J JohanLun skrev:
Först, kul att du vill bevara stilen i ett 40-talshus! Att byta modell bryter ofta sönder ett genomtänkt stilval och ända fram till 60-talet fanns väldigt många hantverksmässigt bra och genomtänkt gjorda hus!

Nu blev ju din fräsning kanonbra, men för framtida anskaffande av lister kring sthlm kan jag rekommendera antingen panel och list eller Nordströms trä (som har något mindre sortiment och ogärna säljer till privatpersoner om man inte redan är kund, men jag har kunnat handla då jag sagt jag redan har deras "modeller" på foder och ska komplettera). Byggvaruhusen har bara skitprofiler, antingen modernt rakt eller "sportstuge-80-tals-allmoge".

[länk]
[länk]

Jag håller med om att konsoler som säljs idag inte passar i äldre hus, kanske kan en byggnadsvårdsbutik sälja konsoler till dig. Jag misstänker att även fönsterbänkar kan gå att hitta begagnat till oerhört mkt bättre pris än nytt. Kolla nacka byggnadsvård (jag bor på norrsidan så besöker överjärva, men jag tror de samarbetar om lagret så den på din sida är nog lika bra).
Tack, ja fräsa blir det :)

Nordströms har jag hört gott om men kommer inte åt sortimentet som privatkund. Panel o list tycker jag har ganska så få grejer faktiskt, iallafall av det jag kan se på webben. Men det ska tilläggas också att för det priset som de tar (50-60 kr/m) så är det inte motiverat med så här simpla foder. Jag köper planhyvlat på byggmax (ja många verkar hata dom men hitills känns det prisvärt) för 21 kr/m. Om virket inte är 100% rakt så gör det inte så mycket då det spikas formas mot väggen ändå. Jag har dessutom köpt foder på sekelskifte.se och Bygg-Ole innan och det virket är lika "rakt/skevt". Ska man klä in fönster, dörrar och golv så blir det många löpmeter foder så virkeskostnaden blir av vikt tyvärr :)

Håller med om begagnade, men då måste man nog ha tur med djup, tjocklek etc. och framaförallt tid :) Tid som jag inte har riktigt nu.Jag bor ju i Nacka så är på Nacka byggnadsvård då och då, men de har väldigt lite till allt efter 20-30-talet tyvärr. Detsamma med Överjärva som jag varit på än fler gånger. Tycker också deras affärsetik är liiiiite dryg (köp begagnade grejer men du kan inte lämna tillbaka). Har en kompis som köpte fönster för 4000 kr/st, det blev ett över som de erbjöd sig att köpa tillbaka för 300 kr typ. Jag hade massa gamla elprylar över (porslinssäkringar etc.) som de säljer som jag gav till elektrikern nu istället. Jag vill inte ge bort det till Byggnadsvården så ska de ta 75 kr/st till någon annan "polare" :)
 
C
Viktor.J Viktor.J skrev:
Med fönstret så blev det inte så breda som Cpalm visade. Det kändes lite för stort och så blir det ju dyrare träprodukter :) Det blev istället 15x69 mm, med samma fasnings radie som dörrfodret.
Det där ser fint ut, det blir riktigt bra. Tänkte skriva det tidigare, men bredden på listen är nog lika mycket en fråga om bredden på drevspalten som en stilfråga. Dessutom är mina fönster större/högre än dina.

Däremot kommer understycket bli ett helvete för att kompensera för de redan två existerande "inte riktigt perfekta 45 graders hörn", en smyg som inte är 100% rät och rak och en vägg som inte är riktigt rak.
Ja, gera är en sån där sak som verkar lätt som en plätt i teorin, men som är betydligt knepigare i praktiken.

På bilderna ovan så ser det ut att inte vara gerat i nederkant t.ex. Tror dock att jag har lite större radie så de[t kanske blir svårt. Har också tänkt om man i nederkant skulle "dra ut" fodret lite, t.ex. använda en 21 mm tjockt foder istället för 15. för att då kunna avsluta sidoforet rakt ner mot detta. Men om någon har tips på hur jag kan gå till väga så mottages det tacksamt.
Nej, det är som sagt inte gerat i nederkant, och det blir nog lite snyggare att inte gera om du frågar mig. Blir nog kanonsnyggt att dra ut det lite i dimension. Men inte nödvändigt. Här är det som sagt samma dimension i nederkant, sen har man spacklat/målat in glipan.

Viktor.J Viktor.J skrev:
Någon som vet vart man hittar vettiga konsoler ?
Har du tid att vänta några år hade du kunnat få ta över mina, de skall bort så småningom (detta är egentligen ett 1800-talshus som blivit moderniserat på sina ställen). :)
Men det är nog en bevakning på Blocket som gäller. Kolla byggigen.se också. Resin Wood säljer mycket där och de har en del lite nyare prylar än Nacka/Överjärva.
 
Redigerat:
  • Gilla
Viktor.J och 1 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Tycker också deras affärsetik är liiiiite dryg (köp begagnade grejer men du kan inte lämna tillbaka). Har en kompis som köpte fönster för 4000 kr/st, det blev ett över som de erbjöd sig att köpa tillbaka för 300 kr typ. Jag hade massa gamla elprylar över (porslinssäkringar etc.) som de säljer som jag gav till elektrikern nu istället. Jag vill inte ge bort det till Byggnadsvården så ska de ta 75 kr/st till någon annan "polare" :)
Kan delvis hålla med, jag har hört i butiken när nån kommer in med gamla fönster och de bara blir erbjudna en struntsumma... Men... den stora kostnaden är väl att katalogisera och lagerhålla alla dessa gamla fönster, jag misstänker de kan stå i många år innan de blir sålda. Men jag kan tycka att de har lite dyra priser på tex gamla dörrhantag och gångjärn som sannolikt inte ligger många dagar på lager utan kan säljas rätt omgående. På det stora hela är jag glad att de finns, men ska man köpa fönster och dörrar i större antal så får man köpa på blocket. Dit går man om det är EN dörr eller ETT fönster som man behöver direkt som man ska ha.

Att köpa och bygga med återvunnet material kan bli hur billigt som helst, men också hur dyrt som helst. Jag avundas de som har en lada att lagra saker i och kan köpa på sig när det är billigt, för det går att få tag på tex en fin spegeldörr för några hundralappar eller till och med gratis. Men aldrig precis när man behöver en av ett visst mått.

Nordströms - säg bara (som vit lögn) att du handlat där tidigare och med ett visst foder och måste komplettera. Jag har fått handla men inget annat än foder. :)
 
C cpalm skrev:
Det där ser fint ut, det blir riktigt bra. Tänkte skriva det tidigare, men bredden på listen är nog lika mycket en fråga om bredden på drevspalten som en stilfråga. Dessutom är mina fönster större/högre än dina.


Ja, gera är en sån där sak som verkar lätt som en plätt i teorin, men som är betydligt knepigare i praktiken.


Nej, det är som sagt inte gerat i nederkant, och det blir nog lite snyggare att inte gera om du frågar mig. Blir nog kanonsnyggt att dra ut det lite i dimension. Men inte nödvändigt. Här är det som sagt samma dimension i nederkant, sen har man spacklat/målat in glipan.


Har du tid att vänta några år hade du kunnat få ta över mina, de skall bort så småningom (detta är egentligen ett 1800-talshus som blivit moderniserat på sina ställen). :)
Men det är nog en bevakning på Blocket som gäller. Kolla byggigen.se också. Resin Wood säljer mycket där och de har en del lite nyare prylar än Nacka/Överjärva.
Tack, får bevaka men hittade inget just nu. Jag har skickat iväg en del offerter på "ny sten" får se vad det landar på. Behöver "bara" två nya, resten finns.
 
J JohanLun skrev:
Kan delvis hålla med, jag har hört i butiken när nån kommer in med gamla fönster och de bara blir erbjudna en struntsumma... Men... den stora kostnaden är väl att katalogisera och lagerhålla alla dessa gamla fönster, jag misstänker de kan stå i många år innan de blir sålda. Men jag kan tycka att de har lite dyra priser på tex gamla dörrhantag och gångjärn som sannolikt inte ligger många dagar på lager utan kan säljas rätt omgående. På det stora hela är jag glad att de finns, men ska man köpa fönster och dörrar i större antal så får man köpa på blocket. Dit går man om det är EN dörr eller ETT fönster som man behöver direkt som man ska ha.

Att köpa och bygga med återvunnet material kan bli hur billigt som helst, men också hur dyrt som helst. Jag avundas de som har en lada att lagra saker i och kan köpa på sig när det är billigt, för det går att få tag på tex en fin spegeldörr för några hundralappar eller till och med gratis. Men aldrig precis när man behöver en av ett visst mått.

Nordströms - säg bara (som vit lögn) att du handlat där tidigare och med ett visst foder och måste komplettera. Jag har fått handla men inget annat än foder. :)
Det är ju sant att det kostar att lagerhålla och någonstans så "betalar" man ju för de facto att de har mycket fönster, dörrar etc. på plats. Men det var mer "principen" när de hade sålt samma vara veckan innan och nu var den "värdelös". Samma sak när jag köpte ett par handtag som var förnicklade. När jag kom hem i dagsljus så såg jag att de var väldigt slitna, så jag körde tillbaka samma dag. De ville inte byta dom, men efter tjat fick jag ett tillgodokvitto. Köper man två vred för 1200kr som har hållt i 80 år, varför skulle de bli mindre värda för att jag har haft dom hemma en vända ? :) Jag handlar mest på liknande ställen när det inte finns någon annan utväg :)
 
C
Viktor.J Viktor.J skrev:
Det är ju sant att det kostar att lagerhålla och någonstans så "betalar" man ju för de facto att de har mycket fönster, dörrar etc. på plats.
Lite samma dilemma som antikhandeln oftast fastnar i. Priserna är så höga att det inte blir någon omsättning och därmed blir lagerkostnaderna per enhet höga. Samma gamla dammiga prylar som står där år in och år ut och därmed tröttnar också kunderna.
 
  • Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Lite samma dilemma som antikhandeln oftast fastnar i. Priserna är så höga att det inte blir någon omsättning och därmed blir lagerkostnaderna per enhet höga. Samma gamla dammiga prylar som står där år in och år ut och därmed tröttnar också kunderna.
Sant, lite samma tänk (iallfall för mig).... "xx kr för detta, det kan jag j hitta billigare på loppis" :)
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Men det var mer "principen" när de hade sålt samma vara veckan innan och nu var den "värdelös". Samma sak när jag köpte ett par handtag som var förnicklade. När jag kom hem i dagsljus så såg jag att de var väldigt slitna, så jag körde tillbaka samma dag. De ville inte byta dom, men efter tjat fick jag ett tillgodokvitto. Köper man två vred för 1200kr som har hållt i 80 år, varför skulle de bli mindre värda för att jag har haft dom hemma en vända ?
Det sticker ju i ögonen att de betalar så lite om du vill sälja nåt, men tar så mkt när du vill köpa, men så är det ju bara.

Men i fallet att lämna tillbaka nåt så borde du ju få lika mycket.

Det jag kan tänka mig är om man köper 5 av samma fönster till ett paketpris, så är inte fönster nr 5 lika mkt värt om man lämnar igen det (om de inte har 3-4 likadana till på lager). Säg att jag köper en glasveranda med 8 fönster för 16.000 och sen lämnar tillbaka ett fönster, är det då värt 2.000? Lämnar jag tillbaka hela verandan dock, tycker jag absolut den ska vara värd samma man köpte för om den är helt oskadad. Skulle dock vara rimligt att de kunde ta ut en hanteringskostnad om de måste hämta det från nåt externt lager eller lagt tid på att packa / lasta.

Att du inte fick byta handtagen är ju bara dåligt. Kass kundvård som de förlorar på. De flesta som handlar där kan komma att handla där i 20-30 år för massor av pengar. Då är det idiotiskt att tjafsa om sånt.

Jag är tacksam att de finns, men jag försöker undvika att handla där pga de höga priserna. Kanske är det rätt val att ha hög marginal istället för stor omsättning. Jag vet inte vad som är flaskhalsen i handel med gammalt byggmaterial, tillgången på material eller lagerhantering eller efterfrågan. Min tro är att det är massor av fönster och dörrar som står på deras lager i 5-10 år utan att dra in några pengar. Då måste marginalen täcka hyra och kalkylränta.
 
C
J JohanLun skrev:
Jag vet inte vad som är flaskhalsen i handel med gammalt byggmaterial, tillgången på material eller lagerhantering eller efterfrågan. Min tro är att det är massor av fönster och dörrar som står på deras lager i 5-10 år utan att dra in några pengar. Då måste marginalen täcka hyra och kalkylränta.
Det är nog främst ett matchningsproblem som med alla lite udda prylar. Men om efterfrågan begränsas av prisnivån hamnar man ju lätt i ett moment 22 där köparna finns men grejorna blir kvar på hyllan pga priset som i sin tur fortsätter stiga pga att grejorna blir kvar på hyllan, osv.
 
C cpalm skrev:
Det är nog främst ett matchningsproblem som med alla lite udda prylar. Men om efterfrågan begränsas av prisnivån hamnar man ju lätt i ett moment 22 där köparna finns men grejorna blir kvar på hyllan pga priset som i sin tur fortsätter stiga pga att grejorna blir kvar på hyllan, osv.
Nu verkar det finnas tillräckligt många galna stockholmare som handlar för dessa priser för det har alltid vart folk i affären som handlat när jag vart där.
Dock är jag ändå tacksam att de handlar där till överpriser än att de sätter in moderna pappdörrar i sina sekelskifteshus och -lägenheter.
De fönster och dörrar jag handlat på blocket har varit mkt billigare.
Jag tror också att ResinWoods är sjysstare, men den ligger sämre till för mig så har bara varit där en gång. Så för mig gäller blocket de gånger jag handlat nåt begagnat i fönster/dörr-väg. Men tex handtag har jag handlat på överjärva, för mer än vad en komplett dörr kostar på blocket. Men så är det.
 
Fulkemisten
Handlat en del på NBV. Kom sen till sans. Det mesta som är äldre går att bygga likadant själv...
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Kommer också behöva 2 nya stenskivor. De som jag har är 30mm tjocka kolmårdsmarmor. Tänkte fortsätta med det så klart. Men hittar inget ställe som säljer det smidigt. Om någon vet så lyssnar jag gärna. Det är ju "standard storlekar" typ 30x150x210 med enkla former.
För Kolmårdsmarmor är Borghamns Stenförädling ett utmärkt val. Alltid varit lätta att ha och göra med när jag handlat där: https://www.borghamns-stenforadling.se/. Inte nästgårds från Nacka kanske men...
//GuTaf
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten
Hur som så gå inte på "second best". Det är top notch, high end, creme de la creme, kalla det vad du vill, som gör de där sista 90 procenten på resultatet.
 
Så här gjorde jag. Blev riktigt trevligt tycker jag. Fodret har jag som sagt fräst själv, samma radie som dörrfodret men lite bredare.
 
  • Fönster med nyligen fräst och installerat träfoder ovanför en radiator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träfoder fräst med samma radie som dörrfodret och monterat i en dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsterfoder som frästs och monterats runt ett fönster, med liknande radie som dörrfodret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
fatsug fatsug skrev:
För Kolmårdsmarmor är Borghamns Stenförädling ett utmärkt val. Alltid varit lätta att ha och göra med när jag handlat där: [länk]. Inte nästgårds från Nacka kanske men...
//GuTaf
Skickade en offertförfrågan tidigare idag
 
  • Gilla
fatsug
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.