Uteplats med befintligt takstöd och markerade områden där nya balkar är planerade för takbytet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tjena.
Min ”drömkåk” är ständigt i behov av renovering... i avvaktan på att konstruktionsritningarna på min utbyggnad blir klar tänkte jag byta tak på min uteplats. Ska byta till kanalplast istället för nuvarande korrugerad plast. Tidigare ägare var så smart att han använda typ stockar som bärande reglar. Givetvis obehandlade bakåt till mot sluttningen för maximalt fuktgenomslag och begynnande röta.

jag tänkte såklart ta bort dom. Tror ni att det räcker med att ersätta dessa med två balkar med dubbel tryckt 45x170. (Röd markering på bilden) Tänkte förankra stolpsko i berget med kemiskt ankare.
 
Det ser väl ut att vara något liknande i bortre hörnet på bilden. Stämmer det?
Hållfasthetsmässigt går det nog fint (att bära tyngden) men det finns kanske en risk för att det blir lite vingligt i den långa ledden beroende på hur andra sidan av bygget ser ut...
Sitter andra änden fast i ett hus så skulle jag säga att det är lungt :)
 
  • Gilla
Jdel
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Det ser väl ut att vara något liknande i bortre hörnet på bilden. Stämmer det?
Hållfasthetsmässigt går det nog fint (att bära tyngden) men det finns kanske en risk för att det blir lite vingligt i den långa ledden beroende på hur andra sidan av bygget ser ut...
Sitter andra änden fast i ett hus så skulle jag säga att det är lungt :)
Tack för svar!

japp. Alla överliggande reglar är förankrade i fasaden. Hur kan man eliminera ev vinglighet? Välja något annat än stolpskor för infästning?
 

Bästa svaret

Sitter vänstersidan på bild fast i ett hus så är det lungt. Tänkte mest om det var fristående så kunde det nog blivit vingligt baserat på att de gamla stockarna ser rätt rejäla ut. På andra ledden ser man ett snedstag för att ta upp vinglet :)
 
  • Gilla
Jdel
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Sitter vänstersidan på bild fast i ett hus så är det lungt. Tänkte mest om det var fristående så kunde det nog blivit vingligt baserat på att de gamla stockarna ser rätt rejäla ut. På andra ledden ser man ett snedstag för att ta upp vinglet :)
Stort tack för input!
 
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.