FIck ett falsk larm på brandvarnaren i natt. (tjuter som fan) men inget rök, ska vi väll vara glada för.
Har för mig att man kunde lägga på filter för att de inte skulle vara så känsliga. Någon som har koll på det?
 
V viggen_l skrev:
FIck ett falsk larm på brandvarnaren i natt. (tjuter som fan) men inget rök, ska vi väll vara glada för.
Har för mig att man kunde lägga på filter för att de inte skulle vara så känsliga. Någon som har koll på det?
Se under inställningar för centralenheten och ”Service”. Där finns inställningar för branddetektorn.
 
Ah. Tack. Letade runt innan men tittade aldrig under huvudenheten.
Kan man dela så att inte ute sirenen går på vid brand eller att den fördröjs?
 
Hej alla kunniga!
Jag kommer installera Ajax i mitt nybyggda hus inom kort och tänkte höra med er experter vad jag bör införskaffa. Villan är på 152kvm, 1-plan. Kommer sätta externa kameror med PoE efteråt. Alltså ingen kamera i rörelsevakter.
1st Hub. Kan den skicka sms/mail? Eller behöver jag Hub+/hub2? Ska även kunna knyta mot larmcentral i framtiden.
1st Knappsats/keypad.
1st inomhussiren.
Flera brandvarnare. Räcker väl med den vanliga eller finns det någon anledning att använda fireprotect plus?
2-3st vattenläckagevarnare.

Sedan då gällande rörelsevakter samt dörrmagneter. Vad ska man välja? Ska man sätta glaskross på alla fönster som inte går att öppna och dörrmagneter på alla fönster/dörrar som går att öppna?
Eller är det bättre/billigare att sätta en rörelsevakt som kollar mot flera fönster/dörrar?

Rörelsevakter blir ju svårt att ha aktivt i skalskyddet om man rör sig på natten dock.
Man kanske sätter dörrmagneter på alla öppningsbara fönster/dörrar och en rörelsevakt mot stora fönsterpartiet. Och så lägger man inte med rörelsevakten på skalskyddet utan man lär ju ändå höra ifall någon krossar en ruta på natten kanske? Eller hur ska man tänka?

Något annat jag bör tänka på?
Tack så mycket!
Mvh Tobias.
 
  • Gilla
nevinator
  • Laddar…
Någon som lyckats/vet hur man kopplar på en inferno till Ajax?
 
C Csms skrev:
Någon som lyckats/vet hur man kopplar på en inferno till Ajax?
Du använder ett relä och extern strömmatning. Googla ”Ajax relay inferno” så hittar du säkert instruktioner
 
richardtenggren
Är det bara jag som tycker att HomeSiren piper för högt vid fördröjning även om man har inställt på låg pipvolym?
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Är det bara jag som tycker att HomeSiren piper för högt vid fördröjning även om man har inställt på låg pipvolym?
Ja fördröjningen går inte att använda om när man aktiverar skalläget, väcker hela familjen då
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
P Parkeringsplats skrev:
Ja fördröjningen går inte att använda om när man aktiverar skalläget, väcker hela familjen då
Utrymme för förbättring här tycker jag. Att det inte ska pipa under fördröjning om man aktiverar skalläget eller att man kunde välja bort fördröjning när man aktiverar just skalläget. Huvudanvändningen av detta bör ju vara att man typ går och lägger sig och då känns det ju inte som att man behöver det där pipet alls.
 
P Peter321 skrev:
Utrymme för förbättring här tycker jag. Att det inte ska pipa under fördröjning om man aktiverar skalläget eller att man kunde välja bort fördröjning när man aktiverar just skalläget. Huvudanvändningen av detta bör ju vara att man typ går och lägger sig och då känns det ju inte som att man behöver det där pipet alls.
Yes det är en brist, det går inte att separera fördröjningspipet mellan skalläget och nedräkning till utlöst larm. Hoppas dom fixar det, har legat som önskad feature länge hos Ajax...
 
  • Gilla
JustDoIt och 1 till
  • Laddar…
P Parkeringsplats skrev:
Ja fördröjningen går inte att använda om när man aktiverar skalläget, väcker hela familjen då
Varför vill man använda fördröjning vid skallarna? Har jag missat något smart här?
 
B Beppo skrev:
Varför vill man använda fördröjning vid skallarna? Har jag missat något smart här?
Norsk gav svensk dansk skalle i finsk bastu...
 
  • Gilla
ATH
  • Laddar…
B Beppo skrev:
Varför vill man använda fördröjning vid skallarna? Har jag missat något smart här?
Nej man vill ju inte ha det, men man vill ju ha fördröjning när man aktiverat yttre larm och när ett larm är trigga. Men nu går det inte att skilja dessa med skallarmet vad gäller pipet, därför har jag stängt av fördörjningspipiet helt..
 
richardtenggren
B Beppo skrev:
Varför vill man använda fördröjning vid skallarna? Har jag missat något smart här?
Om någon i familjen kommer senare?
Om du har djur så kanske du kör skallarm när detta är hemma själv?
Vill du då använda dig av keypad för avlarmning så underlättar det ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.