Hej!

Jag ämnar söka upp ljudklass på lägenheten jag skall köpa.

De jag kollar på är byggda på 90-talet eller 20xx.

Vid dessa typer av frågor - behöver mäklaren svara på detta eller kan de "neka" information för att de ej har den (eller hänvisa till BRF)?

Mvh
 
BirgitS
Man kan inte räkna med att mäklare har den kunskapen. De vidarebefordrar normalt bara information från säljaren och i vissa fall från BRF. Eftersom det är ovanligt att köpare efterfrågar ljudklass har mäklare inte tagit reda på det och har ingen plikt att ta reda på det heller. Osäkert om ens föreningens styrelse känner till det.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Mäklare är försäljare, inget annat. De är duktiga på att marknadsföra och komma till avslut på affär men har oftast förvånande dåliga kunskaper rörande tekniken i byggnader.
Däremot får man alltid väldigt många ord som svar på alla frågor, men lite innehåll. En spekulant med många frågor kan uppfattas som besvärlig och man gör affär med någon annan.
 
R
Jag är själv akustikutbildad och har varit medlem i många bostadsrättsföreningar. Aldrig har jag träffat på någon styrelse som har någon som helst kunskap eller medvetenhet om akustik- eller ljudfrågor. Mäklare har ingen skyldighet att redovisa ljudklassning. Här kan du se på Fastighetsmäklarinspektionens hemsida vad en mäklare ska vara behjälplig med och det är inte mycket:
https://fmi.se/vad-galler-vid-forme...h-roll/radgivnings-och-upplysningsskyldighet/
Däremot, eftersom du kollar på relativt nybyggda lägenheter, så borde styrelsen kunna ta fram uppgiften genom att kontakta företaget som byggt huset eller kolla bygghandlingarna i arkivet. Det finns också bostadsrättsföreningar som redovisar detta på sin hemsida, den här t.ex., klicka på + vid "Ljudisolering":
http://blog.engelsmannen4.se/for-maklare/
 
  • Gilla
Uppsala_Sthlm
  • Laddar…
Ljuddämpningen för ljud från andra lägenheter är kopplade till brandskyddskraven att varje lägenhet ska vara en egen brandcell. Det och krav på inbrottsskydd ger en tung ljuddämpande entrédörr. Kraven på energiförbrukning har gett oss 3-glasfönster välisolerade ytterväggar som dämpar ljudet. Innerväggarna i lägenheten kan däremot vara enklast tänkbara med en tunn gipsskiva på vardera sida om plåtreglar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.