Hej! Har budat på en lägenhet som idag disponeras som tvåa och funderar framgent på att återställa den till en trea igen, om vi nu vinner budgivningen men det verkar så. Vid köksön, mot matplatsen, sviktar det och om man vill ha väggen mellan fönsterna antar jag att det är lika bra att göra en större operation på en gång. Med det menar jag att förkorta eller eventuellt flytta väggen i köket, renovera köket och lägga nytt golv i vad som blir kök och sovrum. Hur hade ni tänkt? Vad skulle vara det mest kostnadseffektiva?
 
  • Planritning över en lägenhet med kök, matplats, vardagsrum, sovrum, hall och tvätt/KLK.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av en lägenhet med kök, vardagsrum, sovrum, kapprum och övriga utrymmen markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Mest kostnadseffektivt är väl att sätta upp väggen ungefär så här:
Planritning som visar förslag på ny väggkonstruktion i orange för att dela av kök och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För då kan befintliga köksskåp, alla andra väggar etc. vara kvar. Men jag vet ju inte om sovrummet då blir tillräckligt stort.
 
Det blir ju också ett rätt dåligt planerat kök, i tillägg till ett inget vidare sovrum. Man kanske kan behålla skåpen (om de är i bra skick) men flytta om dem så att köket blir mer likt TS förslag? Och behålla klädkammaren som den är?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Mest kostnadseffektivt är väl att sätta upp väggen ungefär så här:
[bild]
För då kan befintliga köksskåp, alla andra väggar etc. vara kvar. Men jag vet ju inte om sovrummet då blir tillräckligt stort.[/QUOTE
Hej! Så som Birgit föreslog har jag själv också funderat kring. Dumt att jag inte måttat men KLK är idag ungefär 2,5 meter djup så det ger er en fingervisning. Mellan klk och köksväggen är det uppskattningsvis 1,2 meter.

Vill bara tillägga att den alternativa planlösningen är originalritningen och om möjligt vill jag behålla KLK då den idag disponeras som tvättstuga. Känslan jag har är att för att få det snyggt så behövs köksväggen kortas ner, med allt som följer...
 
BirgitS
M OscarEricsson1 skrev:
Dumt att jag inte måttat men KLK är idag ungefär 2,5 meter djup så det ger er en fingervisning.
Då bör sovrummet bli tillräckligt stort som jag ritade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.