Hej,
funderar på att låta bygga en 1 m hög mur utmed tomtgräns mot gata, ca 26 meter lång med fyra stolpar (infart bil samt separat grind). Skulle gärna vilja höra klokskaper kring does and dont´s samt vad det kan kosta per löpmeter (inkl allt).

Som jag ser det får vi ta hit en grävare som gräver bort befintlig grund för staket (tror den är alltförklen att bygga vidare på och 80 år gammal så den kan knappast tillföra något). Vi har otroligt mycket sten o skit under mark på tomten så handgrävning är tyvärr inte ett alternativ...
Beräknar att få frakta bort åtminstone en 12 kubikare med sten/jord.

Tänker att grävaren får gräva ur en ränna att gjuta grund i (+ rabatt på insida mot trädgård) och att vi sedan murar upp till ca 1000 mm med leca, eller annat lämpligt?! Kommer förbereda med elrör i mur. Ska sedan putsas och ytbehandlas (antagligen målas i grå nyans för att stå emot smuts o skav - ingen trottoar så snöplogen kommer valla upp direkt emot mur), Ev kommer vi att använda lertegel som toppmaterial.

Mellan tumme o pekfinger, vad ska jag utgå ifrån som kostnad per löpmeter (Stockholmspriser;)?
Hur djupt behöver vi gräva för att få stabil mur (kommer inte att belastas med jordtryck, inga vinklar eller anslutningspunkter mot annan konstruktion utan helt rak fristående mur )
Lagom bredd på mur?
Vad mer bör jag tänka på?

Tack på förhand!

/Caroline
 
Jag skulle inte göra mur av Leca...håller ofta inte så bra.
Bättre med att gjuta i betong eller med någon form av stapelbar stenmur.
 
  • Gilla
caroline2014
  • Laddar…
Tack för input, är det porositeten i leca som är problemet? (att den lätt får skador även på plana ytor?) eller är det hela murens hållfasthet?
tänker att man kanske får ha massiva betongpelare (ca 450 x 450 x H 1200 mm) vid avslut grind mm. kanske är lika bra att gjuta hela muren då iofs. fick för mig att det är dyrare att köpa allt formmaterial plus att det är lite svårt att staga upp formbitarna på gatsidan av muren då det inte ens finns en trottoar. Längsta sammanhängande murdelen kommer att vara ca 19 meter.

o eftersom vi vill ha putsad look på murens ytor så verkar det dyrt att ha en betongsten för konstruktion. Men argumentera gärna emot:)
 
  • Gilla
Villa1949
  • Laddar…
Undrar hur det gick för er Caroline? Vi går i samma tankar, då vårt hus ligger också mot en väg.. Vad blev det för mur tillslut och vad blev kostnaden?
 
Jag byggde en stödmur förra sommaren, gick på ca 100ksek allt som allt. Muren är ca 45 m lång och höjden varierade från 60-80 cm.

Grävare 20k
Form, armering och betong 80k

Då hjälpte jag själv till med bygget av form, så sparade in en gubbe där.
 
  • Gilla
Ortega62
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.