Jag tänker köpa en automower (430X troligen) och har en smal passage mellan två gräsmatteytor som ligger i en sluttning på som brantast 34%, men i snitt över passage 25%. Det är också ca 65 cm mellan uppstickande berg och altanen i den smalaste delen av passagen som är ca 1,5 m lång.

Med guidekabel ska man ha som närmast 30 cm till begränsningskablarna på vardera sida enligt manualen. Skulle detta gå utan att jag behöver ”spräcka” bort uppstickande berg något mer? Hjälper det om man lägger altansidans begränsningskabel lite inunder altanen?

Skulle det fungera för passager mellan yta X och yta Y, men ge upphov till mycket slitage på roboten att den skrapar emot berget och väggen upprepat när den åker förbi?

Smal gräspassage mellan vit husvägg och stort berg, sluttande terräng, potentiellt problematisk för robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Smal jordpassage mellan bergskant och altan, potentiell väg för en automower.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ej optimalt ut. Du bör söka en annan lösning/väg för klipparen.
 
E etompau skrev:
Ser ej optimalt ut. Du bör söka en annan lösning/väg för klipparen.
Tack för svar.
Jag har tyvärr ingen annan självklar passage och vill ej ha en biyta och behöva flytta klipparen för hand.

Hur mycket borde jag bredda? Där den nya jorden är nu och jag påbörjat så gräs är det som sagt 65-70cm i bredd och jag hade tänkt dra en guidekabel igenom.

Det går att både bredda på bergssidan genom att spräcka berg och mer omständigt att korta ner på altanens bredd, men hur mycket behövs? Räcker 80 cm?
Eller är det lutningen som är ett problem? Jag behöver inte att det ska vara klippt där utan bara att klipparen ska passera med hjälp av guidekabel.
 
Betänk att klipparen kan leta sig in området även under klippning.
Ett tips är om du ska köpa klipparen av någon återförsäljare är att be dom ta en sväng förbi ditt hus och ta en titt på området.
 
Brant och smalt är en knepig kombination. Helst vill man att klipparen ska kunna gå på skrå i en så brant backe. Bredden i sig tror jag dock funkar om du lägger begränsningskablarna brett.

Samtidigt ser det ju ut som om det finns gott om plats att göra stigningen längre och flackare. På med någon kubik jord och gör en längre slänt så tror jag att det blir bra.
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.