Utgångsläge: Etagelägenhet i sutteräng

78 kvm i övre plan fördelat på ett stort och ett litet sovrum, stort badrum, vardagsrum som sitter igop med ett ganska litet och väldigt opraktiskt kök där det är svårt att vara mer än en samtidigt, hall på 4 kvm och stor inglasad balkong.

Ritning av etagelägenhetens övre plan med vardagsrum, kök, två sovrum och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nedre plan (en trappa ner från entreplan) som är förberedd med egen entre för att kunna hyras ut separat är det 65 kvm fördelat på ett lika stort vardagsrum, ett litet sovrum, toalett med dusch, klädkammare på ca 8 kvm och hal i samma storlek. Vardagsrummet här har vi haft som sovrum men med växande barn har det blivit lite stökigt när barnen växer och har kompisar hemma som hoppar i vår säng på väg ut på uteplatsen osv.. :)

Här finns uteplats i öster (mot havet) och söder (under balkongen).

Planlösning av nedre våningen i en etagelägenhet med beteckningar för rum som stort sovrum, litet sovrum, toalett med dusch och klädkammare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Det kanske vore ett alternativ att flytta, men läget är oslagbart lugnt och havsnära med mycket villakänsla - och vi vill inte ha ett hus och en stor trädgård att ta hand om.

När vi är klara kommer vi ha gjort en rejäl rokad.

Lägenheten är förberedd för att delas, det finns vatten och avlopp indraget för kök i nedre plan och det finns en separat entre.

Ritning av en planlösning med kök, skafferi och trapp, samt utrymmen märkta som hallförvaring och toa/dusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När vi är klara med första fasen kommer det se ut såhär. Lilla sovrummet rivet. Kök längs väggen med kyl/frys/ugn i pelare mot trappen. Bakom dem ett långsmalt skafferi med grunda hyllor längs väggarna - om det här upplev för smalt så tänker vi om. Ser att ritningen inte är riktigt rätt, skafferiet ska vara lika långt ut som de tre pelarna.

Huvudentren blir nu på nedre plan. Öppnar så mycket det går mellan gamla klädkammaren och hallen - det blir inte riktigt så trångt som det ser ut på bilden pga perspektivet, det är exakt en meter där det ser ut att inte vara någon plats alls.

Altandörren mot uteplatsen byts mot en som går utåt och går att låsa även utifrån, det kommer bli både sommarentre och sen är det inte helt ovanligt att frukost eller utevistelse övergår till att vi går till stranden eller en kort promenad med barnen, då är det bra krångligt att behöva gå in för att gå ut via trapphuset.

Fas två är att dela upp kök/vardagsrum på övervåningen för att få fler sovrum, men det är en annan historia.
 
Lägenheten är förhållandevis sliten efter att ha bebotts av barnfamiljer i 15 år - vi har tre barn mellan 2 och 8 så det kommer bli en total renovering av alla ytskikt utom i badrummen.

Förberedelsen var att bredspackla och måla väggarna, lägga nytt golv (Kährs Navarra 2-stavs mattlackad ekparkett) i stora sovrummet uppe. Faktiskt ett av få rum jag inte redan fixat väggarna på en omgång. Inga bilder härifrån, ty både vår dubbelsäng och i princip allt från klädkammaren bor här tillfälligt nu.

Sen det stora steget. Har mer eller mindre försiktigt plockat ner innerväggar (magnet, kniv och skruvdragare för att lossa alla skruvar!) och tagit ut gamla golven i nedervåningen. Nu är det stomrent, lite finrivning och ena sidan av väggen mot hallen kvar. Trappan stod lös på golvet, spännande att lägga ni det nya golvet under den sen..

Köket blir längs med björkskogen, med pelare för ugn/kyl/frys ut från murstocken. Köksfläkt leds in i rökgången (det är förberett för detta). V/A finns på andra sidan murstocken eftersom tanken är att man bygger kök där trappen står när det byggs uthyrningslägenhet av nedervåningen. Där har jag även hittat ett 20mm VP-rör som matchas av en 20mm flexslang i elcentralen. Kanske möts de någonstans - annars är planen att dra ner elgrupperna för köket under ett nytt undertak som sänks så lite det går. Det ska även inrymma lite LED-spottar. Elen överlåter jag till elektriker att riva.

Renoveringsprojekt med oslipat golv, avhängd takbelysning, björkträdsmönstrad tapet, utsikt över sjö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gamla barnrummet blir sällskapshörna i anslutning till köket. Stålreglarna i taket återstår att ta ner..

Ett rum under renovering med blåmönstrad tapet och nertagna innerväggar, betonggolv och synliga eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här nånstans hamnar matbordet. Utanför uteplats åt söder under balkongen. Kanske glasar vi in även här, kanske inte. Det är ett ganska blåsigt läge.

Rum under renovering med verktyg och material på betonggolv, kabelstammar längs väggen och utsikt mot trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Budget för nedervåningen är, inklusive hantverkare, ca 300 000 kr. Vi återanvänder vitvaror förutom spishäll och köksfläkt. Och mikro. Antagligen åker vi på att byta diskmaskinen också, är osäker på om den fungerar med Ikeas Metod-kök. Så mycket för återanvändning.. kyl/frys/ugn får överleva en stund i alla fall. Budget ser ut såhär - och då har jag rivit själv och kommer sköta målningsjobb själv.

Snickare/elektriker/rörmokare inkl material 140
Ikeakök 38 (beställt)
Bänkskiva 30 (velar lite här.. Ikea kompositgranit kostar 20 men vi vill ha en annan ho egentligen)
Mikro + spishäll 15
Stänkskydd i glas 3
Golv 20 (inköpt även för övervåningen, ytterligare 25000 kr men en annan budget)
Altandörr 12 (beställd)
Diskmaskin 10
Stommar till hallbänk 2
 
Redigerat:
Köket så som det såg ut i Ikeas köksplaneringsverktyg. Gråa Voxtorp-luckor. Vi tänkte ha stänkskydd i glas med någon lite färgglad tapet bakom för att få lite mera liv. Inte så komplicerat att ändra på heller.

3D-rendering av ett kök med grå Voxtorp-luckor, enkel diskho, spishäll och en hylla längs väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Valde bort dubbel diskho (vi kör allt i maskin i princip) och bredare spishäll (det sved lite) för att få en så stor arbetsyta som möjligt. Diskmaskinen står längst till höger.

Mot väggen testar vi en ide som jag "alltid" velat testa. En hylla längs med hela köpsbänken som är i samma material som bänkskivan, 10 cm hög och 10 cm djup, för flaskor med olja, vinäger, lite kryddor. Det ska ändå byggas en installationsvägg bakom skåpen för VA och el så varför inte nyttja den till något roligt. Idag har vi sådant står på ytan bredvid spisen på en bricka, nu frigörs den ytan till kaffebryggare eller något annat livsviktigt.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Spännande projekt!
Är det en bostadsrätt det handlar om?

Jag har renoverat några kök genom åren och jag skulle aldrig välja bort dubbel diskho, men ert val bygger på andra köksvanor än mina säkert (y)

Ser fram emot fler bilder och uppdateringar!
 
Ja, det är en bostadsrätt. Och styrelsen är informerad om mina förehavanden - men vi rör inga stammar eller bärande väggar så de har inga åsikter.

Ursprunglig planlösning är väldigt märklig. Det finns treor som är identiska med vår övervåning och då är den mera rimlig kanske - de har även ytan för trappan i vardagsrummet. Men vårt pyttelilla kök är en evig källa till krångel.

Har haft stor beslutsångest kring hoarna. Och spishällen. Tror jag kommer landa i att köra med en 70 cm häll för att kunna få plats med två stora kärl i bredd (typ två stekpannor) och en lite smartare 60 cm ho t.ex Decosteel DI Combo som är typ 40+20 men mellanväggen är inte hela vägen upp så man kan ändå diska en plåt.

Vill gärna ha en häll i granitkeramik men då måste det till en skarv någonstans. Kanske blir det en laminatskiva av lite schystare modell, det hade vi i förra köket vi gjorde och det fungerade trots allt bra.
 
Förra gången vi byggde kök slutade det såhär. Det var ett sjukt bra kök faktiskt..

Modernt kök med träelement, vit kyl, inbyggd ugn och kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt kök med öppen planlösning, trägolv, vitt kakel och skåp samt en köksö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nuvarande status:

Rivit allt som jag kan/vågar riva, dvs de flesta innerväggar och allt golv.
Det sista som står kvar måste flyttas ut men övervåningen är redan belamrad med prylar samtidigt som vi försöker leva, jobba och bo där. Har span på ett förråd i grannhuset som jag ska försöka hyra.
Golv till hela lägenheten utom där det är klinkers finns redan hemma.
Hantverkare kommer 3 Maj.
Ikea levererar köket veckan efter.

Kvar att göra är en del detaljplanering av var belysning, el och nätverk ska dras. Tänker köra Shellypuckar överallt och det mesta dimbart och tänka lite på roliga detaljer som att se till att det finns el så att robotdammsugaren kan få bo under nedersta trappsteget i trappan och lite andra små ideer.

Och bänkskiva.. har begärt lite offerter från olika leverantörer av kvartskompositskivor men överväger kompaktlaminat också. Det verkar svårt med kvarstkomposit utan att få en skarv mitt i arbetsytan.
 
  • Gilla
Greatstomp
  • Laddar…
J jliljeha skrev:
Lägenheten är förhållandevis sliten efter att ha bebotts av barnfamiljer i 15 år - vi har tre barn mellan 2 och 8 så det kommer bli en total renovering av alla ytskikt utom i badrummen.

Förberedelsen var att bredspackla och måla väggarna, lägga nytt golv (Kährs Navarra 2-stavs mattlackad ekparkett) i stora sovrummet uppe. Faktiskt ett av få rum jag inte redan fixat väggarna på en omgång. Inga bilder härifrån, ty både vår dubbelsäng och i princip allt från klädkammaren bor här tillfälligt nu.

Sen det stora steget. Har mer eller mindre försiktigt plockat ner innerväggar (magnet, kniv och skruvdragare för att lossa alla skruvar!) och tagit ut gamla golven i nedervåningen. Nu är det stomrent, lite finrivning och ena sidan av väggen mot hallen kvar. Trappan stod lös på golvet, spännande att lägga ni det nya golvet under den sen..

Köket blir längs med björkskogen, med pelare för ugn/kyl/frys ut från murstocken. Köksfläkt leds in i rökgången (det är förberett för detta). V/A finns på andra sidan murstocken eftersom tanken är att man bygger kök där trappen står när det byggs uthyrningslägenhet av nedervåningen. Där har jag även hittat ett 20mm VP-rör som matchas av en 20mm flexslang i elcentralen. Kanske möts de någonstans - annars är planen att dra ner elgrupperna för köket under ett nytt undertak som sänks så lite det går. Det ska även inrymma lite LED-spottar. Elen överlåter jag till elektriker att riva.

[bild]

Gamla barnrummet blir sällskapshörna i anslutning till köket. Stålreglarna i taket återstår att ta ner..

[bild]

Här nånstans hamnar matbordet. Utanför uteplats åt söder under balkongen. Kanske glasar vi in även här, kanske inte. Det är ett ganska blåsigt läge.

[bild]

Budget för nedervåningen är, inklusive hantverkare, ca 300 000 kr. Vi återanvänder vitvaror förutom spishäll och köksfläkt. Och mikro. Antagligen åker vi på att byta diskmaskinen också, är osäker på om den fungerar med Ikeas Metod-kök. Så mycket för återanvändning.. kyl/frys/ugn får överleva en stund i alla fall. Budget ser ut såhär - och då har jag rivit själv och kommer sköta målningsjobb själv.

Snickare/elektriker/rörmokare inkl material 140
Ikeakök 38 (beställt)
Bänkskiva 30 (velar lite här.. Ikea kompositgranit kostar 20 men vi vill ha en annan ho egentligen)
Mikro + spishäll 15
Stänkskydd i glas 3
Golv 20 (inköpt även för övervåningen, ytterligare 25000 kr men en annan budget)
Altandörr 12 (beställd)
Diskmaskin 10
Stommar till hallbänk 2
Såg att det var en bostadsrätt. Behöver ni då betala altandörren själva (förutsatt att den är i så dåligt skick att den behöver bytas)?
 
Den byter vi inte för att den är sliten utan för att det från början byggdes med fransk balkong så det är en dörr som öppnas inåt helt utan handtag på utsidan. Har dock OK från styrelsens ordförande sen tidigare att byta.

Byter mot en av exakt samma modell men som öppnas utåt, då blir också dörren större trots samma karmmått pga gångjärnens placering.

Det vi egentligen är ute efter är att kunna låsa/låsa upp från utsidan, att den sen också går utåt är en välkommen bonus.
 
  • Gilla
80-talshus
  • Laddar…
Nu har vi smugit igång så smått.

Har även köpt 30 st Designlightspottar, bra pris på 10-pack just nu!

Pågående renovering inne i ett hus med omonterade Designlightspottar, en trätrappa och en vägg med björktapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Det går framåt med OK fart även om det alltid känns som att det går långsamt.

Det sista som jag inte vågade riva själv är rivet, mot badrum och där jag inte visste exakt hur mkt jag skulle riva.

Nischen under trappen är byggd, jag har flytspacklat nischens golv och påbörjat microcementbeläggning.

Väggen mot toaletten är förberedd för skjutdörr.

Väggar för skafferi/baksida kyl/frys/högskåp för ugn är reglad och har delvis fått skivor.

Installationsvägg för VA i köket är byggd och VA är framdraget.

Trappens steg är igensatta.

Taket är uppreglat för sänkning och det mesta av elrören är dragna.

El som inte ska användas är bortrensat.

Men inget som egentligen är särskilt roligt att visa bilder på.. bjuder på två ändå :)


Renoveringsarbete i ett rum med reglad vägg, byggnadsställningar och elrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete med nyligen flytspacklat golv och osatta väggsektioner i ett blivande utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nyrenoverat kök under uppbyggnad med monterade skåpstommar och klar eldragning, väntar på bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det går framåt. Köksstommarna monterade för att kunna mäta för bänkskiva, det gjordes i fredags. Beställt ny spishäll, diskmaskin och micro. Ugn och kyl/frys får följa med från nuvarande kök. Diskmaskinen vi har funkar egentligen men inte tillsammans med nya IKEA-kök om jag förstått rätt. Den har ändå 14 år på nacken dessutom..

Och framför allt är all el dragen, 16A 3-fas till centralen för spis/ugn och andra matningar för resten av köket.

Renoveringsprojekt av kök med monterade köksstommar, synliga elinstallationer och en trätrapp i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I taket är all el också klar för spottar och lamputtag + uttag för accesspunkt och lite andra nätverksuttag på vägg. El och nätverk blev ett klart större projekt än jag räknat med eftersom det gick rätt mycket av det i väggarna som revs..

Renoveringsarbete i ett kök med monterade köksstommar och ny eldragning synlig på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hallen börjar också ta form med sin nya nisch under trappen för sittbänk + golv i microcement på det gamla fula och lite spruckna klinkersgolvet. Det enda jag gjort själv faktiskt.

Nu börjar vi bli en aning sugna på att bli klara, trängs f.n. två vuxna och tre barn på 80 kvm, gärna lite kompisar till barnen hemma också.
 
Dålig på att uppdatera men nu är faktiskt bygget klart, bänkskivan monterades idag. Golvet är lagt, taket är sänkt och det är draget el för spottar, lampor och accesspunkt för nätverket. Väggarna som skulle byggas är klara, skjutdörren till toaletten är installerad och skafferiet är byggt.

Börjar bli lite sugen på att ha kvar gamla tapeten under en tid faktiskt - ser rätt mysigt ut. Det ska dit en glasskiva och vi hade tänkt sätta någon annan tapet där men nu väntar vi nog lite med det :)

Det som återstår är att spackla och måla väggar och tak, koppla in elen som är dragen och koppla in vatten och avlopp.

Det enda jag kommer göra är att måla. Spackla gör jag utan problem men 50 kvm tak är mer än jag fixar, tak tycker jag är jobbigt..

Nyligen installerad köksbänkskiva med grå skåp och unik tapet med björkträdsmotiv ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är bänkskivan spårad vid hon?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.