Håller som bäst på att gräva ut för en ovanmarkspool. 6,1*3,7 ca blir poolen. Ska få ned den i backen ca 50 cm.

Finns så många lösningar på underlag. Makadam, bergskross, stenmjöl, markdukar, isolering, konstgräs o s v. Kollat en del Youtubeklipp från pooltillverkare. Där har de bara packad jord med en underlagspresenning.

Jag ska inte ha isolering under poolen. Poolen ligger i vindstilla söderläge på Öland och kommer ha överdimensionerad värmepump. Jag värderar att få ned den 5 cm mer i backen högre.

Har grävt för ca halva poolen och det är lera/jord med mycket grus/kross i. Hårt som fasen att gå på. Inget vatten även när jag tar bort större stenar ytterligare 20 cm ned. Är det torrt nu så är det torrt typ alltid.

Finns det någon som misslyckats med grunden? Nån ni hört om? Vad var felet då?

Vill göra det bra nog. Inte överarbeta.

Skulle det räcka med stenmjöl och en konstgräsmatta över? Eller ska man ha nåt mer under om det blir vatten i gropen tillfälligt vid skyfall? Jag har inte dränerat.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Finns ju hur många sätt som helst. En bekant lät en granne med traktorgrävare gräva ut gropen, 1,5 meter djup den fylldes sen med ca 1,5 dm makadam och på detta ställdes en typ av bjälklag i tryckt virke med inplastade skivor av något slag på, och högsdt upp grön altanmatta. På detta ställdes en ribbpool typ intex. De tyckte det var snabbast och enklast, vet inte ens om de paddade nämnvärt eller om de bara tryckte till makadamen med skopan.

Oavsett vilket har den där poolen stått där nu i 4 år utan att ha satt sig alls. Märk väl att poolen kostade 12000 kr, men den är inbyggd i ett trädäck och ser ut precis som en "riktig" pool.

Hade det varit en dyrare pool hade jag nog gjutit en platta med xps-isolering under. Men bjälklaget funkar förvånansvärt bra, tog dem ca 1 dag att bygga av 45x90-reglar (jag hjälpte till lite).

/S
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Det vanliga problemet, förutom att allt blir skevt och faller ihop, är nog att underlaget är för mjukt och man därför får hälavtryck i botten. Det är inte så roligt.
 
M Mikael K. skrev:
Håller som bäst på att gräva ut för en ovanmarkspool. 6,1*3,7 ca blir poolen. Ska få ned den i backen ca 50 cm.

Finns så många lösningar på underlag. Makadam, bergskross, stenmjöl, markdukar, isolering, konstgräs o s v. Kollat en del Youtubeklipp från pooltillverkare. Där har de bara packad jord med en underlagspresenning.

Jag ska inte ha isolering under poolen. Poolen ligger i vindstilla söderläge på Öland och kommer ha överdimensionerad värmepump. Jag värderar att få ned den 5 cm mer i backen högre.

Har grävt för ca halva poolen och det är lera/jord med mycket grus/kross i. Hårt som fasen att gå på. Inget vatten även när jag tar bort större stenar ytterligare 20 cm ned. Är det torrt nu så är det torrt typ alltid.

Finns det någon som misslyckats med grunden? Nån ni hört om? Vad var felet då?

Vill göra det bra nog. Inte överarbeta.

Skulle det räcka med stenmjöl och en konstgräsmatta över? Eller ska man ha nåt mer under om det blir vatten i gropen tillfälligt vid skyfall? Jag har inte dränerat.
Bild och inköp plus prisbild tack ... jag ska börja köpa nu ,jag har grävt ur redan /tacksam för svar
 
  • Gilla
Malena12
  • Laddar…
A
Hej, vår pool stod på lerjord och vi byggde upp grunden med markduk, 15 cm makadam, 5cm murarsand och sedan grön matta. Varje lager packad med en relativt liten padda.
Detta fungerade utan problem under de 10 år som vi hade poolen men vi är tveksamma till om murarsand var rätt val då vi upplever att inte blev en riktigt hård yta, finns säkert bättre material till toppskiktet.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
På g nu
 
  • Pågående bygge av träaltan runt en ovanmarkspool bakom ett hus omgivet av tallskog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Robert Kooijman och 1 till
  • Laddar…
50-60k hitils..

jag har gjort allt själv har lånat eller snåla för att få med allt i min skrala budget ..

Ser ni något som jag skulle gjort annorlunda?
 
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
50-60k hitils..

jag har gjort allt själv har lånat eller snåla för att få med allt i min skrala budget ..

Ser ni något som jag skulle gjort annorlunda?
Nästan klar med budget på 50-60k
30° med poolvärmepump
Trall och täcke
Småfix kvar
 
  • Uppbyggd trädäck med överdragtäckt pool, blomkrukor och utemöbler på solig dag med skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mikael K. skrev:
Håller som bäst på att gräva ut för en ovanmarkspool. 6,1*3,7 ca blir poolen. Ska få ned den i backen ca 50 cm.

Finns så många lösningar på underlag. Makadam, bergskross, stenmjöl, markdukar, isolering, konstgräs o s v. Kollat en del Youtubeklipp från pooltillverkare. Där har de bara packad jord med en underlagspresenning.

Jag ska inte ha isolering under poolen. Poolen ligger i vindstilla söderläge på Öland och kommer ha överdimensionerad värmepump. Jag värderar att få ned den 5 cm mer i backen högre.

Har grävt för ca halva poolen och det är lera/jord med mycket grus/kross i. Hårt som fasen att gå på. Inget vatten även när jag tar bort större stenar ytterligare 20 cm ned. Är det torrt nu så är det torrt typ alltid.

Finns det någon som misslyckats med grunden? Nån ni hört om? Vad var felet då?

Vill göra det bra nog. Inte överarbeta.

Skulle det räcka med stenmjöl och en konstgräsmatta över? Eller ska man ha nåt mer under om det blir vatten i gropen tillfälligt vid skyfall? Jag har inte dränerat.
Hur vart din?
 
Den blev bra! :cool:

Tog klart längre tid än tänkt att fixa trall runt om och bygga in poolen men allt funkar kanon! Beställde ett dyrt UV ljus som kommer hem vilken dag som helst. Hade det på den förra mindre poolen och det gjorde stor skillnad.

Också klarat mig hyffsat ekonomiskt. Mycket mer jobb men typ samma badmöjlighet som riktig pool till 1/4 av kostnaden...
 
Ser snyggt ut! Ute efter samma sak. Vad slutade notan på? :D
 
Dannneet Dannneet skrev:
Ser snyggt ut! Ute efter samma sak. Vad slutade notan på? :D
För vem av oss?
 
Tror att min pool inklusive allt som hör till poolen hamnade på ca 50-55 000. Då har vi överdimensionerad poolvärmepump, sandfilter och UV-ljus. Kvalitetsslangar o s v.

Tralldäck och pergola som jag byggde samtidigt? Typ 25-30 000 totalt i material kanske.

Gjort allt själv.
 
M Mikael K. skrev:
Tror att min pool inklusive allt som hör till poolen hamnade på ca 50-55 000. Då har vi överdimensionerad poolvärmepump, sandfilter och UV-ljus. Kvalitetsslangar o s v.

Tralldäck och pergola som jag byggde samtidigt? Typ 25-30 000 totalt i material kanske.

Gjort allt själv.
Hej,
Håller också på att räkna på precis detta.
Är du fortfarande nöjd och har du möjlighet att lägga upp några bilder?
Skulle uppskattas :)
 
G Gum skrev:
Hej,
Håller också på att räkna på precis detta.
Är du fortfarande nöjd och har du möjlighet att lägga upp några bilder?
Skulle uppskattas :)
Jag vill bara säga att det är ett 2mans jobb rakt igenom , tro inget annat ... Jag har gjort precis allt själv ..fyfan ... Jag har investera i ryggskott 2ggr , hela min semester Och ca 50.000kr
 
  • Ledsen
Roffe_riff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.