Hej byggvänner,

Jag påbörja i somras ett förråd. Skalat (panel, tak) är klart men det ligget inget golv i ännu då jag inte bestämt om det skall isoleras eller inte.
Det finns en luftspalt under fasadpanelen men jag missade luftspalt mellan fasadpanel och pulpettaket.
Det finns två ventiler upptill dock,

Det har nu kommit mögel på insidan av taket på råsponten samt lite mögel på reglarna vilket är fruktansvärt irriterande.

Är det vanligt att det möglar i kallförråd? Kan man ventilera för mycket? Räcker det att behandla med klorin?
 
  • Innersida av ett träförråd med synliga mögelfläckar på takets råspont samt på de vertikala reglarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på trätak med mögelfläckar på några brädor i ett pågående förrådsbygge
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inredning av förrådstak med mögelskador på råspont och synliga träreglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitmålad förrådsbyggnad med blå presenning som dörr och två ventiler i gaveln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
sunnis
Antagligen har råspontet kommit i kontakt med mögliga brädor och fått aktiva sporer den vägen. Det är ju bara vissa brädor. Fick exakt samma i min friggebod efter typ 1 månad...

Tvättade det med mögelbort förra året, tänkte nu i sommar skrubba/slipa bort det så det ser mindre fult ut om jag får en stund över någon dag.
 
Köp facade Green/anti Green på flugger! Spraya på och borsta lite, låt verka. Efter ett par veckor är möglet dött. Gjorde själv så på min obehandlade takfot och den såg värre ut än så
 
Tack för era svar,

Råsponten kom direkt från brädgården och låg kanske nån vecka under pressning innan den sattes upp.

Skall testa behandla det.
Tänker att det eventuellt varit en del fukt i och med att golvet saknas så är bar backa inne i förrådet. Förstått det att slipa är enda sättet att sen få bort det.
Räcker det att behandla med ett medel "mögel bort" medel eller måste man på med tyngre grejer efter att det klimatet är åtgärdat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.