Hej!
Vi bor i ett trähus byggt på betongfundament. Det är byggt av Myresjöhus 2004.

Vi har noterat knäppande ljud i huset. I början trodde jag att det bara var värmeskillnader men på sistone har vissa ljud låtit väldigt högt. Nästan som ett skott. Det låter lite överallt. Extra mycket när det blåser och extra mycket under morgon och kväll.

Jag som inte kan så mycket om sånt här undrar om det är något man ska vara orolig för? Vi har inte hittat några sprickor någonstans och vi har inte sett något i fasaden heller. Huset målades om 2019 för att det var dags. Vet inte riktigt vad man ska göra åt dessa ljud. Det är fjärrvärme i huset. Vi bor längst upp på en backe med så det blåser mycket mot oss. Vi brukar ha grannars sopor i trädgården ibland för all vind blåser mot oss.

Har ni några kloka råd till en som är lite grön på det här?
 
Inget att vara orolig för, det knäpper mer eller mindre alltid i trähus, nu på eftervintern är det som torrast och luftfuktigheten inomhus kan gå ner mot 20% och trät torkar upp med rörelser som följd.
Sedan när högsommaren kommer händer det omvända, fuktigheten i inomhusluften ökar, trät sväller och knäppningarna "börjar om", fast åt andra hållet liksom.

Trähus är levande och knäppningarna hör liksom till och inget att vara orolig för. Sällan det är knäpp;)tyst!
 
  • Gilla
naderiano och 2 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Inget att vara orolig för, det knäpper mer eller mindre alltid i trähus, nu på eftervintern är det som torrast och luftfuktigheten inomhus kan gå ner mot 20% och trät torkar upp med rörelser som följd.
Sedan när högsommaren kommer händer det omvända, fuktigheten i inomhusluften ökar, trät sväller och knäppningarna "börjar om", fast åt andra hållet liksom.

Trähus är levande och knäppningarna hör liksom till och inget att vara orolig för. Sällan det är knäpp;)tyst!
Tack snälla för förklaringen! Jag misstänkte detta men ville ändå kolla med någon mer kunnig. Detta är första huset (alltid bott i hyresrätt innan) så jag kan inte så mycket ännu! Nu känns det lite bättre!
 
Ibland kan altanen (ganska stor) knäppa till så jag hoppar till. Det smäller alltså riktigt högt speciellt när det är kallt.

Trä rör på sig =)
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Det händer att det låter lite när hängrännorna ändrar längd p.g.a. temperaturväxlingar också. De spänner i krokarna och plötsligt släpper det.
 
  • Gilla
naderiano och 2 till
  • Laddar…
Vår trappa smäller ibland så att jag tror att det är någon som skjuter ute.:rofl:
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Tack hörni! Nu känns det som att jag har lite mer kött på benen!
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Det händer att det låter lite när hängrännorna ändrar längd p.g.a. temperaturväxlingar också. De spänner i krokarna och plötsligt släpper det.
Trähus med plåttak. Ljuden man har fått lära sig är helt normala kan få en att hoppa högt ibland :D
 
  • Gilla
MerlinsBeard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.