Hej

Vi har köpt ett gammalt fritidshus som är byggt på 60 talet och ca 40m2. Är i dag uppvärmt med direktverkande el, gamla "stekplåtar." Huset är byggt på plint och man kommer åt under huset, all el är för övrigt dragen under huset med kablar upp i varje rum till element o eluttag.

Vi tänker låta en snickarfirma att bygga till ca 60m2. Snickaren sa att man kan välja frånluftsystem för att värma upp nybygget / golvvärme.
Är det att rekommendera ?
Hur göra med gamla delen ?
Behöver jag installera ett mekaniskt frånluft system i gamla delen?

Vad är era rekommendationer?

Min första tanke var att sätta in Luft/luft VP med en eller 2 innerdelar.

Har bifogat hur vi tänkt tillbyggnad - har ni några andra bra ideér kring ritningen så får ni gärna ge kommentarer på det.
 
Tänkte ni använda huset som er huvudsakliga bostad? Lite olika svar beroende på om ni ska vistas där tillfälligt eller flytta dit.

Mvh
 
Tanken är att använda det som fritidshus, med möjlighet att vara där på vintern. Glömde skriva att det också finns en braskamin i gamla delen.
 
Det är väl bäst ha en luftluftvärmepump i nya delen. Värmen sprider sig rätt bra om dörrar är öppna.

Ni vill ha varmast i sällskapsutrymmena så sätt innedelen där så får ni några grader svalare i sovrummen.

Behåll de gamla elementen för att stödvärma om det behövs. Testa hur detta funkar. Om ni vill ha mer värmepumpseffekt är det nog bättre sätta en till separat i andra änden av huset vid entren.

Två separata enheter är bättre än en utedel med två innedelar.

Välj en effektiv och tyst pump typ Mitsubishi LN 35. Den ligger på drygt 20000kr installerad och klar.
Välj ingen ”billig” då de ofta har sämre avfrostning och effektivitet.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
S Skyflakes skrev:
Det är väl bäst ha en luftluftvärmepump i nya delen. Värmen sprider sig rätt bra om dörrar är öppna.

Ni vill ha varmast i sällskapsutrymmena så sätt innedelen där så får ni några grader svalare i sovrummen.

Behåll de gamla elementen för att stödvärma om det behövs. Testa hur detta funkar. Om ni vill ha mer värmepumpseffekt är det nog bättre sätta en till separat i andra änden av huset vid entren.

Två separata enheter är bättre än en utedel med två innedelar.

Välj en effektiv och tyst pump typ Mitsubishi LN 35. Den ligger på drygt 20000kr installerad och klar.
Välj ingen ”billig” då de ofta har sämre avfrostning och effektivitet.

Jag har tittat på just den en Hero 2,

Om jag går på LLVP så behöver jag komplettera med en varmvattenberedare och byta ut de gamla el elementen.

Vilka element är att rekommendera? Eller räcker det med en LLVP typ Hero?

Varmvattenberedare:

Några rekommendationer på en sådan? Vi kommer vara mellan 4-6 personer där samtidigt.
 
M Majaji44 skrev:
Jag har tittat på just den en Hero 2,

Om jag går på LLVP så behöver jag komplettera med en varmvattenberedare och byta ut de gamla el elementen.

Vilka element är att rekommendera? Eller räcker det med en LLVP typ Hero?

Varmvattenberedare:

Några rekommendationer på en sådan? Vi kommer vara mellan 4-6 personer där samtidigt.
Det behövs nog någon backup med direktel för frysrisken om värmepumpen havererar. Det kan vara enkel termostatstyrd värmefläkt för några hundralappar eller radiatorer som ni har nu. Det handlar mest om vad du har för standard och budget för huset.

Glöm frånluftsvärmepump. Den passar i ett hus som ständigt används. Varmvattenberedare finns det säkert flera bra. Nibe är ett märke.
Om ni vill spara energi och hålla budgeten låg och huset står oanvänt längre perioder kanske en enklare genomströmningsvärmare för dusch räcker.

Onödigt att varmvatten är på om huset står oanvänt i månader.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
S Skyflakes skrev:
Det behövs nog någon backup med direktel för frysrisken om värmepumpen havererar. Det kan vara enkel termostatstyrd värmefläkt för några hundralappar eller radiatorer som ni har nu. Det handlar mest om vad du har för standard och budget för huset.

Glöm frånluftsvärmepump. Den passar i ett hus som ständigt används. Varmvattenberedare finns det säkert flera bra. Nibe är ett märke.
Om ni vill spara energi och hålla budgeten låg och huset står oanvänt längre perioder kanske en enklare genomströmningsvärmare för dusch räcker.

Onödigt att varmvatten är på om huset står oanvänt i månader.

Genomströmningsvärmare ser lovande ut. Tack för de tipset.

Sen byta ut de gamla med oljefyllda el-element. De är inte så många i gamla delen. Typ 4 eller något sådant.
Ska man satsa på något av de dyrare eller köra på de enklaste från Gnosjö produkter eller ett WI-FI från Adax ?
 
M Majaji44 skrev:
Genomströmningsvärmare ser lovande ut. Tack för de tipset.

Sen byta ut de gamla med oljefyllda el-element. De är inte så många i gamla delen. Typ 4 eller något sådant.
Ska man satsa på något av de dyrare eller köra på de enklaste från Gnosjö produkter eller ett WI-FI från Adax ?
”Oljefyllda element” hade väl sin storhetstid innan elektroniska termostater kom? Den stora hysteresen i bimetalltermostater kombinerat med överdimensionerade element gjorde att elementen blev för varma stundvis. Oljan jämnade ut den upplevelsen. Det är bättre lägga pengarna på luftluftvärmepumpen och köpa billigare element. De ska ju förhoppningsvis aldrig behöva vara på? Duger inte de gamla?
 
S Skyflakes skrev:
”Oljefyllda element” hade väl sin storhetstid innan elektroniska termostater kom? Den stora hysteresen i bimetalltermostater kombinerat med överdimensionerade element gjorde att elementen blev för varma stundvis. Oljan jämnade ut den upplevelsen. Det är bättre lägga pengarna på luftluftvärmepumpen och köpa billigare element. De ska ju förhoppningsvis aldrig behöva vara på? Duger inte de gamla?
De gamla känns som om de blir väldigt varma o sen kalla o sen varma igen. Ingen jämn värme
 
Kika även på att kunna fjärrstyra vp för att höja till komforttemp på distans. Har så i farsans stuga och det är skönt att det är varmt när man kommer dit
 
Efter kollat lite och hört era fina tips så funderar jag så här.

1. En LLVP Mitsubishi LN 25 , kostnad med installation 20 000
https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/mitsubishi-electric/hero-2-25

2. Nya el-element med styrning.
Element LVI Yali Comfort: Kostnad ca 2 500 st

https://www.bygghemma.se/hus-och-by.../el-element/element-lvi-yali-comfort/p-397458

3. Styrenhet för element. Kostnad 2 307
Styrenhet LVI Touch E3 med WiFi
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...ment/styrenhet-lvi-touch-e3-med-wifi/p-545783

4. För varmvatten en Genomströmningsvärmare Metro Therm
Minex . Kostnad: 3 417
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...mstromningsvarmare-metro-therm-minex/p-875931

5. Som toalett en förbränningstoalett ( kan inte ha avloppstoalett) bara BDT avlopp
Cinderella Comfort + installationskit. Kostnad 37 793

https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...rbranningstoalett-cinderella-comfort/p-649678
 
Det jag ser om ett potentiellt problem är hur mycket ström stugan kommer kräva,
vp 1x10A 2,4kW
genomströmmningsberedare 3x16A 11kW
Radiator säg snitt 1000W /st x 5 = 5kW (antaget antal)

Sen att allt inte går samtidigt är en sak men ändå värt att tänka på kanske
 
Redigerat:
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Det jag ser om ett potentiellt problem är hur mycket ström stugan kommer kräva,
vp 1x10A 2,4kW
genomströmmningsberedare 3x16A 11kW
Radiator säg snitt 1000W /st x 5 = 5kW (antaget antal)


Sen att allt inte går samtidigt är en sak men ändå värt att tänka på kanske
Tänkte inte på det, de är 3x16 i stugan idag. Man vill ju ha det så effektivt och energisnålt som möjligt givetvis.

Har ni några andra förslag? För att spara el och pengar
 
Jag skulle kolla på en vanlig vvb och skippa genomströmmningsberedare då dessa är extremt energikrävande.
I övrigt så kommer det nog gå bra, i och med vp så kommer radiatorerna knappt gå skulle jag säga. Du skulle kunna låta befintliga sitta och sätta dem på lägsta inställningen för att låta vp jobba helt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.