A
Spån av ljusa lövträd i en plastback, skapade med motorsåg för användning istället för köpespån av barrved.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser mitt spån ut..
kapar med motorsågen..
väljer mellan olika lövträd...
köpe spån är oftast av barr, barrved innehåller terpentin.. äter de det så blir de lite illamående och nere..
Björk är bäst..
 
Här kan du se Jordbruksverkets krav: https://jordbruksverket.se/djur/hastar-och-sallskapsdjur/kaniner-som-sallskapsdjur

Det trevligaste kaninboendet jag sett är på ett ställe där de har åtminstone 5x6 meters hage där kaninerna bor permanent med flera olika små hus och skydd att gå in i. (Har tyvärr inga bilder, det är en bit härifrån.) De gräver gärna hålor och tunnlar i marken och där finns ett par små träd i hagen och buskar runt om. Kräver dock att man har lite yta att offra för det blir ju ingen fin gräsmatta där...

Som tidigare påpekats behöver kaniner kunna röra på sig ordentligt, springa och hoppa varje dag. Har ni en liten radhustomt kanske den kan hägnas in ordentligt så den kan användas som rasthage?

På den här sidan finns en del byggen, kanske kan ge lite inspiration? https://www.greviekaningard.se/kopia-på-ihopsläpp
 
D Daggen79 skrev:
Ska bygga en kaninbur till 2 dvärgvädur till vår lilla tomt i vårt radhus.

någon som har tips på bygge? Ska man har en större del ”inne” eller är risken att det blir för kallt. Kanske man får bygga ett litet hus där inne?

Eller ska man ha en större utedel med nät. Upphöjt då såklart i samma nivå.

tanken är att ha en trappa ner till vår gräsmatta med tillhörande liten uteplats. De gillar ju att skutta i snö också men ska man ha en lucka där så man ändå kan stänga till vid vintern.

skicka gärna med en bild om ni har eller andra tips, mått, vad som. Är tacksam för alla tips, stora som små
Jag byggde ett tvåvåningshus i en lyktstolpe. Plexiglasgång ner till en isolerad källare med värme. Sedan en underjordisk gång till en utomhusbur. Du hittar en del bilder i min tråd (inaktiv) Trädgård gröna rum och gräs. Jag kan posta fler bilder om så önskas.
 
A
T Thörre skrev:
Kan lova dig att du inte kan bygga något billigare än vad det kostar att köpa en färdig bur.
Finns massor för runt 1500kr+ med två våningar och markdel både i Sverige och utomlands tex Tyskland.

[länk]
[länk]
Håller helt med.
mina burar har kostat ca 1000 kr exkl arbete..
per styck..
 
T Thörre skrev:
Kan lova dig att du inte kan bygga något billigare än vad det kostar att köpa en färdig bur.
Finns massor för runt 1500kr+ med två våningar och markdel både i Sverige och utomlands tex Tyskland.
Håller med, det blir inte billigare. Å andra sidan är det kul att bygga själv, och de håller bättre. De man köper färdiga gör sig bäst intill en husvägg eller under ett skärmtak. Står de ute helt fritt året om dröjer det inte länge innan de går sönder.

Jag har byggt med två dörrar, en solid dörr till ett slutet rum, och en nätdörr. Den solida dörren har en höhäck på insidan, mycket smidigt och praktiskt när man ska fylla på hö, och nätdörren är enkel att fästa vattenflaskorna i. Plastmatta i botten förlänger livslängden och gör det enkelt att mocka.Det är bra att bygga en liten inhägnad runt om så de kan beta och för att få lite avstånd till vilda kaniner och andra djur.

Lycka till med bygget!
 
Här är våran bur.
Det är inte färdigt än och allt är inte av trä.
Själva stommen är en stål pergola som vi kapat benen på lite.
Klär med hönsnät.

Ram på marken är av trä, vi kommer även göra en dörr där vi kan gå in.
En trapp som får agera både skydd för kaninerna och sitt bänk åt oss ska också in.
Sedan har vi en "kaninkoja" som blir själva bostaden, den är inte inredd än.

Buren är 3 × 3 meter och den första kaninen flyttar in i mitten av maj och den andra någon månad senare.
 
  • Ett ofärdigt kaninburbygge utomhus med stålpergola som stomme, hönsnät, träram på marken och en röd kaninkoja.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Alex Witsanu
  • Laddar…
Hej

Så här blev mitt bygge som gjordes förra året. Bor lite på landet så det finns en del rovdjur (räv m.m.) så valde kraftigare nät i sida och botten

Hembyggd mobil kaninbur med kraftigt nät placerad på en gräsmatta, framför en röd timmerbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken är att kunna flytta runt uteburen för att kaninen skall få nytt gräs emellanåt, gjorde en lösning där framsidan enkelt går att ta av, innerburen rullas ut, ett par hjul i bakkant fälls ner och sen monteras en säckkärra i framkant för att rulla runt ytterburen. Allt som allt tar det ca 30 minuter att flytta allt till ny plats, så ganska smidigt.

Träramad utebur för kaniner med förstärkt nät, flyttbar med hjul och röd innerbur med hö-häck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flyttbar kaninbur med kraftigt nät och avtagbar framsida i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hjul och nät på en flyttbar kaninbur designad för att skydda mot rovdjur och ge nytt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en hörndetalj på en hembyggd utebur, visar en fällbar hjulmekanism för enkel flyttning på gräsmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flyttbar kaninbur med kraftigt nät, öppningsbar framsida och hjul för enkel förflyttning på gräsmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innerburen har en utedel där det även finns en hö-häck och en innerdel med uttagbar låda (fyller upp med spån och halm)
 
  • Gilla
hus520 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.