S scorp1on skrev:
Med en VKR 120x60x4 S355J2H blir det inga problem med hållfastheten (inkl. räknat på en dynamisk förstoringsfaktor på 1.5) samt dimensionerande värden på lasterna (lasterna förstoras med en viss faktor utöver den dynamiska förstorningsfaktor).

Sett till deformationerna får jag det till 17 mm (att jämföra ex. med L/300) då har jag räknat med den förstorade lasten samt egentyngd men inte med dimensionerande värden utöver det.

Jag har räknat på en 2D ram där jag har antagit en icke momentstyv inspänning i golvet (bultad).
Finns sånt där att köpa på löpmeter?
 
S scorp1on skrev:
Med en VKR 120x60x4 S355J2H blir det inga problem med hållfastheten (inkl. räknat på en dynamisk förstoringsfaktor på 1.5) samt dimensionerande värden på lasterna (lasterna förstoras med en viss faktor utöver den dynamiska förstorningsfaktor).

Sett till deformationerna får jag det till 17 mm (att jämföra ex. med L/300) då har jag räknat med den förstorade lasten samt egentyngd men inte med dimensionerande värden utöver det.

Jag har räknat på en 2D ram där jag har antagit en icke momentstyv inspänning i golvet (bultad).
Blir väldigt nyfiken på hur du räknat fram det?

Vilket belastningsfall använder du dig då av?
 
D dkhansson skrev:
Finns sånt där att köpa på löpmeter?
Det går, men billigast är alltid att köpa fulla längder
 
  • Gilla
dkhansson
  • Laddar…
Jag tänker mig nåt sånt här, där tanken främst är att man ska använda sig av stagen emellan (= bara halva vikten på varje långt rör)
3D-CAD-modell av en enkel metallramkonstruktion med stödstagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och att man gör såhär med sidostolparna:
CAD-illustration av en konstruktion med sidostolpe och tvärstag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och att man har en vinkelplåt som täcker hela hörnan och en bit på varje rör..

Orkade inte rita upp allt, men du får säga till om du inte förstår så får jag väl CADa lite till :rofl:
 
S
Jaha du tänkte så, jag tänkte mig en kub enligt dkhansson första inlägg. Jag studerade då bara en sida i form av en ram med två vertikala rör och ett som går mellan dem på tvären. Sedan applicerar jag en last i mitten.
 
S scorp1on skrev:
Jaha du tänkte så, jag tänkte mig en kub enligt dkhansson första inlägg. Jag studerade då bara en sida i form av en ram med två vertikala rör och ett som går mellan dem på tvären. Sedan applicerar jag en last i mitten.
Jag undrar fortfarande hur du räknar på belastningen?

Funderar på om jag är helt fel ute när jag själv räknade? (Och då räknade jag bara på enkelt rör, fritt upplagt, tog med egenvikten som en del av punktbelastningen)

Min yrkeserfarenhet (från golvet) tycker att 31 mm med bara 200 kg låter mycket..

Edit: Hittade min tabbe :rolleyes:

Så dumt det kan bli ibland..

@dkhansson 80*40*5 var väl optimistiskt av mig :seenoevil::poop:
 
Redigerat:
S
Okej vad bra, så kan det bli ibland:)
 
S
Violina Violina skrev:
Jag tänker mig nåt sånt här, där tanken främst är att man ska använda sig av stagen emellan (= bara halva vikten på varje långt rör)
[bild]

Och att man gör såhär med sidostolparna:
[bild]
Och att man har en vinkelplåt som täcker hela hörnan och en bit på varje rör..

Orkade inte rita upp allt, men du får säga till om du inte förstår så får jag väl CADa lite till :rofl:
Förresten vad använder du för program? :)
 
S scorp1on skrev:
Förresten vad använder du för program? :)
Autodesk (Inventor) hemma
SolidWorks på jobbet

:crysmile:
 
  • Gilla
dkhansson och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Jag tänker mig nåt sånt här, där tanken främst är att man ska använda sig av stagen emellan (= bara halva vikten på varje långt rör)
[bild]

Och att man gör såhär med sidostolparna:
[bild]
Och att man har en vinkelplåt som täcker hela hörnan och en bit på varje rör..

Orkade inte rita upp allt, men du får säga till om du inte förstår så får jag väl CADa lite till :rofl:
det där ser smart ut! Nu ska jag bara hitta nån som säljer i de storlekarna
 
D dkhansson skrev:
det där ser smart ut! Nu ska jag bara hitta nån som säljer i de storlekarna
Till firma eller privat?
 
Violina Violina skrev:
Till firma eller privat?
Firma, vi bygger seniorboenden. Jag försöker bygga funktionella gym.
 
D dkhansson skrev:
Firma, vi bygger seniorboenden. Jag försöker bygga funktionella gym.
Då finns det många ställen, typ tibnor och begroup, men det kan också löna sig att köpa allt färdigt av en mekanisk verkstad :)
 
Violina Violina skrev:
Då finns det många ställen, typ tibnor och begroup, men det kan också löna sig att köpa allt färdigt av en mekanisk verkstad :)
Då får jag kolla upp en mekanisk verkstad
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.