S stefansamuel skrev:
Kommunen brukar vilja ha situationsplan 1:400 med byggnadens mått samt avstånd till tomtgräns.

Ritningen såg bra ut. Kan vara bra att ta med fasadmaterial och dess kulör, takmaterial och dess kulör samt info om takavvattning. Lite info om grundläggningen kan vara bra att bara skriva in.

Sedan brukar kommuner ibland vara jobbiga och be om kontrollplaner. Bifogar ett exempel som av erfarenhet fungerar.
Stort tack @stefansamuel. Ansökan kompterad med tak och väggfärg samt material. Fanns ingenstans att ladda upp en kontrollplan men sparar den utifall att de vill ha kompletering.

Nu är det bara att hoppas på en smidig handläggning så borde bygglovet vara klart till midsommar. Har haft en väldigt bra upplevelse av alla kontakter med kommunen. Nästan så att det var dom som var mest kundorienterade av alla leverantörer vi var i kontakt med när vi byggde vårt hus vilket jag inte hade förväntat mig.
 
Vädret har inte helt varit med mig så bygget går på halvfart. Fick hem virket i torsdags, satte upp bärlina i väggen på fredagkväll och kom igång på lördagen med att regla upp men från kl 15 i lördags så har det snöat mer eller mindre konstant. Som glad amatör är man ju ändå mer utav en solskensbyggare.

förhoppningsvis klarnar det mot slutet på veckan så att jag kan få lite fart igen.
Påbörjad konstruktion av träreglar för en altan vid en svart trähusvägg, med verktyg och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående bygge av träreglar framför en svart träfasad med fönster, verktyg syns på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Påbörjad grund till byggprojekt med uppsatta bärlinor och reglar vid ett hus på en molnig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggplats med uppmätt virke och bärlina, klart väder med stundande byggnation på halvfart p.g.a. snöfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lastbil levererar virke med kran till byggplats under molnhimmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 6 till
  • Laddar…
Ser bra ut så långt, det är kul att bygga altaner!
 
  • Gilla
Quiltar och 1 till
  • Laddar…
Sakta men säkert. Snart dags för trall. Pågående konstruktion av trädäcksstomme på bergig mark med verktyg och byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggplats med pågående arbete av trädäcksgrundläggning på klippterräng med skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Påbyggnad av trädäck nära slutfasen vid ett svart hus, med ett skogsparti i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ursviken och 7 till
  • Laddar…
Fantastisk tomt! Vad blir det för trall?
 
S stefansamuel skrev:
Fantastisk tomt! Vad blir det för trall?
Tack! Det blir 145x34 och dold skruv. Har förstått att det i det här forumet är en het diskussion om dold skruv eller ej så vågar knappt skriva det haha.
 
O OscarFC skrev:
Tack! Det blir 145x34 och dold skruv. Har förstått att det i det här forumet är en het diskussion om dold skruv eller ej så vågar knappt skriva det haha.
Vågat med dold skruvning på så bred trall. Hoppas det inte slår sig så mkt
 
O OscarFC skrev:
Tack! Det blir 145x34 och dold skruv. Har förstått att det i det här forumet är en het diskussion om dold skruv eller ej så vågar knappt skriva det haha.
Jag tycker att det är fantastiskt, gjorde samma sak med 145x34. Det enda som verkligen kan bli ett problem när man skruvar är om skruven går av. Då fastnar nämligen verktyget... Sedan är tyvärr också många av bitsarna ren skit då de går av väldigt lätt. Essves bits gick av 4 ggr.
 
ingenmansland ingenmansland skrev:
Jag tycker att det är fantastiskt, gjorde samma sak med 145x34. Det enda som verkligen kan bli ett problem när man skruvar är om skruven går av. Då fastnar nämligen verktyget... Sedan är tyvärr också många av bitsarna ren skit då de går av väldigt lätt. Essves bits gick av 4 ggr.
Tack för input. Har köpt NKT A4 skruv som jag fick tips om att det skulle vara bra. Har bara två bits så håller tummarna för att klara mig igenom de första 60 kvm i alla fall :)
 
ingenmansland ingenmansland skrev:
Jag tycker att det är fantastiskt, gjorde samma sak med 145x34. Det enda som verkligen kan bli ett problem när man skruvar är om skruven går av. Då fastnar nämligen verktyget... Sedan är tyvärr också många av bitsarna ren skit då de går av väldigt lätt. Essves bits gick av 4 ggr.
Har själv skruvat cirka 5000 ESSVE dolda skruv med deras bits och verktyg och inte en enda bits har gått av, däremot så slits bitsen en del så man får byta av den anledningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.