk vill ha saftigt betalt för inomgårdsutsättning, även i samband med annan utsättning. Faktum är att de sist också ville skicka en fet faktura för att inte dra benen efter sig i 10 vardagar (7 dagar som de själva har på sig + 3 dagar som nätägaren har på sig(!)). Sen blev de sura för att vi sade tack men nej tack. :mad:
Antagligen har de ett så dåligt avtal att de lever på extrajobben.
Vad är saftigt betalt och tar de smällen om utsättningen inte stämmer och du gräver av?
 
Normalt förespråkas handgrävning inom minst en (1) meters avstånd från utmärkning.
Dokument med riktlinjer för säkerhetsavstånd vid grävarbete nära ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om man gräver av kabeln inom detta område så får man betala reparationen själv.

Om kabeln ligger utanför området och man gräver av kabeln så står nätägaren för reparationen.
 
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
*Harkel*
Läs denna tråden, inlägg #1163 och fram till #1213, särskilt de av inst.-mäst.
[länk]

Eller kanske denna tråd, mycket lärorik:
[länk]
(intressant också är att i inlägg #100 så framgår det att ESV ger husägaren ett föreläggande, men den elfirman som gjort de allvarliga felen ingriper man inte mot)


Men visst håller jag med dig såpass, att det måtte varit en av de odugligaste elektrikerna i landet om detta är gjort av en elektriker.
Lite förvånad här, jag trodde @Mikael_L med sin utbildning förstod vad en elektriker var.

Är du dykare och du inte kan komma ner under vattenytan, bödel om du är en bebis eller kung för att du spelat ett parti schack?

Varför i så fall, vara för att någon viskat detta eller skrivit på Internet?

Jag bad er tidigare att motivera.

Är inte Bo och Tommi elektriker i era ögon?
 
Ehh nej bo vet jag inte vad hans arbete är men tommi jobbar på ett sjukhus så han är nog inte elektriker däremot är båda två bättre på el än många som jag träffat som arbetar med det
 
E
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Ehh nej bo vet jag inte vad hans arbete är men tommi jobbar på ett sjukhus så han är nog inte elektriker däremot är båda två bättre på el än många som jag träffat som arbetar med det
Och definitionen på en elektriker är?
 
En yrkesverksam som besitter den kunskapen man borde ha för att utföra det uppdraget tex A eller AL
 
Nej det är min uppfattning är mycket väl medveten om att den inte stämmer med din eller esv.s
 
Ok då kanske du ska upplysa om vad som är rätt
 
E
Det tror jag att jag har redan.

Men om du har en pizzabagare som bara kan göra runda Calzones - är det då en pizzabagare?

En barista som är begränsad till Earl Grey med citron - är detta en barista?

En polis som är med i en rånarliga däremot - det är med uniformen på en polis.
 
Det är ju lite intressant det här.
Jag vet flera större elinstallationsföretag där väldigt få av de anställda har egen auktorisation.
De jobbar helt enkelt under företagets egenkontrollprogram
Jag skulle gissa att 50-75% av dessa är så kallade kabelspikare, som inte klarar av någon mer avancerad felsökning eller installation av mer avancerade saker än vägguttag, strömbrytare och ljusarmaturer, utan handledning.
Alla dessa titulerar sig ändå som elektriker.
Ibland blir man lite mörkrädd hur lite kunskap vissa har i ett yrke som ju ändå har en lärlingsperiod på åtminstone 4 år.
 
Redigerat:
  • Gilla
sunqan och 3 till
  • Laddar…
E
L lordi skrev:
Det är ju lite intressant det här.
Jag vet flera större elinstallationsföretag där väldigt få av de anställda har egen ackreditering.
De går jobbar helt enkelt under företagets egenkontrollprogram
Jag skulle gissa att 50-75% av dessa är så kallade kabelspikare, som inte klarar av någon mer avancerad felsökning eller installation av mer avancerade saker än vägguttag, strömbrytare och ljusarmaturer, utan handledning.
Alla dessa titulerar sig ändå som elektriker.
Ibland blir man lite mörkrädd hur lite kunskap vissa har i ett yrke som ju ändå har en lärlingsperiod på åtminstone 4 år.
Inget konstigt. Ju snabbare kabeln spikas desto högre blir lönen.

Du skriver att dessa saknar utbildning.

Det stämmer inte. Flera gånger om året går de utbildning inom ATL, mycket kring installationsavyalet kretsar kring just detta.

Därav hög avgift.
 
E El-Löken66 skrev:
Inget konstigt. Ju snabbare kabeln spikas desto högre blir lönen.

Du skriver att dessa saknar utbildning.

Det stämmer inte. Flera gånger om året går de utbildning inom ATL, mycket kring installationsavyalet kretsar kring just detta.

Därav hög avgift.
Nej, det skrev jag inte. De har ju säkerligen den utbildning som krävs för att få arbeta. Det är ju ändå arbetsgivarens ansvar. Däremot har de inte en egen auktorisation.
Däremot så kan man undra hur man inte kan förstå enklare elscheman och installationsanvisningar efter 5+ år i yrket.
Jag blir ofta utkallad som någon slags teknisk support och det slutar med att jag står och läser efter hand ur elschemat för elektrikern och talar om vilken ledare som skall kopplas mellan punkt A och punkt B.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.