Hej alla, det här är mitt första inlägg. Vi gör en fullständig renovering av köket och jag kämpar för att välja apparater.

Jag ville fråga dig något om service och reparationer i Sverige. Stora tillverkare har idag flera märken. Har flera varumärken samma nivåer av support?

Till exempel, vid problem, ska jag förvänta mig bättre stöd från AEG, Husqvarna eller Electrolux? (Som jag förstod är de alla Electrolux-gruppen)

Några speciella intryck om Whirpool-märken? Jag har stött på KitchenAid, Bauknecht. Jag kasserade KitchenAid även om det finns bra funktioner, eftersom jag trodde att det skulle vara svårare att service (tillgänglighet av delar). Tjänsten och eventuellt underhåll är också en av anledningarna till att jag är skeptisk till att investera i Samsung-apparater, trots den fina designen och funktionerna.

Jag var också intresserad av Asko. Det finns bra funktioner och jag kan få bra erbjudanden på en ugn och ett kylskåp. Jag är dock chockad över recensionerna från Gorenjes kunder. (Asko är en del av Gorenje sedan 2010 och Gorenje en del av den kinesiska gruppen Hisense).

Medan jag uppskattar att lära mig allt detta blir det lite "för mycket" och jag måste fatta ett beslut snart.

Genom att läsa forumet vet jag att många kommer att föreslå att köpa Siemens eller Bosch. Även om jag vet att det är bra märken har de nyare modellerna inte de bästa funktionerna. För mig personligen finns det en besatthet med WiFi? Jag vill inte sätta mina fettiga fingrar på en telefon mitt i matlagningen, bara för att välja fläkt eller grill för min ugn :) Fördelarna överväger inte riskerna, men det är bara en personlig åsikt. Jag tror att dessa funktioner är värdelösa, och det är troligtvis fler komponenter som går sönder eller blir föråldrade - både hårdvaru- och programvarustandarder ändras. Jag ser mycket troligt att programvarudelen får ruttna och att du slutar med en bra apparat som inte fungerar eftersom programvaran är föråldrad. Om hårdvaruproduktion redan är outsourcad, tänk på programvaran ...

Jag talar inte svenska men min fru gör det, så det hjälper. Ber om ursäkt för den trasiga svenska.
 
Hej, välkommen till forumet!

En sak jag kan säga när det gäller service och kvalité på den samma är att det kan skilja sig oerhört mycket åt lokalt beroende på var man bor. Kan vara värt att kolla upp det. Finns många duktiga firmor i landet men alla servar inte alla fabrikat så det kan vara värt att kolla lite extra noga. I vilken del av landet bor du?

Där jag bor exempelvis (Uppland) så är servicen på Electrolux märken fullkomligt obefintlig, eller rättare sagt så dyker det upp tekniker i tid och otid som inte lyckas åtgärda mycket och det blir utdraget och dåliga erfarenheter för de flesta. Det verkar vara väldigt stor personalomsättning så det hinner inte byggas upp någon vidare kompetens. Förr fanns det en duktig serviceverkstad men de blev av med sitt avtal pga att de kom på kant med Electrolux. I andra delar av landet fungerar deras service säkert hur bra som helst (för mycket service blir det på deras produkter tyvärr)

I uppland har exempelvis också Cylinda egen service, dem lär du aldrig se röken av för det är Corona, det är sjukskrivna, pappalediga, trasiga bilar, precis alla reservdelar har fastnat i suezkanalen, vab, fredag, för kallt eller för blåsigt för att de ska kunna dyka upp.

Bosch, Siemens verkar sköta sig bra och man ser deras bilar runt om lite nu och då.

Tror säker att det är fler som har många erfarenheter ang detta på forumet beroende av vart du bor
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Tack för ditt svar @Nixon90
Jag bor i Stockholm. Jag köpte Siemens från en butik från Tyskland. Jag gick inte för de andra varumärkena eftersom jag gick vilse i processen.
Jag bestämde mig baserat på pris och modell. Jag hoppas att jag inte behöver använda reparationstjänsterna snart :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.