Jag har en Ryobi TLR3525, en vanlig kanttrimmer med sladd. Jag har provat två olika trådar från Ryobi, den blå och den gula men kan inte klippa mer än några meter mot staket eller husgrund innan tråden går av. Inte sällan går tråden av precis i hålet till trimmerhuvudet så man måste lossa trimmerhuvudet och försöka trä ut båda trådar genom hålen samtidigt som man håller i rulle och trimmerhuvud. Det är naturligtvis väldigt krångligt och frustrerande och jag lägger mer tid på att fippla med tråden än att trimma.

Är det bara jag som tycker deras tråd är under all kritik?

Kan man köpa tråd från någon annan tillverkare till Ryobi RLT 3525?

Vilken annan trimmer som inte är svindyr har tråd eller blad som håller bra?
 
Har köpt flera olka sorters trimmertråd och de flesta funkar bra första säsongen men året efter är skiten så hård och spröd så att de går av så fort man kommer åt nåt hårt som en kantsten eller lite grövre kvist. Det är väl ett medvetet materialval av tillverkarna, kunden köper en stor förpackning dyrt, gör av med en bråkdel första året för att sedan nästa säsong finna att det är lika bra att slänga resten och köpa nytt...
 
Jag blev trött på tråden och trädde på kraftiga buntband istället. Funkar lika bra och håller längre.
 
morsan har en Stihl med plastblad...fick rådet av säljaren att ha extrabladen i en burk med vatten,torkar väl annars
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
morsan har en Stihl med plastblad...fick rådet av säljaren att ha extrabladen i en burk med vatten,torkar väl annars
Står faktiskt i manualen.
"Lägg knivarna och klipptrådarna i en behållare med vatten mellan 12 och 24 timmar innan de används, så håller de längre."
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.