Hej! Nu är det dags att ta tag i färgen på fasaden. Har idag en falu rödfärg som sett bättre dagar.

Hur mycket jobb är det att byta färg till tex Demidekk Ultimate eller likande från rödfärgen?Och blir det verkligen bra?

Har tagit in ett par offerter där vissa borstar och fortsätter med rödfärg och vissa vill skrapa rent och grundmåla för att sedan måla med Demidekk eller Bestå.

För och nackdelar?
 
Fördelen med vanlig rödfärg är att det är enkelt, borsta av med piassava och på med nytt.
Jag har aldrig bytt rödfärg mot något annat, inte andra hållet heller, bara fått höra att det är omöjligt att få något annat att fästa på rödfärg, och rödfärg att fästa på något annat än gammal rödfärg eller nytt trä.
 
hsd
Det är svårt att få annan färg att fästa på falurödfärg, så ska det bli bra måste all rödfärg slipas bort
Hur ser fasaden ut , finns det sprickor som gärna uppstår när trä är målat med falurödfärg
Det känns som ett jättejobb kanske är det bättre att fortsätta med falufärg, finns i mer än rött
eller ny panel
 
För 20 år sen renslipade jag mitt garage som var målat med falu röd. 2 borrmaskiner brann upp och x antal ståltrådrondeller gick åt men jag fick det trärent och linoljefärgen har suttit bra hela tiden. Men som de andra säger så behöver de få det helt rent. Knappast bara skrapat.
 
sunnis
Det är alltid en risk med att byta färgkemi och det är inte kul om det skulle visa sig att det inte fungerar, dels ser det förjävligt ut när det bubblar sig och blir ett mycket jobbigt arbete med att få bort allt igen för att sedan måla om en ytterligare gång, färg är inte heller billigt.

Är det målat med slamfärg så är det slamfärg som gäller anser jag.
 
Jag körde med Falu Vapen Fasad på mitt garage, den funkade perfekt med falu rödfärg som grundfärg under.

Den fäste väldigt bra och det blir en fin glatt yta, vid målningen ser det orangefärgat ut, men så fort den torkat blir den röd igen. Väldigt dryg färg, räckte långt med 4 liter.

Blev lite färg över så målade på en vägg på gäststugan också, det var fem år sedan jag körde med falu rödfärg på den.

Dock lite svårt att få tag i denna färg, köpte på Bahuouse webbhandel i 4-liters burkar.

En modern alkydoljeburen emulsionsfärg och har egenskaper som liknar traditionell slamfärg. Den är matt och lättstruken. Det bildas ingen tät färgfilm, vilket möjliggör att träet kan andas. Den fäster på många underlag och kan med fördel användas tillsammans med slamfärg på de ytor som traditionell slamfärg ej lämpar sig för.

https://www.faluvapen.se/produkter/fasadfarg/

Garage och del av gäststuga målade med Falu Vapen Fasadfärg i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johan.Abrahamzzon
  • Laddar…
Tack för svaren. Var som jag trodde. Så blir fortsatt slamfärg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.