Ska renovera köket men har problem med köket vinklar!!
Någon som kan bistå med tips om hur man får köksväggen (där köksskåpen står) lite mer vinkelrät?

Tillägg: Köksväggen består alltså av 64,5 cm i en vinkel + 281 cm i annan vinkel. Dock är båda dessa delar av väggen vinkelräta (90 grader) mot sina respektive sidoväggar.

Har, efter bästa förmåga, försökt rita upp hur köket ser ut.
 
  • Planlösning_Kök.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilka mått?
 
Utan att veta måtten...

på din bild ser det ut som att vinkeln "köksvägg" och vägen vid dörren är ca 90 grader, räcker det inte med skåp längs det. Skulle bli ett vinkelkök i sådana fall.

Alternativt skulle ni kunna bygga upp en gipsväggar så att ni får en parallella väggar. Bygg ett skafferi "uppe till vänster". I den delen som blir för smal för skafferiet så har ni en extra jup bänkskiva och till exempel jalusidörrar. Då kan ni ömma matberedare, kaffekokare brödrost och vad ni nu vill och ändå ha dom snabbt tillgängliga. Den sneda väggen till höger kan ni räta upp i två trappsteg och använda grundare bänkskåp närmast dörren. Ni skulle kunna sätta en häll i hörnet. Eventuellt kan ni bygga upp en trekantig ca 20 cm hög hylla bakom hällen.

Nu har jag ju ingen aning om hur stort köket är, men se skissen nedan så kanske ni förstår vad jag menar..

Det gråa ska föreställa bänkskåp, det bruna är "lönnfacken" bakom arbetsbänken och ligger i höjd med denna.

/fredrik
 
  • 6973d1172946330-hur-raeta-ut-vinklad-vaegg-planloesning_koek.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Johan Gunverth skrev:
Vilka mått?
"Fönsterväggen" = 360 cm

"Köksväggen" = 64,5 cm (en vinkel) + 281 cm (annan vinkel)
Båda dessa delar är vinkelräta (90 grader) mot sina respektive sidoväggar, men ej mot varandra).

Köksvägg --> vinkel innan dörr = 173 cm

vinkel innan dörr --> dörr = 20 cm

dörr (hela vägen in till vägg) = 91 cm

motsatt vägg = 298 cm


Mycket spännande planlösning! ;)
 
fredwel skrev:
Utan att veta måtten...

på din bild ser det ut som att vinkeln "köksvägg" och vägen vid dörren är ca 90 grader, räcker det inte med skåp längs det. Skulle bli ett vinkelkök i sådana fall.

Alternativt skulle ni kunna bygga upp en gipsväggar så att ni får en parallella väggar. Bygg ett skafferi "uppe till vänster". I den delen som blir för smal för skafferiet så har ni en extra jup bänkskiva och till exempel jalusidörrar. Då kan ni ömma matberedare, kaffekokare brödrost och vad ni nu vill och ändå ha dom snabbt tillgängliga. Den sneda väggen till höger kan ni räta upp i två trappsteg och använda grundare bänkskåp närmast dörren. Ni skulle kunna sätta en häll i hörnet. Eventuellt kan ni bygga upp en trekantig ca 20 cm hög hylla bakom hällen.

Nu har jag ju ingen aning om hur stort köket är, men se skissen nedan så kanske ni förstår vad jag menar..

Det gråa ska föreställa bänkskåp, det bruna är "lönnfacken" bakom arbetsbänken och ligger i höjd med denna.

/fredrik
Tack för tipsen!

Vore klockrent om vi kunde få in en häll i hörnan.

En sak som inte framgår av skissen är att 121 cm in från köksväggen (på väggen markerad "fönstervägg) så har vi fönstret. Vi kan alltså endast utnyttja den utsedda väggen + ev 120 cm av fönsterväggen + 173 cm av dörrväggen. Vi kommer alltså inte runt vinkeln.
 
Hänger inte med riktigt ;)

Men menar du att väggen skulle hamna mitt i fönstret kan du kanske låta skafferiväggen gå lite längre in så att du får en liten väggbit där skåpen tar slut. Du kan ju ha hyllor bakom köksskåpen för att utnyttja utrymmet bäst.
 
  • 6973d1172946330-hur-raeta-ut-vinklad-vaegg-planloesning_koek.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
fredwel skrev:
Hänger inte med riktigt ;)

Men menar du att väggen skulle hamna mitt i fönstret kan du kanske låta skafferiväggen gå lite längre in så att du får en liten väggbit där skåpen tar slut. Du kan ju ha hyllor bakom köksskåpen för att utnyttja utrymmet bäst.
Oj, nej det var inte riktat mot ditt förslag! bara allmän info! :)
 
Okej! :)

Fyll gärna på med resultatet!

/fredrik
 
Hmmm .... vi försöker få in kyl/frys någonstans men får det inte att gå ihop. Vill inte ställa det vid eftersom det då skulle göra rummet ännu mörkare och mer tillslutet än vad det redan är! :/
Om man ställer det i hörnet köksvägg/dörrvägg så "förlorar" vi 110 cm som vi annars kunde utnyttjat till mer bänkyta.
Och ställa i motsatt hörn (köksvägg/fönstervägg) går ju inte eftersom det endast är 64,5 cm och vi behöver åtminstone 60 + 15 (passbit) för att det ska gå in.

Fler bra tips?
 
Jag tycker det är slöseri med utrymme att försöka räta ut väggarna.
Spontant ser jag 2 lösningar.
1. Bygg bänk längs med hela köksväggen med kyl frys antingen mot fönster väggen eller mot väggen vid dörren.
2. Sitter fönstrena på en sådan höjd att man ev kan bygga köket läng med denna vägg och ev liten vinket mot dörren. På detta vis kommer man ifrån skumma vinklar i köksbygget och kan troligen få plats med ett litet bord i vrån.
 
snuttjulle skrev:
Jag tycker det är slöseri med utrymme att försöka räta ut väggarna.
Spontant ser jag 2 lösningar.
1. Bygg bänk längs med hela köksväggen med kyl frys antingen mot fönster väggen eller mot väggen vid dörren.
2. Sitter fönstrena på en sådan höjd att man ev kan bygga köket läng med denna vägg och ev liten vinket mot dörren. På detta vis kommer man ifrån skumma vinklar i köksbygget och kan troligen få plats med ett litet bord i vrån.
Vi ska nog försöka oss på alternativ nr 1, fönstrena är alldeles för låga (och inåtgående) för att alt 2 ska vara görbart. Ska bara hitta bästa sättet att få in 60 + 10 cm in på endast 64,5 cm yta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.