Hallå.

Behöver er hjälp gällande val av märke.
Vi skall beställa nya fönster, altandörrar samt ett stort skjutparti. Vi har varit runt och pratat, känt och klämt hos olika leverantörer. Alla pratar till fördel för sina märken såklart och det vi tittar på känns allt bra vilket förvirrar oss.

De forums-inlägg som ligger på Byggahus har några år på nacken som jag kan hitta i alla fall.
Därav tänkte jag att det kanske är läge för ett nytt. Tar gärna in så mycket information och rekommendationer vi kan få tack.

Gällande fönster och altandörr (svart kulör, både ute och inne):

För oss står det just nu mellan Elit och NorDan.

- Elit är en stor leverantör som haft få klagomål i forum och trådar enligt TeknikRåd under senate 15 åren.
- NorDan har vi hört gott om men vet inte så mycket mer. En liten sak, jag gillar personligen inte NorDans altandörr för att karmen är bredare än Elit. På den lilla nivån skiljer det sig just nu :).

Vad ser ni för för- och nackdelar mellan dessa två?.

NorDan har kommit med en Black Line där gångjärn samt handtag är svarta. Vi har kollat på det men känns lite som ett pilot-projekt?. Finns inte så mycket information om det nämligen. Bara på deras norska sida. Någon som beställt och använt Black Line?


Gällande vårt skjutparti på 4 meter (svart kulör, både ute och inne):
Här står det mellan Hajom och Schuco. Har inte kollat på Schuco ännu men skall göra det idag.
Hajom känns bra annars tycker vi.

Vad ser ni för för- mellan dessa två?.

Skjutparti från Elit och NorDan har vi beslutat att inte köpa då själva skjutdörren sitter på utsidan. Det gör att man inte kan öppna skjutpartiet fullt då handtaget sitter i vägen.

Som sagt, tacksam för svar. Stora som små.
Med vänlig hälsning, David
 
Jag har precist bytt fönster hemma och valde Elit, dock på jobbet har vi nog monterat in 100 fönster av NorDan. Jag tycker båda dessa leverantörer håller hög kvalite.
 
  • Gilla
Thhi och 1 till
  • Laddar…
skoogander skoogander skrev:
Hallå.

Behöver er hjälp gällande val av märke.
Vi skall beställa nya fönster, altandörrar samt ett stort skjutparti. Vi har varit runt och pratat, känt och klämt hos olika leverantörer. Alla pratar till fördel för sina märken såklart och det vi tittar på känns allt bra vilket förvirrar oss.

De forums-inlägg som ligger på Byggahus har några år på nacken som jag kan hitta i alla fall.
Därav tänkte jag att det kanske är läge för ett nytt. Tar gärna in så mycket information och rekommendationer vi kan få tack.

Gällande fönster och altandörr (svart kulör, både ute och inne):

För oss står det just nu mellan Elit och NorDan.

- Elit är en stor leverantör som haft få klagomål i forum och trådar enligt TeknikRåd under senate 15 åren.
- NorDan har vi hört gott om men vet inte så mycket mer. En liten sak, jag gillar personligen inte NorDans altandörr för att karmen är bredare än Elit. På den lilla nivån skiljer det sig just nu :).

Vad ser ni för för- och nackdelar mellan dessa två?.

NorDan har kommit med en Black Line där gångjärn samt handtag är svarta. Vi har kollat på det men känns lite som ett pilot-projekt?. Finns inte så mycket information om det nämligen. Bara på deras norska sida. Någon som beställt och använt Black Line?


Gällande vårt skjutparti på 4 meter (svart kulör, både ute och inne):
Här står det mellan Hajom och Schuco. Har inte kollat på Schuco ännu men skall göra det idag.
Hajom känns bra annars tycker vi.

Vad ser ni för för- mellan dessa två?.

Skjutparti från Elit och NorDan har vi beslutat att inte köpa då själva skjutdörren sitter på utsidan. Det gör att man inte kan öppna skjutpartiet fullt då handtaget sitter i vägen.

Som sagt, tacksam för svar. Stora som små.
Med vänlig hälsning, David
skoogander skoogander skrev:
Hallå.

Behöver er hjälp gällande val av märke.
Vi skall beställa nya fönster, altandörrar samt ett stort skjutparti. Vi har varit runt och pratat, känt och klämt hos olika leverantörer. Alla pratar till fördel för sina märken såklart och det vi tittar på känns allt bra vilket förvirrar oss.

De forums-inlägg som ligger på Byggahus har några år på nacken som jag kan hitta i alla fall.
Därav tänkte jag att det kanske är läge för ett nytt. Tar gärna in så mycket information och rekommendationer vi kan få tack.

Gällande fönster och altandörr (svart kulör, både ute och inne):

För oss står det just nu mellan Elit och NorDan.

- Elit är en stor leverantör som haft få klagomål i forum och trådar enligt TeknikRåd under senate 15 åren.
- NorDan har vi hört gott om men vet inte så mycket mer. En liten sak, jag gillar personligen inte NorDans altandörr för att karmen är bredare än Elit. På den lilla nivån skiljer det sig just nu :).

Vad ser ni för för- och nackdelar mellan dessa två?.

NorDan har kommit med en Black Line där gångjärn samt handtag är svarta. Vi har kollat på det men känns lite som ett pilot-projekt?. Finns inte så mycket information om det nämligen. Bara på deras norska sida. Någon som beställt och använt Black Line?


Gällande vårt skjutparti på 4 meter (svart kulör, både ute och inne):
Här står det mellan Hajom och Schuco. Har inte kollat på Schuco ännu men skall göra det idag.
Hajom känns bra annars tycker vi.

Vad ser ni för för- mellan dessa två?.

Skjutparti från Elit och NorDan har vi beslutat att inte köpa då själva skjutdörren sitter på utsidan. Det gör att man inte kan öppna skjutpartiet fullt då handtaget sitter i vägen.

Som sagt, tacksam för svar. Stora som små.
Med vänlig hälsning, David
Jag har Elit i hela huset - fasta, öppningsbara, altan. Valde Nordan till Attefallshuset, och de har genomgående mycket högre kvalitetskänsla.
 
  • Gilla
Andreas Danewid och 1 till
  • Laddar…
Vi har tidigare haft NorDan i vår nybyggda lägenhet och kan inget annat än säga att det är kvalitetsfönster. Bra u-värde, gediget byggt, inga sprickor eller liknande.

Vi håller på att bygga nytt hus nu och har valt NorDan's Black Line i serien NTech. Mycket kombinationsfönster med fasta och öppningsbara partier, även mycket fönster från golv upp till 2.3m i höjd, samt helglasad altandörr på samma vägg som deras skjutdörrsparti (3.6m längd x 2.3m höjd - där gick gränsen för att fortfarande kunna få 3-glas, annars hade vi behövt gå ner till 2-glas).

Det vi ser fördelaktigt med NorDan är att man får betydligt bättre u-värde till lägre pris jämfört med ElitFönster (förvisso kan man få lägre u-värde men mot tillägg). Dessutom kostade det endast oss några kronor extra för att få laminerat vs. härdat på de fönster som når golvet. Hos ElitFönster var denna kostnad ganska mycket högre. Vi valde att plocka in offert från både NorDan, Traryd och ElitFönster via ÅF, där skillnaden var 125k, 178k, 195k, respektive, för samma typer av fönster. Beställde under våren 2021 (mars/april månad, ej kampanjperiod).

NorDan's Black Line kommer nog lanseras officiellt i Sverige till hösten men de smygstartade redan i våras med vissa beställningar om man låg på dem lite. Med Black Line får du bl.a. spacers, handtag samt gångjärn i svart pulverlack, förutom själva färgen på fönstret. Hittade endast info om detta på deras norska sida; https://www.nordan.no/Kampanje/black-line/ men vi har sett dessa fönster/altandörrar på utställning här i Göteborg. Egentligen är det ingen skillnad gentemot helsvarta fönster förutom spacers, handtag och gångjärn d.v.s.
 
N Nikorasu skrev:
Jag har Elit i hela huset - fasta, öppningsbara, altan. Valde Nordan till Attefallshuset, och de har genomgående mycket högre kvalitetskänsla.
hej Nikorasu

bara för att förstå korrekt. Är det nordan du menar som har högre kvalitet och i så fall vilken modell har du?

Vänligen

Andy
 
Andreas Danewid Andreas Danewid skrev:
hej Nikorasu

bara för att förstå korrekt. Är det nordan du menar som har högre kvalitet och i så fall vilken modell har du?

Vänligen

Andy
Ja, Nordan har över lag högre kvalitet än Elit tycker jag. Jag har Nordan Tanum med aluminium på utsida. Fina fönster tycker jag
 
  • Gilla
Andreas Danewid
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.