Hej,
Jag har en vattenutkastare som sitter under min farstutrapp. Man når den men det är krångligt.

Nu vill jag underlätta för mig genom att dra en slang från vattenutkastare och ca 50 cm i sidled och 50-100 cm rakt upp och sätta en extra tappkran där.

Jag undrar vilket material jag ska använda? Vanlig vattenslang? En vanlig gardena tappkran? Kan jag sedan låta vattenutkastaren stå öppen och justera av/på med den nya tappkranen? Är det någon risk att jag får sämre tryck vid bevattning etc?

Min nuvarandes vattenutkastare är självtömmande.
 
Claes Sörmland
Jag skulle inte lämna en påkopplad trädgårdsslang ansluten med Gardena-snabbkopplingar oövervakad i trycksatt form. Det är inte om fråga om den kommer att fallera utan om när.

Så någon bättre slangkoppling med slangklämmor i så fall. På hösten måste allt kopplas den för att inte frysa.
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
Ta ett långt rör och kapa ur lite i änden så den passar över vredet till kranen alternativt svetsa fast en hylsa som passar. Så kan du enklare stänga av den första kranen
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
D DaDolly skrev:
Ta ett långt rör och kapa ur lite i änden så den passar över vredet till kranen alternativt svetsa fast en hylsa som passar. Så kan du enklare stänga av den första kranen
Intressant lösning men jag behöver ju vrida kranen (på vattenutkastaren) mycket för att få bra tryck. Hur skulle det bli enklare med ett långt rör?
Jag gillar idén men förstår inte riktigt.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag skulle inte lämna en påkopplad trädgårdsslang ansluten med Gardena-snabbkopplingar oövervakad i trycksatt form. Det är inte om fråga om den kommer att fallera utan om när.

Så någon bättre slangkoppling med slangklämmor i så fall. På hösten måste allt kopplas den för att inte frysa.
Tack för bra påpekande om Gardena.
har du tips på ”någon bättre slankoppling”?
 
Det går lätt att göra med antingen metallrör/kopplingar eller pem-slang men då är den inte längre självtömmande, tyvärr.
Men om du sätter den nya lägre och ser till att stänga nr1 innan vintern så funkar det bra.
 
Claes Sörmland
J juanxxx skrev:
Tack för bra påpekande om Gardena.
har du tips på ”någon bättre slankoppling”?
En vanlig slangnippel på kranen i rätt storlek till rätt slang tillsammans med en slangklämma av god kvalitet kommer man lång med. Och sen samma lösning på andra sidan slangen med en bra kulventil. Allt måste ju bort till hösten.
 
J juanxxx skrev:
Intressant lösning men jag behöver ju vrida kranen (på vattenutkastaren) mycket för att få bra tryck. Hur skulle det bli enklare med ett långt rör?
Jag gillar idén men förstår inte riktigt.
Nu vet vi ju inte riktigt hur din bro eller övrigt ser ut. Tanken var ju att ifall du har öppet under trappen så fungerar det bra med en förlängning då det är jobbigt att krypa under. Ta en bild eller beskriv hur det ser ut.
 
D DaDolly skrev:
Nu vet vi ju inte riktigt hur din bro eller övrigt ser ut. Tanken var ju att ifall du har öppet under trappen så fungerar det bra med en förlängning då det är jobbigt att krypa under. Ta en bild eller beskriv hur det ser ut.
 
  • Svart stuprör anslutet till dränering vid husgrund med röd träpanel och vitmålad kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
DaDolly
  • Laddar…
Sätt en PRK T-koppling på utkastaren, en kulventil på nedåt och en PEM slang till en ny utkastare på sidan.

Du kan då öppna kulventilen på hösten för att dränera utkastaren och slangen under vintern

Schema över vatteninstallation med T-koppling, kulventil och PEM slang som ansluter till en utkastare och kran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.bauhaus.se/prk-t-ror-pem-16mm
https://www.bauhaus.se/prk-ventilfaste-pelxinv-16xr15
https://www.bauhaus.se/kultappventil-r20
https://www.bauhaus.se/kulventil-rak-in-utv-r20-ror-i-ror

Bauhaus är väldigt dyra men du ser i alla fall vila delar jag menar
 
Redigerat:
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
I det läget så fungerar min föreslagna lösning dåligt.
 
T toolman77 skrev:
Sätt en PRK T-koppling på utkastaren, en kulventil på nedåt och en PEM slang till en ny utkastare på sidan.

Du kan då öppna kulventilen på hösten för att dränera utkastaren och slangen under vintern

[bild]

[länk]
[länk]
[länk]
[länk]

Bauhaus är väldigt dyra men du ser i alla fall vila delar jag menar

Kan jag då ha utkastaren på hela sommarhalvåret? Med reservation för längre bortavaranden och ev frostnätter.
 
J juanxxx skrev:
Kan jag då ha utkastaren på hela sommarhalvåret? Med reservation för längre bortavaranden och ev frostnätter.
Ja, alla delar klarar att stå under tryck under lång tid så de ska inte ens behöva stängas av nät du är borta. Delarna kan frysa sönder och behöver tömmas på vatten när det är minusgrader ute.
 
  • Gilla
juanxxx
  • Laddar…
Hej,
Hoppas på svar… det blev inget av detta projekt i fjol men måste göra det i år.

Min utkastare har diametern 1/2 tum. Kommer de delar du postat nedan att passa till min utkastare? Har inte Bauhaus varuhus i närheten och vill gärna att det blir rätt vid beställning.

T toolman77 skrev:
Sätt en PRK T-koppling på utkastaren, en kulventil på nedåt och en PEM slang till en ny utkastare på sidan.

Du kan då öppna kulventilen på hösten för att dränera utkastaren och slangen under vintern

[bild]

[länk]
[länk]
[länk]
[länk]

Bauhaus är väldigt dyra men du ser i alla fall vila delar jag menar
 
J juanxxx skrev:
Hej,
Hoppas på svar… det blev inget av detta projekt i fjol men måste göra det i år.

Min utkastare har diametern 1/2 tum. Kommer de delar du postat nedan att passa till min utkastare? Har inte Bauhaus varuhus i närheten och vill gärna att det blir rätt vid beställning.
Hur blev det? Jag skulle vilja också ha precis det du frågade efter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.