Tycker detta är en befogad fråga när vi shoppar med på postorder och möjligheterna till en bättre deal online alltid finns där.

Ett exempel - Frun ville ha ett sånt CafeSet/BistroSet vid nya växthuset.
Hon hittar ett som är gulligt - Priser i Sverige ca 2200-2700Sek.
Jag googlar runt och hittar det lite billigare här och var och landar sedan på en aktör i Tyskland där samma produkt kostar ca 1500Sek och så tillkommer frakt på ca 100Sek. Allt väl så långt.
Avvaktar köp dock - Den aktören har klarat mina kontroller hittills.

Men jag passerar på denna resa även ett par andra sidor, dom ser bra ut, men det är nått som inte stämmer. Priset är ju en sak som får en att fundera - Samma vara för 750Sek som kostar 2200+ i Sverige. Det är varningsklockor nog för min del.

Visst, allt är ju möjligt så jag börjar gräva djupare;

Domännamnet är registrerat på en Sara MacCoy på 2440 Taylor Avenue i Miami.
- Miami har ingen "Taylor Avenue"
- Vad har USA och den här "Sara" med en Tysk Webbsida att göra?
- Domännamnet är endast 20 dagar gammalt och löper ut om ett år, kort tid om du driver en webbshop.
- Kontaktinformation är "anjelica******" som inte matchar Sara MacCoy.

Andra faktorer som får en att reagera;
- Webbsidan har en "kontakt" ruta där inget företagsnamn anges utan bara en mail till "natacha@customerservicemode.com"
- Den domänen är parkerad och således inget innehåll.
- Den domänen är dessutom registrerad till nått "China Hua Liao"
- Det finns dessutom länkar "Follow us on Facebook, twitter osv..." men dessa länkar bara till respektive sida och inte direkt till DERAS sida på tex FaceBook. Som för övrigt inte finns.
- Ikonerna med Appstore och GooglePlay (Varför nu DET finns på en WebShop) har "Dapatkan Di" i loggan, men länkar enligt källkod rätt.
- Jag hittar även en del reviews på produkter - Dessa reviews hittar jag i exakt samma format och med samma namn på Amazon.

Produktutbudet är dessutom på tok för stort och spretigt - Som att man tagit en dump av olika produkter och sedan halverat priserna för att på något sätt locka in kunder. Men man kan nog vaggas in lätt när det man vill ha är billigt, dom anger PayPal, MasterCard och Visa som betalmetoder. Det finns svar på det mesta - Men inte huruvida du kommer att bli blåst.... :rofl:

Vist prislappen kan ju få en att springa åt andra hållet - Är det för bra för att vara sant så är det säkert så.
Men alla kanske inte är lika kritiska - Knappa in kortuppgifterna, all information och beställ liksom - Det är ju billigt!!!! :p

När jag gräver ytterligare så hittar jag en TILL sida med samma produkt jag är ute efter, samma pris 750Sek, domänen är 3 dagar gammal. Samma förfarande, men information gällande domänen som är lite mer hemligt. Även här samma upplägg, samma texter, webbsidan känns till en början bra, ingen riktig information, inga adresser och endast en mail till, denna gång, "Aida@anyproblemservice.com" som även denna domän ägs av "China Hua Liao" i Singapore.... Så helt klart ytterligare en Scam.

Vad gör ni för att känna er säkra vid köp online?
Vad mer kan man kolla upp på en webbshop innan man beställer?
 
Att domännamnet löper ut om ett år är inte någon varningsflagga skulle jag säga, det är rätt vanligt. Däremot att det är såpass nytt känns lite svajigt.

Man kan också titta på certifikat, man kan slå upp vad domänen har för ip-nummer och sen se var ip-numret går, googla på om någon handlat där tidigare och hur det gick, kontrollera att det finns kontaktuppgifter med adress, undersöka ägande åtminstone om det är i Sverige.

Det går även att titta på tillverkares sidor där det ibland finns listor med ÅF, och se om butiken är med på den listan.

Man kan också, om man har flera kort, eller webshoppen erbjuder Paypal, köpa något billigt som ett test. Då blir förlusten inte så stor, efter det kanske man vågar sig på en större beställning.

750 kronor + frakt och moms för något som kostar 2 200 kronor i Sverige inkl. moms tycker jag inte känns som en orimligt stor skillnad.
 
Tack! Bra idéer!

S Svante Svenson skrev:
750 kronor + frakt och moms för något som kostar 2 200 kronor i Sverige inkl. moms tycker jag inte känns som en orimligt stor skillnad.
I just detta fall så är det 750kr, fraktfritt (om inte annat anges senare i kassan) och ingen moms då webbshoppen anges vara från Tyskland.
Så 750 mot billigast i Sverige på 2200. En tredjedel av priset helt enkelt...

Vad kan vi mer undersöka!?
 
För att göra mitt exempel tydligare, här är de två sidorna som jag hittade idag.
Hittar ni fler varningsklockor!?

https://www.bkhawardss.com/

samt

https://www.moverblued.top

Båda dök upp via Google när jag sökte på specifik artikel.

Man skall nog fundera ett steg extra då man hittar en Neff ugn för styva 0,65 Euro! Kanske den man skall prova att lägga en beställning på!? :rofl:

OBS! Jag rekommenderar ingen att beställa nått från dessa två sidor!!!

En Neff inbyggnadsugn med digital display annonserad för €0.65 på en webbsida
 
Redigerat:
Karlia
Tycker att man kommer långt bara med att googla företagen. Inga träffar och jag avstår köp.
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
När det är tyska sidor tror jag att de måste ha "Impressum" som ska innehålla adresser och sånt. På båda dessa finns bara mailadresser som hanteras av mailservern för Yandex, alltså en stor rysk (fast med huvudkontor i Nederländerna enligt Wikipedia) sökmotor.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Jag är helt övertygad att dessa två är bluff-sidor med avsikt att sno kontaktuppgifter och/eller information gällande kontokort och inloggningsuppgifter.

Men man slås ändå av tanken hur många som måste falla för det hela och handlar - Tyvärr saknas ju källkritik i stora delar av dagens samhälle.
 
Karlia
De yngre som handlar mycket har ganska bra koll. De äldre.. Pappa 84 har bra koll på datorer, jobbat mycket med olika program. Han handlar inte online, vill kunna ta på det han köper. Jag vet inte, jag är något äldre, skulle inte handla från webbsida jag inte känner till.
 
Jag brukar kolla siternas beskrivning och hjälp etc. Känns sidan seriös?
Det är många som har webshoppsplaformens info och inte det egna företagets info. Eller beskrivningar på fel språk.
Letar man lite så kan sidan ha referenser till den verkliga säljaren i Kina.
Så Om det kommer en vara så lär man få betala tull och moms även om man handlade på en svensk sida.
Det kan ju vara en delförklaring till låga priser.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Jag brukar kolla siternas beskrivning och hjälp etc. Känns sidan seriös?
Det är många som har webshoppsplaformens info och inte det egna företagets info. Eller beskrivningar på fel språk.
Letar man lite så kan sidan ha referenser till den verkliga säljaren i Kina.
Så Om det kommer en vara så lär man få betala tull och moms även om man handlade på en svensk sida.
Det kan ju vara en delförklaring till låga priser.
Det är ju kanske en möjlighet - Ytterligare ett sätt att sälja produkter från kina. En snabb kontroll av Alibaba.com så finns ju mycket riktigt möblerna jag letade efter där för liknande belopp.. En portal för kina kanske!? Så åker man på tull och moms samt postens avgifter om nått dyker upp!?
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Jag behövde nyligen köpa nytt batteri till min LapTop och min modell var tydligen lite udda då inte ens generalagentens service för Norden hade batteriet i lager och de vanliga svenska batteri-siterna gick bet.
Det mest frustrerande telefonsamtalet var med Elgigantens service avdelning. :poop:

Hittade flera siter, både europeiska och svenska .se som verkade vara en fasad för kinafirmor.
Om produkterna med de lägsta priserna är helt okay överskott, pirattillverkade eller kasserat pga de inte uppfyller kraven är svårt att veta. Är det kasserade varor kan ju då i värsta fall priset ligga under tillverkningskostnaden.

Det slutade med ett köp, mitt första, på Amazon.se.
Fick ett batteri som var som en fotokopia på originalet, men skruvhålen passade inte riktigt...:oops:
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Svaret på frågeställningen är nog tyvärr att det inte går att vara helt säker på att det är reko.

Att läsa om andras upplevelser är nog säkraste kortet, men då gäller det att kunna skilja fejkrecensioner från objektiv information.

Många seriösa sajter ser ut som värsta scam:en och tvärtom. Även vissa stora välkända "seriösa" spelare kan bjuda på en mindre trevlig köpupplevelse även om det inte är direkt bedrägeri.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Har hitintills inte blivit lurad, men det kan ju vara ren tur också.
Kollar samma saker som redan räknats upp.
Agerar företaget på Amazon, Ebay eller liknande portaler är det ett stort plus. Där får man omdömen.
Sedan kan man resonera såhär att blir man lurad 1 gång av 10 så har det ändå gått plus.
Lite av det jag köpt från utlandet:
- Rörspets till vatten (tyskland privatföretag)
- Ställdon till växelventil värmepump (tyskt privatföretag)
- Kretskort till en HP affärs/proffsskrivare (Kina via Aliexpress)
- OBD/Canbus läsare&programmerare (ebay EU fasad för kinaföretag)
- Lager och lagerboxar (ebay kina)
- Pingisrobot (ebay via tysk kinaimport)
och mycket mer...
 
Majoriteten av det man handlar kommer faktiskt från onlinebutiker, otaliga ordrar från både tyska eBay och brittiska handlare genom åren. Det finns, eller i vissa fall då med UK -det fanns, pengar att hämta.
Mitt största köp online var nog en 21’ SeaRay på trailer som köptes i USA 2008 när dollarn var löjligt låg. Beställde även in massor nytt som skickades till handlaren i NY för att slippa frakt och tull på sakerna. En riktig nagelbitare att öppna upp skutan i Göteborg och se att allt låg där i båten.
Har väl inte blivit lurad ännu och vissa saker tänker man ”går det så går det”.
Den fadäsen slutade dessutom med ett fel på en siffra på överföringen varpå stålarna hamnade i cyberrymden i två veckor innan dom hittade hem igen. Fick skrapa och böna och be lite för att få iväg en till köpeskilling... :seenoevil:

Det är väl hela tiden att med rätt inställning så går det vägen - Dubbelkolla, och dubbelkolla igen. Känslan kan inte underskattas...
 
T
slacker slacker skrev:
Vad gör ni för att känna er säkra vid köp online?
Vad mer kan man kolla upp på en webbshop innan man beställer?
Jag har handlat online sedan internet uppfanns ungefär och går 100% på känsla. Att ha starka aktörer i ryggen (Paypal, kreditkort osv) ger lite extra trygghet. Brukar inte göra några djupare kontroller, känns det ok så kör jag.

(Ska kanske tillägga att jag jobbar med säkerhet och är därmed gravt misstänksam av naturen, så är kanske inte helt representativ för gemene man.)
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.