Hej. Jag var och köpte gräsgödsel och när jag kom hem såg jag att det stod stroller 2. Jag har inte använt gödsel tidigare och anar att man skulle använt nummer 1 först. Men spelar det nån roll. Det är ju gräsmattegödsel. bifogar bild.
 
  • Grön säck av Stroller GRÄS 2 gräsgödsel på gräsmatta, text med "Före och Efter" resultat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på påse med gräsgödsel visande information om innehåll och användningsinstruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte känsligt, kasta på den.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dnilsson81
  • Laddar…
Det spelar ingen roll alls att det är nummer två. Se bara till så att du strör ut det när det väntas regn för blir det torrt väder efter så kan det bränna på gräset. Lycka till!
 
  • Gilla
Dnilsson81
  • Laddar…
Har nån säck det står 3 på i förrådet. Tanken är väl att det ska vara lite mer anpassat när på året man ska använda det men är nog ingen större skillnad. Men ex är väl nr 1 mer anpassat tidigt på året när mossan börjat växa förbi gräset
Men alla är ju gräsgödsel så lär nog bara vara att följa tidigare råd
 
  • Gilla
Dnilsson81
  • Laddar…
N Nick 72 skrev:
Har nån säck det står 3 på i förrådet. Tanken är väl att det ska vara lite mer anpassat när på året man ska använda det men är nog ingen större skillnad. Men ex är väl nr 1 mer anpassat tidigt på året när mossan börjat växa förbi gräset
Men alla är ju gräsgödsel så lär nog bara vara att följa tidigare råd
okej tack, då är det lugnt :cool:(y)
 
Stalltipset annars för mest Bang for the bucks är NPK 21-4-7 på tex granngården. Kombinerat med att köra ut järnsulfat mot mossan på våren.

Gräs växer ju som just gräs ;).
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Stalltipset annars för mest Bang for the bucks är NPK 21-4-7 på tex granngården. Kombinerat med att köra ut järnsulfat mot mossan på våren.

Gräs växer ju som just gräs ;).
Yara 21-4-7 är vad jag kör rekommenderar för most bang for the buck. Gräs i nordiska klimat behöver kväve vår, sommar och höst. Det här med höstgödning med lägre kvävehalt är ren desinformation som tyvärr är väl cementerad av företag som t ex Weibulls, sedan 70-talet, men idag vet vi bättre.

Eller egentligen visste vi det redan på 70-talet, men sen klev marknadsföringsmaskineriet in och förvrängde faktan som redan fans då, dvs att de grässorter som gynnas av en annan gödselsammansättning på hösten är så kallade warm season grasses, dvs Bermuda, Zoysia, Centipede, Bahia etc. Testerna som t ex Weibulls och andra gödselmångrare lutar sig mot för att motivera höstgördningsprodukterna de torgför är tester på grässorter som inte växer i Norden(!). Testerna utfördes i Florda på 70-talet. För så kallade "cool season grasses" så är det kvävegiva ända in till sent på hösten som är det bästa,
Det är i sammanhanget extraordinärt väl dokumenterat bland annat av t ex STERF,
Scandinavian Turfgrass and Environment Research Foundation i flera publikationer de senaste 10+ åren.
 
  • Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
Förr brukade jag för snabbverkande köra lite kalksalpeter eller annan kväverik gödsel. Idag kör jag "organiskt", enkelt bara att skicka ut då det inte är känsligt med att det måste komma vatten och och ofta lite mera långtidsverkande, men är inte lika engagerad i gräsmattan längre det har avtagit med tiden och den sommartorka som dykt upp de senaste åren, vägrar dricksvatten till en gräsmatta.
 
  • Gilla
Dnilsson81
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.