Hej! Kan någon hjälpa mig förstå om och hur man kan byta ut detta gamla handfat? Kan man göra det utan att bryta upp kakel och därmed tätskikt?

Skulle också vilja bli av med fula rör i badrummet, finns det något man kan göra åt detta utan att förstöra ev tätskikt?
 
  • Ett gammalt handfat med kran, synliga rör och kaklat vägg bakom i behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på gammalt vit handfat med synliga rör och kakel i badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av gammalt handfat med exponerade rörledningar och VVS-installationer mot kaklad vägg, inklusive flaska rengöringsmedel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt vitmålat avloppsrör och vattenrör som sticker ut ur kaklat badrumsgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kakel är inget tätskikt.

Hur gammalt är badrummet? Finns det ens tätskikt?

Tar du bort nuvarande handfat kommer det behöva kaklas om eftersom det inte är kakel bakom handfatet..
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
A
E Eflomul skrev:
Hej! Kan någon hjälpa mig förstå om och hur man kan byta ut detta gamla handfat? Kan man göra det utan att bryta upp kakel och därmed tätskikt?
sitter det inte fast inunder utan det är gjutet fast på plats?
Går ju att slå sönder det bit för bit och slipa bort det sista isåfall om du inte vill spara det.
 
Finns handfat man hänger upp på grova skruv, typ "franskbult".
Få bort det där utan att bryta sönder kaklet är nog näst intill omöjligt, slår man sönder handfatet och petar bort de sista skärvorna försiktigt han man ändå ett kakelarbete kvar att ta hand om.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Ser ut som nån hemmapulare vart framme och kaklat in ett vanligt handfat, kan bli svårt att få det att se hyffsat ut.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Kakel är inget tätskikt.

Hur gammalt är badrummet? Finns det ens tätskikt?

Tar du bort nuvarande handfat kommer det behöva kaklas om eftersom det inte är kakel bakom handfatet..
Violina Violina skrev:
Kakel är inget tätskikt.

Hur gammalt är badrummet? Finns det ens tätskikt?

Tar du bort nuvarande handfat kommer det behöva kaklas om eftersom det inte är kakel bakom handfatet..
jag vet inte riktigt när badrummet är byggt men på 90-talet tror jag. Kaklet ser lite nyare ut men rör är på utsidan. Vill försäkra mig om att jag inte bryter tätskiktet så blir jag ansvarig att stå för eventuelltäa kostnader då badrummet inte har en nyare standard
 
E Eflomul skrev:
jag vet inte riktigt när badrummet är byggt men på 90-talet tror jag. Kaklet ser lite nyare ut men rör är på utsidan. Vill försäkra mig om att jag inte bryter tätskiktet så blir jag ansvarig att stå för eventuelltäa kostnader då badrummet inte har en nyare standard
Då bör du verkligen låta bli.

Att bryta bort inredning/kakel riskerar att skada (eventuellt) underliggande tätskikt.
 
Troligen någon hemmapulare som gjort en fulrenovering och kaklat ovanpå gammalt kakel. Dessutom har man inte orkat bemöda sig med att lossa handfatet under arbetets gång.

Handfatet får du knacka loss, men det blir fult på väggen efteråt.
Vad det gäller rören, så går de eventuellt att dra om inne i vägg/golv, men det kräver en total badrumsrenovering.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
A
Fotografen Fotografen skrev:
Finns handfat man hänger upp på grova skruv, typ "franskbult".
Få bort det där utan att bryta sönder kaklet är nog näst intill omöjligt, slår man sönder handfatet och petar bort de sista skärvorna försiktigt han man ändå ett kakelarbete kvar att ta hand om.
Jo så är det.
Går nog inte att göra annat än att se fram emot ett nytt tätskikt inunder...
 
C
Instämmer med ovanstående, dock har jag ett väldigt snarlikt handfat och det sitter som @Fotografen är inne på med mutter och två stora pinnskruv på undersidan.
 
L lordi skrev:
Troligen någon hemmapulare som gjort en fulrenovering och kaklat ovanpå gammalt kakel. Dessutom har man inte orkat bemöda sig med att lossa handfatet under arbetets gång.

Handfatet får du knacka loss, men det blir fult på väggen efteråt.
Vad det gäller rören, så går de eventuellt att dra om inne i vägg/golv, men det kräver en total badrumsrenovering.
Kan man knacka loss det utan att bryta tätskikt? Kan sätta någon liten kommod under som täcker det fula?
 
  • Gilla
Macrodus
  • Laddar…
A
E Eflomul skrev:
Kan man knacka loss det utan att bryta tätskikt? Kan sätta någon liten kommod under som täcker det fula?
Jo det är ju bara en huggmejsel, hugga efter kanten med hugget inåt badrummet till så spricker det fint.
Men det kan också hända olycka Att det spräcker längre in, det får man räkna med.
 
Maskintok skrev:
Jo det är ju bara en huggmejsel, hugga efter kanten med hugget inåt badrummet till så spricker det fint.
Men det kan också hända olycka Att det spräcker längre in, det får man räkna med.
tack! Så om det spricker längre in, klassas det som att man bryter tätskikt då? Sorry, helt okunning på detta
 
A
E Eflomul skrev:
tack! Så om det spricker längre in, klassas det som att man bryter tätskikt då? Sorry, helt okunning på detta
Jo det är jag tyvärr övertygad om.
Men det är nog inte mycket annat göra om du ska väck med detta...
 
Som någon var inne på ser det ut som en snabbrenovering med kakel utanpå något annat? Villa, bostadsrätt, hyreslägenhet? Vad är väggar och golv gjorda i, trä, tegel, betong, leca?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.