Hej.

Har nu googlat runt och hittar ingen konstruktion där det finns servicelucka runt hela spabadet på altanen utan endast där panel och pumpar sitter, alltså en sida. Dock rekommendera det minst 60 cm fritt från spabadet och panelen på spabadet som ska demonteras vid service är ca 160 cm.

Spabadet ska sänkas ner så hälften är under altan ca 45 cm och det blir ca 45 cm över altan. Och eftersom altanen är upphöjd så kommer spbadet stå på marken. På 3 av sidorna tar altanen slut så det kanske blir för lite stöd för reglarna och här är det ca 60 cm från regel till spabad.

Finns det någon som har en bra konstruktion att dela med sig av eller har alla endast en service luck och vid service på de 3 andra sidorna får man lyfta bort spabadet eller skruva bort trall runtom?

Servicelucka ska finnas där de gröna sträcken är i bilden. En fundering jag har om man kan regla på sättet som de röda hörnen är och montera reglar med trall som bara placeras i en U-balksko?
Ritning över altan med spabad och markerade serviceluckor i grönt samt förslag på regelkonstruktion i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen var planen att gör ett mönster runt spabadet kanske med rillad trall likt detta:
Ritning av en altankonstruktion med plats för ett nedgrävt spabad och markerade serviceluckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu blev detta ett lite långt inlägg men hoppas på förslag då jag är riktigt novis på detta. Kanske får bli att ta in en snickare som kan men det är ju kul att testa själv också =).
 
Hej,

hur gick det så här i efterhand? Kom du på ngt eller tog du in en snickare? Vad gjorde hen isf? Jag har precis samma problem som du inför badet levereras och jag ska börja bygga.
 
Hej, står inför samma utmaning, men till ett nersänkt swimspa. Hur fick ni till era altaner runt om i servicelucka synpunkt ?
 
Problemet är inte bara att komma åt serviceluckan utan det kan också behövas byta koppling, pump eller värmare efter några år.
Hamnade i den problematiken och fick lov att skära upp hela sidan på två ställen och som tur var kunde jag sedan skjuta sidan åt ena hållet med mig sittande under trallen.
Kommer du inte under trallen är det bara att lyfta upp hela spa badet för att komma åt. Med egen erfarenhet skulle jag inte igen ha en nedsänkt spa bad.
 
Har byggt en ram/mur runt om med leca med minst 40cm luft runt hela. Enligt anvisningar från leverantör. 40cm ska räcka för att komma åt allt på den modellen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.