Kan man lägga ett lager med lecakulor (insvept i markduk) istället för makadam/singel när man vill dränera i trädgården (en bit ner i marken)?
Eller finns det risk att lekakulorna sprängs i frosten så att marken sätter sig där sen?

Jag trodde ju att lekakulor skulle bli väldigt mycket dyrare än makadam eller singel. Men jag tycker inte det verkar bli det.
Jag behöver ca 1 kubikmeter och en storsäck med makadam verkar gå på runt 2000 kr på dom sidor jag hittar.
Lekakulorna går att köpa i 50-literssäckar för 125kr dvs 2500 för en kubik. Och då väger det ju bara en bråkdel vilket är smidigt eftersom en lastbil med makadam inte kommer kunna köra ända fram till där den behövs ändå...

Eller skulle det va något annat som skulle va sämre med att ha lecakulor istället för makadam?
 
Claes Sörmland
Lecakulor fungerar, de är slutna och glasartade och frostsprängs inte.

Men det var en väldigt dyr makadam du har tittat på. Jag betalar 2500 kr för typ 13 ton. Men då kan den tippas.
 
Å andra sidan så brukar man kunna köpa leca i större förpackningar om priset är avgörande. Fast lite svårt att motivera 13 ton makadam eller vad det nu blir i leca om man bara behöver 1 m^3.
 
G
Frakten brukar vara en stor andel av priset på de första kubiken. Endast en "storsäck" så blir det ju dyrt / ton.
 
erikiiofph7
Bor du långt från Göteborg? Alltimark säljer storsäckar 700 l med Leca. Har själv varit och hämtat några. Förut hade Beijerbygg storsäckar, men det är svårt att hitta dom där som har en eller ett par kubik till vettigt pris.
Antingen är det småpåsar för att plantera om en blomkruka, eller så ska man köpa 800 kubik och fylla upp vid vägbygge.
 
Byggmax har 50 l säckar för 99 kr vilket ger samma pris som makadam i storsäck. Iofs en fördel om man har ett Byggmax i närheten.
Det är lättklinkers så inte "äkta" leca.
 
Som Claes var inne på så finns det tydligen olika kvalitéer.
Är dom inte slutna/glaserade så misstänker jag att den dränerande förmågan är dålig, så att de tvärtom nästan kan hålla kvar fukt.
 
Det blev makadam ändå till slut.

Jag insåg att det var väldigt stor prisskillnad att köpa en storsäck makadam jämfört med att köpa det i lösvikt med släpkärra. I lösvikt fick jag 1 ton för 500 spänn på en bygghandel med bekväma öppettider. Då var det plötsligt ganska stor prisskillnad till lecakulorna. Typ så som jag egentligen förväntat mig.
 
E erikiiofph7 skrev:
Kan man lägga ett lager med lecakulor (insvept i markduk) istället för makadam/singel när man vill dränera i trädgården (en bit ner i marken)?
Eller finns det risk att lekakulorna sprängs i frosten så att marken sätter sig där sen?

Jag trodde ju att lekakulor skulle bli väldigt mycket dyrare än makadam eller singel. Men jag tycker inte det verkar bli det.
Jag behöver ca 1 kubikmeter och en storsäck med makadam verkar gå på runt 2000 kr på dom sidor jag hittar.
Lekakulorna går att köpa i 50-literssäckar för 125kr dvs 2500 för en kubik. Och då väger det ju bara en bråkdel vilket är smidigt eftersom en lastbil med makadam inte kommer kunna köra ända fram till där den behövs ändå...

Eller skulle det va något annat som skulle va sämre med att ha lecakulor istället för makadam?
vart hittde du lecakulor för 125:- billigaste jag hittade va 169:- men är väl prisökningen sista året…
 
B Badpojken89 skrev:
vart hittde du lecakulor för 125:- billigaste jag hittade va 169:- men är väl prisökningen sista året…
Oj, det kommer jag inte ihåg. Det var 1,5 år sen och det blev makadam till slut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.