Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Det är helt klart en stor fördel att ha ett gjutjärnsbord och tunga hjul på bandsågen. Du bör leta begagnat i det större segmentet, och gärna så stor du har plats med. Sätt ut annonser på Facebook och i lokala tidningar. Jag vet ett antal stora bandsågar jag tackat nej till då de är för stora för mig. Men har du plats så skaffa en stor bjässe.
Drömmen vore såklart en bjässe från golv till tak men tyvärr är jag begränsad till något mindre som går att rulla undan när den inte används.
 
JohnnyKeba JohnnyKeba skrev:
Drömmen vore såklart en bjässe från golv till tak men tyvärr är jag begränsad till något mindre som går att rulla undan när den inte används.
Bandsågar tar inte så mycket golvyta, mer takhöjden som kan begränsa för större sågar. Sedan behöver de mycket utrymme för in/utmattning om du ska klyva. Även en större såg går fint att ha på hjul.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Bandsågar tar inte så mycket golvyta, mer takhöjden som kan begränsa för större sågar. Sedan behöver de mycket utrymme för in/utmattning om du ska klyva. Även en större såg går fint att ha på hjul.
Takhöjd har jag rätt gott om faktiskt. Verkar landa i att jag trots allt ska fortsätta leta en gammal gjutjärnshistoria :D
 
JohnnyKeba JohnnyKeba skrev:
Takhöjd har jag rätt gott om faktiskt. Verkar landa i att jag trots allt ska fortsätta leta en gammal gjutjärnshistoria :D
That’s the spirit :D
 
Inte meterstor, tänkte på en mindre variant med 70cm klinga, lika stor klinga som vedkapsågar brukar ha
 
Om du vill ha nåt som tar mindre plats så är en 70cm klyvsåg mindre än de där gamla gjutjärnsbandsågarna. De brukar ha rätt stora hjul. du har längre stycken så får du ändå ha nåt slags stöd-bord på sidorna av sågen.
Men som bandsåg så kan jag rekommendera Ejca BA50, den är inte särskilt stor. Den kan klyva 20cm men det går väldigt långsamt så jag kör bara kurvsågning av mindre grejer med den, klyvning får cirkelklyven eller stora klyvbandsågen ta
 
  • Gilla
JohnnyKeba
  • Laddar…
En Ejca b50 tar 46*90cm i golvyta och kan klyva 25cm. Tar lite tid ja men inte tar den mer plats än ren klyvsåg med 70cm klinga..
 
Ja men som jag nämnde så är Ejcan med sitt 13mm breda band nästan oduglig att klyva med, den har för klen motor, bara 1.5kw vilket gör att det går långsamt som satan. Om man vill klyva å få det helt rakt bör väl en Jonsered eller Waco bandsåg passa bättre då man kan sätta i bredare band.
Det var en sån jag jämförde 70cm klyven med, den är rätt så fyrkantig, Waco-bandsågen är mycket djupare pga sina stora hjul. Har för mig att min klyv är 1m djup å 1.5m bred. Å det är utan rullbordet som går på en släde ovanpå
 
@Djävulssnickarn så hur stor motor skulle jag behöva till den gamla Jonsereden jag har ståendes? Insåg att en 2-polig motor lär gå för fort för den så väntar på att "rätt" motor ska dyka upp till ok pris... Ca 38cm max såghöjd :oops:
 
  • Äldre Jonsereds bandsåg i en verkstad, redo för motorbyte, med reglage och stor drivhjul synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En rätt så krallig såg det där, hade nog kört på 4kw. Å 1400rpm
 
  • Gilla
K_arlstrom
  • Laddar…
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
@Djävulssnickarn så hur stor motor skulle jag behöva till den gamla Jonsereden jag har ståendes? Insåg att en 2-polig motor lär gå för fort för den så väntar på att "rätt" motor ska dyka upp till ok pris... Ca 38cm max såghöjd :oops:
För mig @remdrivet postade om en ngt större Jonseredare och skrev att de såldes med 2-4hk.
 
  • Gilla
K_arlstrom
  • Laddar…
2,2 kw torde räcka och 3 kw räcker med marginal.
 
H heimlaga skrev:
2,2 kw torde räcka och 3 kw räcker med marginal.
Ska hålla ögonen öppna efter en 2,2kw motor då, kan inte se att jag någonsin behöver den fulla såghöjden :)

Ursäkta att jag kidnappade tråden Jonny, hoppas du hittar en lagom stor bandsåg (som inte måste väga närmare 1 ton)
 
D Djävulssnickarn skrev:
Ja men som jag nämnde så är Ejcan med sitt 13mm breda band nästan oduglig att klyva med, den har för klen motor, bara 1.5kw vilket gör att det går långsamt som satan. Om man vill klyva å få det helt rakt bör väl en Jonsered eller Waco bandsåg passa bättre då man kan sätta i bredare band.
Det var en sån jag jämförde 70cm klyven med, den är rätt så fyrkantig, Waco-bandsågen är mycket djupare pga sina stora hjul. Har för mig att min klyv är 1m djup å 1.5m bred. Å det är utan rullbordet som går på en släde ovanpå
Jag förstår faktiskt inte hur vissa av er resonerar.

För det första, det är inga som helst problem att köra 22mm blad på Ejca B50, den spänner med enkelhet upp dem tillräckligt. Även 1" blad fungerar bra men original bladstyrning är lite för grund för dem.
Med lite modifiering klyver man 28cm högt med den sågen, det klart det går lite långsammare men det är ändå inget problem med ett fräscht blad.

Att stoppa in ett monster med 70cm klinga är inget jag hade velat göra i ett vanligt garage. Den passar möjlighen på brädgården men inte i snickarboden. Känns totalt livsfarligt att klyva virke med en sådan också.
 
  • Gilla
kristofo och 2 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Jag förstår faktiskt inte hur vissa av er resonerar.

För det första, det är inga som helst problem att köra 22mm blad på Ejca B50, den spänner med enkelhet upp dem tillräckligt. Även 1" blad fungerar bra men original bladstyrning är lite för grund för dem.
Med lite modifiering klyver man 28cm högt med den sågen, det klart det går lite långsammare men det är ändå inget problem med ett fräscht blad.

Att stoppa in ett monster med 70cm klinga är inget jag hade velat göra i ett vanligt garage. Den passar möjlighen på brädgården men inte i snickarboden. Känns totalt livsfarligt att klyva virke med en sådan också.
Att såga med gubbarna är lika nervöst varje gång kan jag intyga :D En trästock som bearbetas med ett stort cirkelsågblad i en sågverksmiljö med en person i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.