Hej på er. Jag har sökt svar men inte funnit så jag lyfter frågan här. Vi bor i kedjehus (garage mellan husen) och har på baksidan ett plank mellan vår altan och grannarnas altan. Vi har tänkt att bygga ett skjul på vår altan som vi skall fästa på vår sida av planket. Planket tillhör egentligen grannarna men då vi har en bra relation har de sagt att de inte är några problem att bygga skjulet och fästa det i planket (ja, vi har det skriftligt). Tanken är att skjulet skall vara ca 3kvm. Nu till problemet, enligt Boverket: Friggeboden ska vara fristående och får inte byggas ihop med en annan byggnad. räknas det som fristående då det inte sitter ihop med en byggnad? Eller måste vi lämna in en bygganmälan för skjulet för att det inte är helt fristående?

Tacksam för svar

// M
 
Bygganmälan skall väl även göras för Friggebod?
 
Nej bygganmälan gäller för attefallshus.

Att friggeboden sitter ihop med ett plank borde inte vara något problem.
 
  • Gilla
Lankent och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nej bygganmälan gäller för attefallshus.

Att friggeboden sitter ihop med ett plank borde inte vara något problem.
det är just där skon klämmer: "borde inte". Vi har fler än tjugotalet grannar som byggt/köpt färdiga skjul med pulpettak och ställt mot sina plank men jag vill vara säker om våra grannar flyttar att vi får behålla det där det står.
 
L Lankent skrev:
Hej på er. Jag har sökt svar men inte funnit så jag lyfter frågan här. Vi bor i kedjehus (garage mellan husen) och har på baksidan ett plank mellan vår altan och grannarnas altan. Vi har tänkt att bygga ett skjul på vår altan som vi skall fästa på vår sida av planket. Planket tillhör egentligen grannarna men då vi har en bra relation har de sagt att de inte är några problem att bygga skjulet och fästa det i planket (ja, vi har det skriftligt). Tanken är att skjulet skall vara ca 3kvm. Nu till problemet, enligt Boverket: Friggeboden ska vara fristående och får inte byggas ihop med en annan byggnad. räknas det som fristående då det inte sitter ihop med en byggnad? Eller måste vi lämna in en bygganmälan för skjulet för att det inte är helt fristående?

Tacksam för svar

// M
Att det sitter ihop med ett plank är inte bygganmälningspliktigt i sig. Ibland kan det ju dessutom vara bättre att få förlåtelse än tillåtelse. De det berör (dig och grannen), är ju överens, det räcker väl!!
 
  • Gilla
Lankent
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.