Inge mer IKEA kök. Köpte vit Bodbyn för 6 år sedan, lacken var som öppen och sög åt sig sylt och annat med fina röda ränder som resultat. Köpte ett Vedum istället.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
optimum
Vi har IKEA kök med luckor av Ek.
Sattes upp 2006 och ser fortfarande mycket bra ut.
Inget trasigt.
Däremot har diskmaskinen från Husqvarna reparerats och bytts ut.
Ugnen reparerats och lampa i Mikro bytts ut. Lampan fick man demontera halva mikron för att byta. Även de från Husqvarna och alla vitvaror valdes dyrare t.ex. inte diskmaskin från fabrik i Italien utan dyrare från Tyskland.

Jag anser att IKEA då hade mycket bra kvalitet på kök.
Nöjd kund. (byggda själv hela köket och inget saknades och var mycket vinkelräta konstruktioner)
 
  • Gilla
ullak40
  • Laddar…
Olika konstruktioner
 
Köpte IKEA kök men luckor i massiv bok. Är helnöjd och har inte fått några skador.
Däremot är det bara skit med stommarna som suger åt sig fukt som ett läskpapper och sväller upp rejält. Fick plocka loss underskåpen och köpte en massiv skiva till bottenplattan på alla skåp så nu kan jag hänga in fuktiga handdukar och fläkten som jag monterade in i underskåpen startar av sig själv.
Till överskåpen köpte jag bara luckorna av massiv bok och så valde jag att bygga stommarna av Melamin belagda skivor. Ville ha 40 cm djupa skåp och så skippade jag hyllorna och köpte gallerhyllor av märket ELFA. Praktiskt med ELFA hyllorna i en singellya så man slipper torka av hyllor. Annars har jag inga besvär med gångjärn och handtag.
På min arbetsplats valde man att satsa på kvalitets kök HH och där tog det ca två år innan dörrarna såg ut som om vi hade ekorrar i huset som käkat upp ca två cm av kanterna på dörrarna.
Fast frågan är om det inte kan vara så att det är samma företag i Estland som tillverkar kök till olika Svenska företag men varierar lite när det gäller handtag och beslag.
 
Blir spännande att se, jag håller på och monterar IKEA prylar i ett förråd i källaren som vi ska ha som kallförråd vilket innebär det kommer vara lite kallare än normalt och troligen lite fuktigare. Har valt Lerhyttan dörrar som iallafall har massiv ram och som ser bra ut. Stommarna ser dock inte så lovande ut.
 
Grund problemet är mdf som material, liten lack skada sedan kommer fukten in och det växer som en svamp, oavsett vem som tillverkat luckan. Mdf kök hur du sköter dem har större betydelse än vem som tillverkat det. Så om möjligt låt bli mdf.
 
Grund problemet är mdf som material, liten lack skada sedan kommer fukten in och det växer som en svamp, oavsett vem som tillverkat luckan. Mdf kök hur du sköter dem har större betydelse än vem som tillverkat det. Så om möjligt låt bli mdf.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Satsa på kompositskiva, det är den absolut mest tåliga och oömma skivan du kan ha.
[länk]
"Silestones kompositskivor består av 94% naturlig kvarts, vilket gör materialet utomordentligt hårt och motståndskraftigt. Det enda naturliga material som är hårdare än kvarts är diamant, safir och topas."

Vi har varit brutala mot våra kompositskivor, spillt allt möjligt, ställt heta formar direkt på dom mm. mm. ... ser ut som nya. Visst, dom är lite dyrare, men så behöver man inte vara rädd om dom, klarar all misshandel utan problem (y)
Vilseledande information, den tål upp till 150grader, efter det kan du få som stora syrrafkäckar ser det ut som i släpljus, sen är den matta ytan inte lika tålig som polerad, och skivorna år mer det svarta/mörka hållet drar åt sig vätska, blir som fettfläckar som inte går bort
 
Stefflo Stefflo skrev:
Jag anser att ett kök ska hålla i minst 30 år men då IKEA tyvärr spar in på varenda liten pryl som går för att pressa sina priser så går det inte att bygga något som håller en längre tid. Ett kök ska tåla att användas, det ska tåla vatten och det ska tåla barn.
IKEA är bra på mycket men vissa saker skulle jag aldrig köpa därifrån och just kök är en av dessa.
Finns inga kök som tål vatten och barn.
 
T twoody skrev:
Finns inga kök som tål vatten och barn.
Då köper du fel kök eller har väldigt dåligt uppfostrade barn.
 
Stefflo Stefflo skrev:
Då köper du fel kök eller har väldigt dåligt uppfostrade barn.
:surprised:
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.