Vi håller på att bygga utekök, med grillen integrerad i uteköket, en Weber Genesis 310. Kan man ta en toppskiva i trä, eller är det brandfarligt?
 
Svårt att svara på utan skiss. Har du någon sådan?

generellt gäller väl -nej, inte trä till en grill, men det beror på hur det är konstruerat såklart.

har sett ett uppeldat staket som stod bakom en grill, så det kan gå illa.

Min egen grillhörna är det mesta i trä, till och med trädäck. Trist när man tappar grillkol på det, men annars funkar det. Man får ha lite koll bara :)

är det sommar och jag skall grilla länge brukar jag vattna ner hela hörnan (trädäcket) för säkerhets skull.
 
Tack för svaret. Jag har gjort en väldigt ruff skiss, men den kanske inte säger dig så mycket. Vi hade nog tänkt att uteköket ska stå mot ett högt staket, men ni blir man ju lite nervös. Vi har tänkt att bygga in grillen med dess original underrede, dvs den står på sina egna ben innanför vår träkontrsuktion. Inkl sina skydd runt gasolbrännaren som följde med.
Smart att vattna trallen, vi hade kolgrill innan och det trillade ner en kolbit som gjorde ett väldigt ful märke.
 
  • Ruff skiss av ett utekök med grill inbyggd mellan två bänkskivor och skydd runt gasolbrännaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan fungera, jag vet inte hur varm grillen blir på utsidan dock. Jag är inte brandskyddstekniker så lita inte på vad jag tycker. Rådet måste väl bli nej ändå tyvärr. Jag har en svåger som fällt ned sin kolgrill i en träplatta och det fungerar, sedan om det är ”rätt” eller inte kan man diskutera.

Man kan också se det så här: även om det vid normal drift inte bränner upp uteköket, så kan saker inträffa, fettbrand (har haft två stycken genom åren),, slang eller regulator som går sönder. I så fall brinner det upp rätt fint.

det finns väl en anledning till att färdiga utekök tillverkas i metall tänker jag :thinking:

en variant är att mura med tegel (snyggt och dyrt), eller lecablock (billigt men kan bli snyggt det med). Sen kan man gjuta en toppskiva i betong med hjälp av formplywood.

Bildgoogla utekök eller kolla Pinterest så finns det mycket inspiration att hämta :)
 
du behöver en insats för grillen om du ställer den i en träkonstruktion. säljs speciella för grillar, rostfri dubbelisolerad. du kan inte låta trä ha kontakt med delar av grillen som blir varma, 350 grader en stund så kommer det snart börja ryka lite för mycket.

typ en sån här
https://www.grillkung.se/produkt/napoleon-monteringsmodul-big-744
 
  • Gilla
1977bjorn och 1 till
  • Laddar…
Då kanske det är bättre att låta bygga uteköket i tre delar och skippa själva inbyggandet?
 
P Peter_Bromma skrev:
du behöver en insats för grillen om du ställer den i en träkonstruktion. säljs speciella för grillar, rostfri dubbelisolerad. du kan inte låta trä ha kontakt med delar av grillen som blir varma, 350 grader en stund så kommer det snart börja ryka lite för mycket.
Tack för ditt svar. Vet du vart man kan köpa dessa insatser?
 
LeGr LeGr skrev:
Då kanske det är bättre att låta bygga uteköket i tre delar och skippa själva inbyggandet?
ja, ställer du grillen brevid så är det lungt. Kan ju bli snyggt ändå :)
 
LeGr LeGr skrev:
Tack för svaret. Jag har gjort en väldigt ruff skiss, men den kanske inte säger dig så mycket. Vi hade nog tänkt att uteköket ska stå mot ett högt staket, men ni blir man ju lite nervös. Vi har tänkt att bygga in grillen med dess original underrede, dvs den står på sina egna ben innanför vår träkontrsuktion. Inkl sina skydd runt gasolbrännaren som följde med.
Smart att vattna trallen, vi hade kolgrill innan och det trillade ner en kolbit som gjorde ett väldigt ful märke.
Jag ser ingen fara med det där. Om ni tex. Tar tryckande reglar så får ni givetvis inte lägga dom mot grillen lämna en luftspalt på ca 5 cm. Starta grillen och känn efter hur varmt det blir på utsidan. Kanske kan avståndet minskas eller behöver ökas något. Ni kan ju också klä in sista biten med tex rostfri plåt. Då får ni skydd och avställningsyta samtidigt.
 
jag ser nu att du behåller underredet. då är det lugnare skulle jag säga. risken är som jag ser det annars framförallt där reglar ligger emot på sidorna etc. så med luft imellan och helst ngt brandskyddande rostfritt som krille sa, eller ngt stenmaterial. ska grillen vara under tak? annars blir nog träskivan rätt fort ful och kanske bättre att sikta på ngt som håller för väta.
outdoor kitchen diy på Youtube borde ge en del bra tips. sett en del jänkare som gjort ungefär vad du beskriver.
 
LeGr LeGr skrev:
Tusen tack för alla bra tips. Alternativ två är att ha en skiva i kompositsten. Vi fick en skiva över när vi byggde vårt kök. Denna: [länk]

Vad tror ni om det? Bättre?
Det låter väl som en jättebra idé. Jag antar att en kompositskiva klarar utomhusmiljön bra men skulle nog läsa på lite för säkerhets skull.
 
  • Gilla
TonyBerg81 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.