Hej, avslutade just en radonmätning i mitt hus. Den visade acceptabla värden utom i sovrummen i souterrängplan, där uppmätt värde blev 210 bq. Dessa sovrum har ingen tilluftventilation, så det ska fixas så snart som möjligt. Men det behövs ju någon typ av forcering för att få ett kontinuerligt luftflöde. Tyvärr är det krångligt att ordna på samma plan då frånluft från badrum och tvättstuga går i asbestkanaler till skorstensstocken.

Så nu undrar jag om någon ventilationskunnig på forumet kan svara på om en Franke köksfläkt "non stop", alltså med kontinuerlig drift, räcker eller blir det för långt ifrån tilluftventilerna? Köket ligger alltså på våningen ovanför (se bilder).

En andra fråga, bör man göra överluftventiler i den bortre delen av sovrummen (gröna markeringar) för att få luften att gå genom rummet, och inte bara smita direkt ut genom dörren, eller funkar det inte så? Blir luftomsättningen ändå acceptabel?

Stooort tack på förhand!
 
  • Handritad planritning av hus med markerade förslag till ventilationsförbättringar i sovrummen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av husplan med markerad väg för ventilation från kök till sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Börja med att ta upp nya ventiler i sovrummen och mät igen, jag gissar att det är tillräckligt. 210 är inte dåligt utan ventilation alls.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Börja med att ta upp nya ventiler i sovrummen och mät igen, jag gissar att det är tillräckligt. 210 är inte dåligt utan ventilation alls.
Tack för svar, absolut nya tilluftventiler, det är prio ett. Men non stop-fläkten är faktiskt inte särskilt dyr och borde hjälpa, eller?
 
Det räcker ofta med kontinuerlig frånluft i badrum / tvättstuga på samma våningsplan. Se till att det finns luftspalten vid dörrarna så luft kan passera om dörrarna är stängda.
 
  • Gilla
Christoffer L
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det räcker ofta med kontinuerlig frånluft i badrum / tvättstuga på samma våningsplan. Se till att det finns luftspalten vid dörrarna så luft kan passera om dörrarna är stängda.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det räcker ofta med kontinuerlig frånluft i badrum / tvättstuga på samma våningsplan. Se till att det finns luftspalten vid dörrarna så luft kan passera om dörrarna är stängda.
Tjenare, som jag skrev i inledningen så går det inte att ordna med kontinuerlig frånluft på samma våningsplan, pga av att samtlig frånluft är sammankopplade i asbeströr som jag inte vill röra i dagsläget. Därav frågan om fläkten i köket kunde fungera för detta ändamål, trots att den ligger en våning upp.
 
Jag kanske missförstår dig, men är inte badrum och tvättstuga på samma plan som sovrummen? Det brukar räcka i dessa fall. Köksfläkt kommer inte orka flytta så mycket luft från annat våningsplan.
 
Börja med att bara fixa tilluftsventiler, du har frånluft i badrum och tvättstuga(utöver köket), har du fläktar i dessa?

Ritning av ett hus där tilluftsventiler är markerade med orangea pilar och frånluft med gröna cirklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag kanske missförstår dig, men är inte badrum och tvättstuga på samma plan som sovrummen? Det brukar räcka i dessa fall. Köksfläkt kommer inte orka flytta så mycket luft från annat våningsplan.
Jo, absolut, men de har ingen fläkt, det är bara självdrag. Eftersom det inte eldas i skorstenen längre, mer än för trivsel så funkar inte draget så bra. Eftersom det är oklart hur kanalerna är kopplade till varandra går det inte att sätta en PAX eller dylikt.
 
C Christoffer L skrev:
Börja med att bara fixa tilluftsventiler, du har frånluft i badrum och tvättstuga(utöver köket), har du fläktar i dessa?

[bild]
Nej, pga av oklara dragningen och kopplingar, kan jag inte säkerställa att de har egna kanaler. Så det går inte att sätta fläkt på dessa.
 
Borde gå att få en ventilationsfirma/sotare att filma kanalerna för en billig peng, för att verifiera dragningen. Man skulle även kunna sätta en skorstensfläkt som suger på taket...
 
C Christoffer L skrev:
Borde gå att få en ventilationsfirma/sotare att filma kanalerna för en billig peng, för att verifiera dragningen. Man skulle även kunna sätta en skorstensfläkt som suger på taket...
Jag gjorde det inför badrumsrenovering på vinden och det var tyvärr ingen enkel historia i detta hus. Mekanisk vent i souterrängplan är troligen inget alternativ just nu. Därav min fråga om köksfläkten
 
Klart att det går att sätta en pax-fläkt på kanalerna, varför skulle inte det gå ?
 
Därför att de kan vara ihopkopplade med varandra, och då trycker jag bara luften ut i ett annat rum
 
Mest troligt går dom ihop och ut. Testa röktricket i kanalerna, lite rök inifrån och kolla var den tar vägen.
 
eller be någon filma ventilationskanalerna... gjort på 20minuter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.