Needas Needas skrev:
Ett tips vid städningen är att ta med en pulka ner och använd som släde för allt bös!
Saltet på marken är ett bra sätt att göra miljön under plasten ogästvänlig för vidare påväxt.
Pulka låter som en bra idé!
 
A Avemo skrev:
Det är nog ingen skada med att lägga på plast och ställa in en avfuktare. Men gör inte misstaget att tro att det gör skillnad i grunden av att man eldar i en kamin. I gamla hus värms grunden i viss mån av att värme läcker genom det dåligt isolerade golvet. Detta oavsett hur man värmer huset.

Om man skall ta arbetet med att plasta in och ställa in avfuktare verkar det synd att lämna träflis under plasten. Kanske blir det inga problem. Men det är att chansa.
Lite uppdatering. Nu har jag jobbat med att rensa under dagen (även mätt 19,8% som högst, ca 15-16% som lägst) och stött på ytterligare ett problem.

En ganska stor del av ytan är täckt av stora stenar, varav en del ser ut att finnas där för att stötta upp. Det innebär att jag inte kommer att kunna komma åt att plasta en del. Jag är därför rädd att jag bara kommer att sabba klimatet genom delvis plastning och installation av avfuktaren. Kan jag försämra läget? Eller är det ändå lönt?

Tog till mig ett par råd om utrustning som funkade fint! Tack för tipsen!
 
  • Mörkt kryputrymme under ett hus med stora stenar som ser ut att fungera som stöd för konstruktionen ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart bygghink med röd spade och grå skopa, samt en röd batteridriven borr vid stenig byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommer in här i ett senare skede. Hur har det gått? Vi har liknande på gång, men betydligy högre fukthalt i bjälklag o trossbotten än er. Undrar varför ni valt att gräva ur grunden? Hade ni stora problem med fukt? Har ni tagit upp golvet inne för att kunna lägga in plast? Eller kan ni krypa in från sidan?
 
Precis likadant som vid vårat fritidshus.
I grunden luktar det typiskt "sommarstuga" ibland speciellt nu på sommaren men har inte märkt några skador.
Det är iofs ganska "nyfixat" efter en vattenskada men jag gjorde som inte om nått utan till ska som det var mest.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.