Hej Madelene

Tror inte du behöver oroa dig för grunden, se bara till att den blir riktigt gjord.
Vi gjorde en "platta" av makadam där ä-hus sen satte grunden, använde bara makadam som uppfyllnad i grunden. Lägg inte bara ner plasten som vissa gör utan lägg ner lite arbete på att tejpa plasten med åldersbeständig tejp runt kela grunden samt i skarvat m.m. så det blir helt tätt.

Utöver dräneringen runt huset la vi även dränering rakt under huset då det är rätt blött i marken här.
Ner med avfuktaren och vips har nu en snustorr krypgrund, om du låter ä-hus göra arbetet kolla vad dom fyller upp grunden med, så det inte e sand eller nå`t, vet inte vad dom använder då vi hyrde in annan firma samt mig själv för markarbetet ;)

Mvh Kristoffer
 
Skall bygga ÄH och ser bara en nackdel med krypgrunden... vattenburen golvvärme men generellt sett så har ÄH varma golv.
I dagens läge med förfinad byggteknik så ser jag ingen mening med att hävda att den ena är bättre än den andra. För vissa hus är krypgrund den föredragna konstruktionen och för andra platta... om det hade varit bättre att bygga ett ÄH på platta så hade man gjort det för jag tvivlar att det skiljer så mycket i kostnad...
Motsvarande gäller för hus som byggs på platta, om inte vattenburen golvärme var ett säljargument samt att deras byggsätt endast lämpar sig för platta så skulle krypgrund kunna vara en likvärdig lösning...

Mvh LaGa
 
LaGa skrev:
om det hade varit bättre att bygga ett ÄH på platta så hade man gjort det för jag tvivlar att det skiljer så mycket i kostnad...


   Mvh LaGa
Älvsbyhus byggnadssätt med färdiga husmoduler med golvbjälklag och allt rakt genom huset gör det svårt, för att inte säga omöjligt att montera huset på platta på mark på ett vettigt sätt.
Det är billigare för dem att bygga på deras sätt då huset kan byggas i stort sett helt färdigt innan det lämnar fabriken.
 
Nu har ni flitigt diskuterat kryprund vs platta på mark. Det enda jag kan säga är att krypgrunden är klassad som en riskkonstruktion som man åtgärdar med hjälp av en luftavfuktare. På det sättet så minskas riskerna med denna grundtyp. Men alla jag talat med och allt jag läst i ämnet talar sitt tydliga språk, platta på mark är en säkrare konstruktion.

Älvsbyhus mfl modulhustilverkare använder denna grund av en enda anledning, deras hus är anpassade för detta. Med avfuktare och rätt utförd bör det fungera bra.

Älvsbyhus har en stor fördel och det är priset och enkelheten.

De har också många nackdelar.

Deras utförande som du ger exempel på, isolering i innerväggar, plastmattor, enklast tänkbara vitvaror, enklast tänkbara kök mm.

Det man ska observera är också deras fönster, som du måste dela och putsa även på insidan. De erbjuder endast plåttak. De kan inte erbjuda golvvärme annat än elgolvvärme i badrum. De kan inte ändra i planlösningen.

Det är några exempel på deras "lägre" standard.

Jag säger inte att Älvsbyhus gör dåliga hus, de gör enkla och prisvärda hus. Även driften på deras hus är mycket konkurrenskraftig, enligt de jag känner som byggt Älvsbyhus.

Man bör se upp med dyrbara tillval om man gärna vill ha lite högre standard. Börjar man välja annat kök,  andra vitvaror, annat golv, plåttak som liknar pannor, isolera innerväggar, byta fönster mm så krymper skillnaden till andra hustillverkare i rasande fart.

Så jag väljer annan hustillverkare, som är mer flexibel. Det kommer kosta mig ca 200.000:- extra men då får jag platta på mark, golvvärme, kakel och klinker i badrum och hall, betongpannor, en planlösning jag bestämt själv, trägolv, riktiga fönster, bättre isolerat både in och utvändigt, bra vitvaror och kök som jag planerat själv, ryggåstak mm

Jag har inte summerat vad detta skulle kostat med Älvsbyhus och dessa tillval men bara plåttak med "pannlook" kostar ca 25.000:-, byta köksluckor 25.000:-, byta vitvaror 20.000-45.000:- osv. Dessa 200.000:- skulle jag snabbt ha förbrukat om jag gjort de tillval jag önskade på Älvsbyhus.

Så det råd jag kan ge är att kolla noga vad tillvalen kommer kosta dig, Älvsbyhus är billigast om du inte gör ändringar. Vill du ha lite mer råder jag dig att även kolla med andra leverantörer.

Lycka till!
 
Du har så fel!

Vi har satt in ett eget kök, uppgraderat alla fönster, trägolv i hela huset + en massa annat! orkar inte dra allt igen & igen.

Vart du fått plåttak ifrån det vet jag inte, har aldrig hört talas om det :-?

Vi har enligt mig fått en bra standard på vårat hus med visserligen endel jobb själv, men oavsett vilken hustillverkare jag jämför med så hamnar vi alltid ett par hundratusen billigare med ungefär samma standard. Vi kan jämföra du och jag om du vill....
 
Kosmos,

Älvsbyhus levereras med plåttak och kan inte erbjuda takpannor, den uppgiften har jag fått ifrån dem. Det de kan erbjuda är plåttak som liknar takpannor, mot pristillägg.

Jag har dessutom skrivit att Älvsbyhus är billigast, så där råder ingen oklarhet.

Jag har i detalj studerat deras leveransbeskrivning och konstaterat att det skiljer en hel del i utförande jämfört andra tillverkare. Jag har själv varit intresserad av Älvsbyhus men efter närmare granskning kommit fram till att det inte uppfyller mina krav/behov, samt att de inte blir så billiga som man tror vid första anblicken.

Jag säger det igen, Älvsbyhus är ett bra val då man vill ha ett billigt och smärtfritt byggande med totalentreprenad. Men det är inget alternativ om man inte gillar deras planlösningar alternativt vill ha en "högre" standard med förändringar de inte kan erbjuda.

Jag kan också förtydliga att vi inte kommer att bygga på totalentreprenad utan i det avseendet kanske jämför äpplen med päron. Vi ska själva hålla i bygget och på så sätt få en lägre kostnad, tillsammans med en del eget arbete.
 
Angående plåttak så tror jag det gäller de hus som levereras i norra Sverige, men i södra Sverige där jag kommer bygga så är det vanliga svarta eller röda takpannor som gäller som standard.
 
Jaha, det var därför kosmos inte förstod vad jag menade. Deras takstolar är förmodligen för veka och kan inte kan bära både takpannor och de snölaster man räknar med en bitt norrut.

Då är det inget problem för sörlänningarna :)

Takpannor är då medräknade i priset direkt.

Lite märkligt då Älvsbyhus skryter över att vara ett hus byggt i Norrland, anpassat för nordens klimat. Men det är väl som vanligt en kostnadsfråga. Man använder samma takstolar över hela landet, oavsett snölast. Det skiljer ca 10 kg/m2 för Dalarna och Norrland jämfört övriga landet. Ingen enorm skillnad men tydligen tillräckligt mycket för att Älvsbyhus takstolar inte lyckas klara av det.
 
Stackars Madelene....nu är hon helt rådvill..... ;)
Det blir säkert bra med ÄH. Tror inte du behöver oroa dig för att köpa. Du vet vad du kan betala och vad du får.

De skulle förmodligen inte ha så stor volym om de inte hade någorlunda säkra grunder.

Köp och var glad.....och framförallt se fram emot ditt nya Älvsbyhus. På deras hemsida finns en bra video som visar produktionen i detalj...kan vara värt att kolla på!
:)
/Calle
 
Vi kanske ska summera det så här:

* Är det vanligt med problem med fukt pga dålig ventilation i grunden?
Om det är någon som har/haft problem med detta, fick ni någon
hjälp från Älvsbyhus?

Då Älvsbyhus levererar en avfuktare så bör detta inte vara något problem. Fördelen med krypgrund är ju också att ni kan titta till den en gång per år och se om allt är som det ska. Så det blir säkert inga problem.

* Jag har förstått att isolering i innerväggarna inte ingår, är det någon
av er som kunnat få detta som tillägg?

Där får du nog bäst svar ifrån Älvsbyhus direkt. Kan vara bra med isolering så ni får lite mer ljuddämpning mellan rummen.

* Är det sant som jag hört att elledningarna ligger utanpå väggarna i
en plastlist?? Det låter helt otroligt, men vill ju kolla för säkerhets skull.....

I de Älvsbyhus jag varit i har jag inte sett några ledningar utanpå innerväggarna. I deras film på hemsidan drar de rör i väggarna för elen så detta borde vara en skröna. Däremot monteras elskåpet utvändigt och där går kabeln ner längs ytterväggen, men det är ju utanpå huset och är väl inget problem.
 
Här ställer man en liten fråga och så blir det nästan 3:e världskriget ;)

Ja, köp och var glad..... Vi vill ju inte betala hur mycket som helst för
huset, eftersom vi tror att vi nog vill göra lite annat än att betala
huslån, men vill ju inte köpa grisen i säcken sas.

Jag tackar så himla mycket för alla svar, man kan aldrig få för mycket
info/tips/råd/åsikter anser jag!!

Tack!! :)
 
WeeBe skrev:
Nu har ni flitigt diskuterat kryprund vs platta på mark. Det enda jag kan säga är att krypgrunden är klassad som en riskkonstruktion som man åtgärdar med hjälp av en luftavfuktare. På det sättet så minskas riskerna med denna grundtyp. Men alla jag talat med och allt jag läst i ämnet talar sitt tydliga språk, platta på mark är en säkrare konstruktion.
Ännu en gång. Kan ingen visa på en referens som vi kan kolla upp själva där det med siffror eller undersökning visar på att det skulle vara så här.
Jag har ju visat på en referens där det klart och tydligt står att avfuktad krypgrund är en säker konstruktion.

Du har rätt i att en ventilerad krypgrund är en riskkonstruktion precis som platta på marken är. Men det är inte en sådana vi talar om, utan en helt annan typ av grunder.

Att påstå att avfuktaren bara är ett tecken på hur dålig grunden är, är lika galet som att påstå att cellplasten och golvvärmen är ett bevis för hur dålig plattan är.
 
Finns inga problem med deras grunder längre, lika lite som det är problem med andra tillverkares grunder.
Såja, tro att Strixx har sagt sista ordet om den grunden nu.
Dom som ÄNDÅ måste diskutera den kan göra en ny tråd om just det.. och det finns redan massor av trådan om detta!

Hjälp Madde med sånt hon vill veta istället.. svar på frågan ang grund har hon redan fått massor av och det enda som kommer fram här är att det inte är problem med deras husgrunder nu. Skit i hur det var för 10 år sen, det är nu hon ska bygga.

 
Kanske är det så att alla talar sig varma för sin egen vattvälling. ::)
 
WeeBe

Då var vi på samma våglängd igen ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.