Hej,

Bor i ett kedjehus från 83 inom detaljplanerat område. På ena kortsidan finns en mindre verkstad som sitter ihop med huset men har egen ingång.
Funderar nu på att bygga om verkstaden till ett tonårsrum, en "utslussningsbostad" om man så vill, och på tomten bygga ett Attefallshus som tar över verkstadens funktion.

Jag har läst på hos Boverket vad som gäller för bygglov men det är något oklart. Som jag förstår det skulle man kunna göra ombyggnaden av verkstad till bostad som en Attefallsåtgärd och därmed slippa bygglov, men då har vi förbrukat vår Attefallsåtgärd för fastigheten.
Så min fundering nu är om det går att inreda verkstaden utan att behöva bygglov och därmed slippa använda Attafallsklausulen, och istället använda den för att uppföra den nya verkstaden.

Tacksam för input!
 
Om verkstaden hänger ihop med huvudbyggnaden, så påverkar det inte din rätt att bygga ett fristående attefallshus. Men även att inreda en ytterligare bostad tror jag är ok, det påverkar inte rätten att även bygga ut 15 kvm enl. attefallsreglerna. Men på den punkten är jag osäker.
 
Jag tänker mer på att det är ett kedjehus. Är det fullt ägande av gräsmattan eller är det samägt? Jag har för mig att jag sett den varianten också.
 
Är det en separat lägenhet ni ska inreda eller bara ett rum? Attefallsreglerna tillåter att i enbostadshus inreda ytterligare en bostad utan bygglov.

Ett attefallshus får du bygga oberoende av om du inreder förråd eller inte.

Bifogar klipp från Boverket.

Skärmdump av text från Boverket som förklarar definitionen av en bostad enligt byggregler och behovet av bygglov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Många bra svar, det låter ju klart positivt.

Det är ett kedjehus i den meningen att grannens verkstad sitter ihop med vårt hus, i övrigt är det mer som en fristående villa. På andra sidan sitter det inte ihop. Gräsmattan är vår egen.

Tanken är ett sovrum, vi kommer tex inte att dra in vatten och avlopp, inte i första skedet i alla fall. Så det borde ju inte räknas som bostad eftersom det saknas funktioner för att det ska vara komplett.


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.