Hej på er.
Kollade på en braskamin till mitt hus jag ska till att bygga. De sa att inluften ska gå i spirorör i plattan och ut i sockeln med lite lutning för att det blir kondens i röret. Med 25 cm sockel blir röret ytligt inne i plattan vid kaminen. 10 cm snö och det kommer inte in någon luft.
Dessutom skulle jag nog vilja ha det lite djupare i plattan och dra upp det på väggen när det kommer ut.
Kan man dra det djupare och sätta ett T som dränerar neråt men som drar luften uppifrån? Risk att det fryser ihop utanför grunden?
Funderingen är mest kombinationen betong, vatten och plåtrör... Verkar inte vara det bästa materialet. Vore det inte bättre att dra det i 110 orange eller grå rör i plast?

Vilket är bäst och varför?

/Janne JOF
 
J Janne JOF skrev:
Hej på er.
Kollade på en braskamin till mitt hus jag ska till att bygga. De sa att inluften ska gå i spirorör i plattan och ut i sockeln med lite lutning för att det blir kondens i röret. Med 25 cm sockel blir röret ytligt inne i plattan vid kaminen. 10 cm snö och det kommer inte in någon luft.
Dessutom skulle jag nog vilja ha det lite djupare i plattan och dra upp det på väggen när det kommer ut.
Kan man dra det djupare och sätta ett T som dränerar neråt men som drar luften uppifrån? Risk att det fryser ihop utanför grunden?
Funderingen är mest kombinationen betong, vatten och plåtrör... Verkar inte vara det bästa materialet. Vore det inte bättre att dra det i 110 orange eller grå rör i plast?

Vilket är bäst och varför?

/Janne JOF
Själv kände jag att spirorör inte är det mest beständiga så valde att dra ett gått 110mm avloppsrör i plattan. Jag får i alla fall ett litet värmeläckage där vintertid så att den snön som kommer smälter runt inloppet. Sen beror det givetvis på vart i landet man bor, var snön lägger sig när det blåser och hur stort takutsprång man har.
 
Eftersom det är en platta på mark och inte upphöjd utan ca 40-50 cm över omgivande mark så blir det svårt att få till öppningen utåt tycker jag.
Börjar gräva om en vecka så jag får hitta på nåt.
 
Du kan ju gå ut med röret i plattan och sedan upp i ytterväggen för att få upp intaget från marknivå.
 
  • Gilla
zzaar
  • Laddar…
Är i precis samma situation och har samma tanke som TS. Avloppsrör borde vara bättre. Likadant med IMkanal från köksö. Sotarmästaren har godkänt en sådan lösning. Där har jag samma problem med hur man leder upp och ut luften. Tror att ett t-rör borde funka bra för att dränera röret på eventuellt kondensvatten.
 
Spirorör gjuts ju in dagligen i lägenhetsprojekt. Frånluft/tilluft i betongbjälklag
 
Jag körde med 110 avloppsrör. Inga problem enligt KA, sotaren eller leverantören av kamin. Jag var först inne på att dra ut den genom kantelementet men tyckte också att den kom för högt upp i isoleringen. Drar ju rejält med kalluft när man eldar på vintern.

Jag grävde ner röret i gruset, under cellplasten. Nu kommer den ut just utanför grunden, snart under altanen.
 
  • Gilla
Janne JOF
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.