Jag ska renovera vårt vardagsrum (lägenhet). Måla taket, väggarna och byta golv. I vilken ordning ska dem göras? Måla tak och väggar först och sedan lägga golv och listor? Eller lägga golvet och listorna först? Tanken är att limma golvlistor. Går det att limma på en målad yta?
 
Karlia
Tak, vägg, golv skulle jag göra, golvlisterna dit sist. Så behöver du inte skydda listerna när du målar väggen. Varför ska du limma dem? Då blir det svårare att ta bort dem nästa gång.
 
Jag trodde att det var lättare att limma. Annars så behöver man måla över spikar. Vilket är bästa sättet att täcka spikar på listorna? Måla eller foga eller något annat?
 
Det är rätt struligt att limma golvlister. Det är svårt att sätta dem i spänn medan limmet torkar. Jag har gjort det på några kortare bitar där det var svårt att spika. Då satte jag först korta stumpar av träregel med dubbelhäftande tejp på golvet, var 20e cm. Sedan träkilar mot den limmade listen. Gör först ett prov med tejpen så den går att få bort, prova på en spillbit av golvet.

Annars spikar jag, spacklar spikhålen, och målar. Av den anledningen köper jag aldrig färdigmålade lister, jag vill vara säker på att kunna måla spikarna med rätt nyans, så jag målar listerna själv. Det är bra att göra det momentet innan du lagt golvet så behöver du inte skydda golvet när du har listerna på bockar för målning.
 
  • Gilla
SSML och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Listspik eller dyckert har väldigt små huvuden vill du kan du ta ett (en) dorn så huvudet blir försänkt. (var tvungen att googla ordet, länge sedan jag lade golv) jag använde skruv för att det skulle vara enkelt att kunna ta bort, spiken är det korrekta och det jag kommer att använda på landet där jag i veckan ska måla golv och sätta dit lister.
Borde räcka med liten dutt spackel/färg på huvudena. Så många spikar kommer du inte behöva.
 
  • Gilla
SSML
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.