3-4 grenar och tändeffekt 100%, så en kungsgran är inget att leka med elden vid eller ha levande i ljus. Däremot kan man tända många brasor på den.
 
  • Gilla
berrac och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om jag inte missat ngt ang förbränning av polyeten så bildas det saltsyra vid förbränning av detta .
Nej, det är vid förbränning av PVC som innehåller klor.

"Polyeten är en plast som består av endast kol och väte. Polyeten är lätt att återanvända och tillverka nya produkter av. När en polyetenprodukt till slut inte längre går att återanvända till nya produkter återvinns den till förbränning och utnyttjas på så sätt som energi i våra värmeverk. Vid förbränning av polyeten bildas värme, koldioxid och vatten."
https://www.sansac.se/sv/sopsackar---polyeten
 
  • Gilla
hscn och 1 till
  • Laddar…
A
A AndersS skrev:
Blir nu OT. Det finns även olika skolor av sotare, fick tipset att om man har kungsgran till jul är grenarna perfekta att efter helgerna bränna ut kaminen med men var försiktig, stammen blir vedpinnar.
Jajemän som med rödgranen här hemma(y)
 
A
useless useless skrev:
Nej, det är vid förbränning av PVC som innehåller klor.

"Polyeten är en plast som består av endast kol och väte. Polyeten är lätt att återanvända och tillverka nya produkter av. När en polyetenprodukt till slut inte längre går att återanvända till nya produkter återvinns den till förbränning och utnyttjas på så sätt som energi i våra värmeverk. Vid förbränning av polyeten bildas värme, koldioxid och vatten."
[länk]
känns som om Tomture61 skulle virra in tändveden i detta istället... (skämtar:rofl:).
Nä då ni är fria att tända med vad ni vill..
Själv tände jag med syren idag... (y)
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Tänder en brasa på en kub :ok:
Mera OT, fundering om vi släpper en enskild händelse hur mycket en halv/hel mjölkkartong ger i utsläpp vid start av brasa och ser till det i ett större perspektiv.
En kub som ska tillverkas, material ska transporteras, vegetabilisk olja tillverkas och tillföras, sedan ska de ned i en förpackning som ska tillverkas och in i en återvinningsprocess, transport ut till affär, etc,
Om man då tar något som redan finns och har använts i hemmet, men istället för att köras till en återvinningsprocess används för att tända en brasa. Undrar hur/vad som har störst miljöpåverkan, tändkuben eller mjölkförpackningen? Har inget svar men jag fortsätter tända med mina mjölkkartonger på egen ved.;)
 
  • Gilla
johan713s och 3 till
  • Laddar…
A
@Tomture61
du har inte tillgång till syren?
barken på dessa är otroligt bra att tända med.
likaså asp virke.
Den är sprödare än frodvuxen gran, och är väldigt lätt att få fart på.
Allt som krävs är en tändsticka
 
Nu när jag ändå har uppmärksamheten från alla er kunniga så kanske ni kan svara på frågorna tråden handlar om? :rofl:

Godkänner sotarn små förändringar av spiskassetten som inte ändrar eldningsförutsättningarna?

Kan man fila bort loggan i gjutjärnet och få ett snygg slutresultat?
 
Sotaren bryr sig oftast bara om rökgångarna och dess funktion. Om du slipar bort en logga inget intresse från sotaren och om du byter en sten eldfast tegel mot en annan utan logga inget intresse från sotaren.
Om en lucka är självstängande eller inte likaledes som i tidigare svar.
 
  • Gilla
chicketiwowow
  • Laddar…
Gällande logga gjutjärn, du riskerar att göra det fulare om du slipar då du inte får gjutytan, men utseende ligger i betraktarens ögon.;)
 
  • Gilla
chicketiwowow
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Sotaren bryr sig oftast bara om rökgångarna och dess funktion. Om du slipar bort en logga inget intresse från sotaren och om du byter en sten eldfast tegel mot en annan utan logga inget intresse från sotaren.
Om en lucka är självstängande eller inte likaledes som i tidigare svar.
Tack! Det jag tänker att sotaren skulle kunna klaga på är låsmekanismen. Jag antar att det kan vara farligt om luckan kan öppnas av att veden rasar inne i brasan. Om jag tar bort inbyggda låsfunktionen som kärvar och sätter fast en hasp istället? Borde ju kanske till och med bli säkrare. Sotarn bör vara OK med det också då eller?
 
Finns öppna eldstäder.....
Men en hasp som blir varm, då är väl original lika bra och fixa den istället?
Gillar du inte loggan gör inte haspen kamin vackrare.
 
Tomture61
Maskintok skrev:
@Tomture61
du har inte tillgång till syren?
barken på dessa är otroligt bra att tända med.
likaså asp virke.
Den är sprödare än frodvuxen gran, och är väldigt lätt att få fart på.
Allt som krävs är en tändsticka
Nope , men har mycket gott om asp :)
Anledningen till tändkuber är , det spar mig tid , har ingen björkved heller .
Vill inte stå och tälja i vedträn för att få tändved (tid)
Har fullt upp med vedhantering + fixa tändved .
Jula ligger på samma rutt som när jag veckohandlar mat så ingen omväg för mig ;)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Tomture61
C chicketiwowow skrev:
Nu när jag ändå har uppmärksamheten från alla er kunniga så kanske ni kan svara på frågorna tråden handlar om? :rofl:

Godkänner sotarn små förändringar av spiskassetten som inte ändrar eldningsförutsättningarna?

Kan man fila bort loggan i gjutjärnet och få ett snygg slutresultat?
Har en kamin från Contura , frågade om det var ok att göra ett nytt / annat hål för tilluften från golvet .
(en plåt som kaminen står på)
Nope fick jag till svar , man får inte ändra ngt på kaminen :thinking:

Sen är det en helt annan sak om sotare / besiktningsmän ser din ändring .
Fila bort loggan kan inte påverka kaminen , är min tanke .
Obs det kommer att synas vart du slipat , kanske kan gå att blästra ytan för att uppnå en skrovligare yta .
 
  • Gilla
chicketiwowow
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Finns öppna eldstäder.....
Men en hasp som blir varm, då är väl original lika bra och fixa den istället?
Gillar du inte loggan gör inte haspen kamin vackrare.
Tänkte mig en fin hasp med handtag i så fall. Får se om lusten faller på för ett sånt projekt. Får ju hitta på nått som blir snyggt och säkert och som inte varken sotarn eller nån annat tycker ser hemmagjort ut i så fall.
 
Kanske kan du putsa över loggan inne i eldstaden med lera. Antingen sån du hittar i grannens trädgård eller köpt kakelugnslera. Icke-destruktiv pimpning

Leran bör ha sandinblandning eller ännu hellre inblandning av krossat tegel, då blir den mer eldfast. Leran bör inte innehålla alltför mycket kalk. Men många vanliga dikesleror är utmärkta.

Kanske kan du även använda lera på gjutjärnet på utsidan. Det går sedan att svärta leran liksom resten av spisen.

Bild nedan på min vedspis, lera i fogen till rökröret, det som ser ut som en svetsfog. (Dags att svärta ser jag nu;)
Närbild på vedspis med lera applicerad vid skarven till rökröret, liknar en svetsfog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.