När jag byggde mitt hus satte jag en helglasad dörr av samma typ som altandörrarna som ytterdörr. Trä med aluminum på utsidan.
 
I
N nybyggarn3 skrev:
När jag byggde mitt hus satte jag en helglasad dörr av samma typ som altandörrarna som ytterdörr. Trä med aluminum på utsidan.
Intressant tanke men hur blir värme isoleringen? Spontant känns det osäkrare men visst, vill en tjuv in så tar de sig in på ett eller annat vis.

Hur blir det med handtag och tröskel? Känns det fortfarande som en ytterdörr?
 
I Ironside skrev:
Intressant tanke men hur blir värme isoleringen? Spontant känns det osäkrare men visst, vill en tjuv in så tar de sig in på ett eller annat vis.

Hur blir det med handtag och tröskel? Känns det fortfarande som en ytterdörr?
Upplevs som vilken ytterdörr som helst fast helglasad. "Vanligt" handtag och tröskel. U-värde är under 1 vilket nog är bra. Har dessutom 2 altandörrar och ett stort skjutbart parti så en till torde göra liten skillnad.

Vi byggde precis vid havet med bara ett glastak ovanför entrén så vi behövde något dom tål klimatet.
 
I
Tomture61 Tomture61 skrev:
Spånskiva är ngt man använder till golv - väggar - möbler , inomhus .
HDF används bla till ytterdörrar ( benämns ej som spånskiva )
En dörr med homogent trä genom hela dörren isolerar sämre .
En dörr med tex cellplast har ett mycket bättre isolerande förmåga .
För att erhålla vridstyvhet och att dörren ej förlorar sin form används tunn plåt på vardera sida om dörrbladet .
Att profilera dörrar (lister) för utomhusbruk med HDF är en mycket dålig ide :thumbdown:

Bla Snickarper säljer dörrar som funkar för utomhusbruk (y)
Om man läser hela tråden så delges det tillverkare som kan / vet hur en dörr ska byggas .
Jag antar att branchen inte vill kalla det spånskiva, kalla det vad man vill, det är i grunden spånskiva. Den tillverkare jag pratade med anser att det är spånskiva men det är inte alls MDF utan en version som expanderar mindre och långsamare vid väta. Man ska dock veta att minsta lilla expandering i materialet kommer medföra att färgen spricker än mer. Att laga expanderad spånskiva har jag uppfattat som mycket svår? Hur går det till?

Jag har inga problem med att använda cellplast i dörren och jag har egentligen inte menat att dörren ska vara massiv men att de trädelar som finns ska vara massiva.

Och jo jag känner till att man använder plåtar för att motstå formförändringar och även detta har jag inga problem med. Det är spånskiva/HDF i en ytterdörr som jag motsätter mig, det blir en tickande bomb med tanke på att det bara är några lager färg som skyddar.

Jo jag har läst tråden och faktiskt även pratat med Snickarper. Alla deras dörrar innehåller HDF utom 21 serien. När jag frågade om man kunde måla dessa så vred de på sig och menade på som dörrtillverkare anser man att detta är fel att göra. Det går att göra men man gör det helt enkelt inte så man får bara hoppas att designen/"färgen" passar huset vilket det inte gör i vårt fall. En sådan dörr börjar på 25 000 om jag läste rätt.
 
I
N nybyggarn3 skrev:
Upplevs som vilken ytterdörr som helst fast helglasad. "Vanligt" handtag och tröskel. U-värde är under 1 vilket nog är bra. Har dessutom 2 altandörrar och ett stort skjutbart parti så en till torde göra liten skillnad.

Vi byggde precis vid havet med bara ett glastak ovanför entrén så vi behövde något dom tål klimatet.
Låter inte dumt alls, vad var det för något märke och modell ni köpte?
 
I Ironside skrev:
Låter inte dumt alls, vad var det för något märke och modell ni köpte?
Vi är nöjda så här långt. Nordan ntech, samma som vi har på alla dörrar och fönster.
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
När jag byggde mitt hus satte jag en helglasad dörr av samma typ som altandörrarna som ytterdörr. Trä med aluminum på utsidan.
Det finns ju även helglasade ytterdörrar som är aluminiumbeklädda ( den lilla ram som finns runt glaset)Vi lutar åt att skaffa en sådan efter att ha läst den här tråden. Det är till sommarstugan och vi vill inte lägga ner över 30 000 kr på en snickartillverkad dörr som är helt i trä. Vilka nackdelar finns det?
 
I
Jag lyckades inte övertala familjen så för min del blir det ett vanligt slit o släng dörr för 15 K, det är tyvärr så marknaden ser ut idag. Det är möjligt att det hade varit mer prisvärt i längden med en snickar dörr men vi ser en risk för skador på dörren och även om de går att laga så lär man rycka sitt hår om man betalat 30-50 K.

Man får vara inställd på att dörren bytas var 5-10 år.

Det intressanta är att Diplomat ger 20 års formgaranti på sina dörrar men bara 5 år på färgen. Trotts det får man inte måla om dörren om garanti ska gälla, man får endast spackla och måla på utsatta områden. Det är iallafall så jag tolka dem efter otaliga mail. Det betyder i grunden att dörren har inte längre garanti än vad färgen håller och man vill måla om en dörr som innehåller spånskiva INNAN problemen kommer. Färgen har som sagt 5 års garanti så det är väll så länge dörren håller. Sen får man då måla om den runt denna tid och då kanske man kan få den att hålla lika länge till med lite tur men då finns det inte längre några garantier för något.
 
V MillanLillan skrev:
Det finns ju även helglasade ytterdörrar som är aluminiumbeklädda ( den lilla ram som finns runt glaset)Vi lutar åt att skaffa en sådan efter att ha läst den här tråden. Det är till sommarstugan och vi vill inte lägga ner över 30 000 kr på en snickartillverkad dörr som är helt i trä. Vilka nackdelar finns det?
Jag ser inga större nackdelar med min dörr. Vi ville ha en glasad dörr, vill man inte ha det så är ju det en nackdel.
 
Ratade ytterdörrar sägs hålla för längre användning. Men, jag kollade på
NorDan NTech Fönsterdörr Helglasad Trä/Alu 3-glas, vilket kanske är den dörr du har och såg att den är specificerad som en ytterdörr. Vi vill sätta in ett kodlås och alla altandörrar rymmer inte ett sådant, vilket också begränsar urvalet. Annars så vill vi ha en helglasad dörr, övriga två dörrar i huset är helglasade. Men du ser inget negativt med aluminium?
 
V MillanLillan skrev:
Ratade ytterdörrar sägs hålla för längre användning. Men, jag kollade på
NorDan NTech Fönsterdörr Helglasad Trä/Alu 3-glas, vilket kanske är den dörr du har och såg att den är specificerad som en ytterdörr. Vi vill sätta in ett kodlås och alla altandörrar rymmer inte ett sådant, vilket också begränsar urvalet. Annars så vill vi ha en helglasad dörr, övriga två dörrar i huset är helglasade. Men du ser inget negativt med aluminium?
V MillanLillan skrev:
Ratade ytterdörrar sägs hålla för längre användning. Men, jag kollade på
NorDan NTech Fönsterdörr Helglasad Trä/Alu 3-glas, vilket kanske är den dörr du har och såg att den är specificerad som en ytterdörr. Vi vill sätta in ett kodlås och alla altandörrar rymmer inte ett sådant, vilket också begränsar urvalet. Annars så vill vi ha en helglasad dörr, övriga två dörrar i huset är helglasade. Men du ser inget negativt med aluminium?
Verkligen inte. Vi bor 30 meter från havet. När vädret är som sämst går det inte att hitta en torr fläck på kåken. Så alu känns bra.
 
Väcker denna tråd till liv igen, då den är evigt aktuell :(

Som referens, två st 10 år gamla (vad jag tror är) Safcodörrar.
Den ena är skyddad i norrläge, lite sprickor runt fönstret och lite bubblig i nederkant. Tröskelplåt ska fixas i sommar, så det behöver inte kommenteras =)

Sprickor kring dörrfönstrets nedre kant på en vit, möjligen Safco, dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit dörr med sprickor runt nederkanten och spår av vattenskador vid tröskeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den andra sitter i källartrappan och utsätts för en hel del regn och ibland snö.
Vit ytterdörr med synliga sprickor och bubblor i nederkant, omgiven av betongvägg och höstlöv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om jag ska laga nederkanterna så får det bli sparkplåtar i stället. Om det nu är värt jobbet. Men vad hade ni lagat sprickorna runt fönstret med? Något tunnflytande som tränger in kanske?
 
Jag la igen liknande sprickor runt fönstren i mina Polardörren med latexfog.
 
  • Gilla
Edvuld
  • Laddar…
I
10 år och bara lite färgsprickor runt fönstret? Är det inte ett bra betyg för en billighetsdörr? Personligen skulle jag nog valt att måla om dörren efter 5 år för att undvika just sprickor.

När det gäller dörren i källaren så hade det varit intressant att lyfta av den för att se vad som verkligen hänt. Är dörren sprucken? D.v.s har spånskivan blivit fuktskadad.
 
E Edvuld skrev:
Väcker denna tråd till liv igen, då den är evigt aktuell :(
Ser ut som dörren sugit vatten nerifrån. För tät mot tröskel?
Som referens, två st 10 år gamla (vad jag tror är) Safcodörrar.
Den ena är skyddad i norrläge, lite sprickor runt fönstret och lite bubblig i nederkant. Tröskelplåt ska fixas i sommar, så det behöver inte kommenteras =)

[bild]

[bild]

Den andra sitter i källartrappan och utsätts för en hel del regn och ibland snö.
[bild]

Om jag ska laga nederkanterna så får det bli sparkplåtar i stället. Om det nu är värt jobbet. Men vad hade ni lagat sprickorna runt fönstret med? Något tunnflytande som tränger in kanske?
E Edvuld skrev:
Väcker denna tråd till liv igen, då den är evigt aktuell :(

Som referens, två st 10 år gamla (vad jag tror är) Safcodörrar.
Den ena är skyddad i norrläge, lite sprickor runt fönstret och lite bubblig i nederkant. Tröskelplåt ska fixas i sommar, så det behöver inte kommenteras =)

[bild]

[bild]

Den andra sitter i källartrappan och utsätts för en hel del regn och ibland snö.
[bild]

Om jag ska laga nederkanterna så får det bli sparkplåtar i stället. Om det nu är värt jobbet. Men vad hade ni lagat sprickorna runt fönstret med? Något tunnflytande som tränger in kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.