Hej! Jag har ett rum som är 5x10m. Här är det tänkt att bli ett gym. Om jag tar in gymmaskiner så blir träningsytan inte så användbar för andra aktiviteter. Jag tänkte därför så här:

-Ett gäng 5m stålrör som bildar en slags kub.
-Inget sätts fast i vägg eller tak.
-I de tvärgående rören kan man sedan hänga boxsäck, trx-band, romerska ringar och dyl.
-Att fästa rören i varandra borde väl gå att göra som när man bygger ställningar eller kopplar rör?

Nu undrar jag hur tjocka rör måste vara för att klara en vikt på 200kg i mitten av 5m? Finns det sådana rör?

på bilden är en liknande ”crosscage” men jag vill ha 5m långa rör
 
  • Gym med stålrörskonstruktion, trx-band, boxsäck, romerska ringar och en person som står.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Det finns konstruktionsrör, det som kommer vara begränsade är nog deformationen. Har du något krav på maximal deformation?
 
Du får ju upp lite i dimension när det handlar om 5m längd..

Kommer du fästa ställningen i golvet? Om inte ökar det också på nödvändig dimension..

Sen hur du tänkt fästa ihop dem också..

Finns det möjlighet till tvärstag/annan typ av förstärkning?
 
S scorp1on skrev:
Det finns konstruktionsrör, det som kommer vara begränsade är nog deformationen. Har du något krav på maximal deformation?
Är deformation detsamma som hur mycket det böjer sig? Det spelar inte så stor roll. Men det ska ju kännas tryggt att hänga i
 
Violina Violina skrev:
Du får ju upp lite i dimension när det handlar om 5m längd..

Kommer du fästa ställningen i golvet? Om inte ökar det också på nödvändig dimension..

Sen hur du tänkt fästa ihop dem också..

Finns det möjlighet till tvärstag/annan typ av förstärkning?
Jag försöker få ihop det här i huvudet. Rummets bredd är fem meter, det är därför som jag vill kunna köra över hela bredden utan att behöva snubbla. Att skruva fast i golvet är inga problem.
 
D dkhansson skrev:
Jag försöker få ihop det här i huvudet. Rummets bredd är fem meter, det är därför som jag vill kunna köra över hela bredden utan att behöva snubbla. Att skruva fast i golvet är inga problem.
Ingen möjlighet till stödben i mitten?

Det är ju inte den statiska belastningen när man bara hänger 200 kg som är dimensionerade, utan när man tränar och gör diverse övningar blir det ju även en dynamisk last..

Har du möjlighet att få nåt svetsat?

Edit: bultar i golvet gör att det tar upp laster betydligt bättre :)
 
Violina Violina skrev:
Ingen möjlighet till stödben i mitten?

Det är ju inte den statiska belastningen när man bara hänger 200 kg som är dimensionerade, utan när man tränar och gör diverse övningar blir det ju även en dynamisk last..

Har du möjlighet att få nåt svetsat?

Edit: bultar i golvet gör att det tar upp laster betydligt bättre :)
golvet kan vi bulta runt bäst vi vill i. Men jag vill ju att träningsdeltagarna även kan spela pingis eller innebandy eller dans om de vill. Så ett tjockt rör skulle inte vara några problem. Inte pengar heller, vi jämför mot att köpa in en massa gymmaskiner.
 
D dkhansson skrev:
golvet kan vi bulta runt bäst vi vill i. Men jag vill ju att träningsdeltagarna även kan spela pingis eller innebandy eller dans om de vill. Så ett tjockt rör skulle inte vara några problem. Inte pengar heller, vi jämför mot att köpa in en massa gymmaskiner.
Jag skulle säga att du behöver upp på minst VKR 80*40*5 för att inte riskera en alltför stor nedböjning..

Edit: gärna då med sneda stag i hörnorna
 
  • Gilla
dkhansson
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Jag skulle säga att du behöver upp på minst VKR 80*40*5 för att inte riskera en alltför stor nedböjning..

Edit: gärna då med sneda stag i hörnorna
Är runda rör mindre hållfasta jämfört med fyrkantiga profiler?
 
D dkhansson skrev:
Är runda rör mindre hållfasta jämfört med fyrkantiga profiler?
Skulle säga att de är starkare, men eftersom du inte avslöjat huruvida det blir svetsning eller inte så rekommenderar jag fyrkantsrör för de är lättare att skruva ihop :geek:
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Skulle säga att de är starkare, men eftersom du inte avslöjat huruvida det blir svetsning eller inte så rekommenderar jag fyrkantsrör för de är lättare att skruva ihop :geek:
Då hade jag valt fyrkantsrör. Att kunna bygga om och lägga till delar hade ju varit en dröm!
 
D dkhansson skrev:
Då hade jag valt fyrkantsrör. Att kunna bygga om och lägga till delar hade ju varit en dröm!
Fyrkantsrör kan du ju lätt förbinda med plåtar och skruv, och lätt att borra och hänga upp grejer i också :)
 
  • Gilla
dkhansson
  • Laddar…
S
Violina Violina skrev:
Jag skulle säga att du behöver upp på minst VKR 80*40*5 för att inte riskera en alltför stor nedböjning..

Edit: gärna då med sneda stag i hörnorna
Deformationen för en fritt upplagd balk enligt den du nämner med en punktlast (karakteristiskt värde) i mitten leder till en deformation på 31 mm exkl. egentyngden.
 
S
Med en VKR 120x60x4 S355J2H blir det inga problem med hållfastheten (inkl. räknat på en dynamisk förstoringsfaktor på 1.5) samt dimensionerande värden på lasterna (lasterna förstoras med en viss faktor utöver den dynamiska förstorningsfaktor).

Sett till deformationerna får jag det till 17 mm (att jämföra ex. med L/300) då har jag räknat med den förstorade lasten samt egentyngd men inte med dimensionerande värden utöver det.

Jag har räknat på en 2D ram där jag har antagit en icke momentstyv inspänning i golvet (bultad).
 
Redigerat:
  • Wow
dkhansson
  • Laddar…
S scorp1on skrev:
Med en VKR 120x60x4 S355J2H blir det inga problem med hållfastheten (inkl. räknat på en dynamisk förstoringsfaktor på 1.5) samt dimensionerande värden på lasterna (lasterna förstoras med en viss faktor utöver den dynamiska förstorningsfaktor).

Sett till deformationerna får jag det till 17 mm (att jämföra ex. med L/300) då har jag räknat med den förstorade lasten samt egentyngd men inte med dimensionerande värden utöver det.

Jag har räknat på en 2D ram där jag har antagit en icke momentstyv inspänning i golvet (bultad).
wow. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.