Hej,
Har fått ett problem i vår några år gamla diskmaskin. Det luktar akvarium om disken och den blir inte alltid riktigt ren. Provat alla upptänkliga rengöringsmedel. Verkar tömma som den skall.
Vad göra? Klorin? Slänga och köpa ny?
Hälsningar/Per
 
Claes Sörmland
A Askeröd skrev:
Hej,
Har fått ett problem i vår några år gamla diskmaskin. Det luktar akvarium om disken och den blir inte alltid riktigt ren. Provat alla upptänkliga rengöringsmedel. Verkar tömma som den skall.
Vad göra? Klorin? Slänga och köpa ny?
Hälsningar/Per
Akvarielukten är lukten av mikrober som lever i slammet. Klorin och hög temperatur steriliserar.
 
Min diskmaskin blir helt ren med diskmaskinrengöringsmedel, man sätter in i maskinen och kör ett program. Men jag får inte rent tvättmaskinen har försökt med ättika. Något förslag?
 
till TS: låter som att ni kanske kör med diskmaskinens "eco"-program? det rekommenderas av mer eller mindre alla att man undviker dessa. de finns eftersom det är ett EU-krav, och gör också att tillverkarna kan visa upp väldigt fina snåla energi-etiketter på maskinerna men är i praktiken helt värdelösa. de använder för lite vatten och med alldeles för låg temp.
 
Kör med citronsyra med jämna mellanrum på program med hög temperatur. Funkar fint.
 
  • Gilla
Askeröd
  • Laddar…
C
major_tom major_tom skrev:
är i praktiken helt värdelösa. de använder för lite vatten och med alldeles för låg temp.
Vi kör alltid vår maskin på tallriksprogrammet 45° och det är väldigt sällan det inte räcker. Så vad är alldeles för låg temperatur kan man fråga sig?

Annars kan jag hålla med om att en "urblåsning" på hög temperatur förhoppningsvis löser ev. luktproblem.
 
Det hamnar alltid en massa fett/matrester/mm vid olika platser i diskmaskinen som inte försvinner fastän man kör med rengöringsmedel. Om man då även ”alltid” stänger luckan helt så blir det grogrund för allehanda bakterier.

Det hamnar ofta massa gojs i luckans tätningslist som man får trycka ut då och då, om det blivit väldigt mycket i tätningslisten så kan man behöva ta bort den och spola ur den. Ibland behöver man även spola genom maskinen manuellt, främst om man ”alltid” kör lågtemperaturprogram.
Vi fick fellarm på vår diskmaskin pga att vi kört lågtemperaturprogram, se följande inlägg, https://www.byggahus.se/forum/threa...-ordentligt-rensat.332422/page-2#post-3344976
 
  • Gilla
Askeröd och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Akvarielukten är lukten av mikrober som lever i slammet. Klorin och hög temperatur steriliserar.
Tackar. Provar.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Min diskmaskin blir helt ren med diskmaskinrengöringsmedel, man sätter in i maskinen och kör ett program. Men jag får inte rent tvättmaskinen har försökt med ättika. Något förslag?
Tack!
 
major_tom major_tom skrev:
till TS: låter som att ni kanske kör med diskmaskinens "eco"-program? det rekommenderas av mer eller mindre alla att man undviker dessa. de finns eftersom det är ett EU-krav, och gör också att tillverkarna kan visa upp väldigt fina snåla energi-etiketter på maskinerna men är i praktiken helt värdelösa. de använder för lite vatten och med alldeles för låg temp.
Tack det låter mycket rimligt.
 
S SpjuteViking skrev:
Kör med citronsyra med jämna mellanrum på program med hög temperatur. Funkar fint.
Tack för tipset.
 
A Askeröd skrev:
Hej,
Har fått ett problem i vår några år gamla diskmaskin. Det luktar akvarium om disken och den blir inte alltid riktigt ren. Provat alla upptänkliga rengöringsmedel. Verkar tömma som den skall.
Vad göra? Klorin? Slänga och köpa ny?
Hälsningar/Per
Vi fick samma problem med lukt efter många år utan problem med vår gamla diskmaskin. Den byttes ut mot en ny, som började lukta illa efter bara en månad. Provade alla tips, och körde ättika, citronsyra, Finish blåa flaska, inget höll mer än någon dag.
Något som ingen har sagt, och som till slut löste vårt problem, var att fylla på salt! Jag kom på att när saltet tog slut i gamla maskinen, så kollade jag upp att vårt vatten är så pass mjukt, att inget salt behövs. Någon gång därefter började problemen, men jag kopplade inte. Nya maskinen hällde jag inte i salt, då även den ställdes in på "noll" användning av salt. Efter många månader kom jag på, att salt är ju bakteriedödande, köpte salt, ställde in maskinen på lägsta salt-användning, och ALL lukt försvann efter första disken!
Så, tipset är att fyll på salt även om maskninen inte använder det, för den fyller på med vatten i behållaren, och det står till sig och läcker (?) ut när maskinen körs.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.