Det snackas mycket om golvvärme på detta forum, men jag tror att jag har en ny fundering:

Jag har träbjälkar c/c 600 mm. jag vill ha vattenburen golvvärme med klinkers.

Jag funderar på följande två alternativ:

1. 22 mm spånskivor på bjälkar, och sedan gjuta in 12 mm golvvärmerör i flyttspackel. Klinkerfix direkt på spacklet.

2. 22 mm spånskivor på bjälkar, och sedan Flooréwa12 kassetter med 12 mm rör. Klinkerfix direkt på Flooré skivor.

Vad tror ni är bäst/billigast?
Vilket system tar rörelse i huset bäst?

Mycket tacksam
Olivier
 
Du behöver styva upp golvet mer än vad 22 mm golvspån på c/c 600 är i sig för att kunna lägga plattor på det. Flytspackel åstadkommer en förstyvning om du lägger det tillräckligt tjockt, någonstans uppåt 20 mm med slingor som i ditt fall.

Det andra systemet har jag ingen aning om vad det har för förstyvande verkan. Förmodligen ganska liten.
 
Ok,
Är det någonting emot ett tjockt skikt flytspackel i ett hus med träbljälkar??
Olivier
 
Menar du om det finns några nackdelar? Nej, detta är en beprövad lösning. Se till att skruvlimma golvspåskivorna enligt monteringsanvisningen och prima och lägg eventuellt ut armeringsnät enligt spackeltillverkarens anvisning.
 
Fördelen med ingjutna rör är att man får värme närmare ovansidan golvet. Håller du med?
 
Ja, du får ju lite mindre material mellan, och så får du direktkontakt mellan slingor och material på ett annat sätt. Men sen vet jag inte hur stor skillnad det blir i praktiken förstås.
 
Enligt Uponor går det inte att gjuta in rör på en golv med tråblälkar c/c 600mm och 22 mm golvspån.

• Vid installation på ett träbjälklag och då keramiska
plattor skall läggas ovanpå konstruktionen måste de
underliggande bjälkarnas c/c-avstånd vara max 300 mm
eller två lager spånskiva på vardera 22 mm.

Är det någon osm har gjort det? Hur mycket spackel ska man ha ovanför röret? Känner ni till ett märke som beskriver hur man ska göra?

tack
Olivier
 
På cc60 kan du lägga golvspån (skruva och limma) och sedan hellimma en golvgips på det för att uppnå bärighet motsvarande spån på cc30. Mao kan du flytaspackla in rör på detta precis hur du vill. Tänk dock på att du inte får hellimma hur du vill utan du måste använda gipsskivelim avsett för just detta (alla tillverkare har en variant på detta, gemensamt är att det är jäkligt dyrt).
 
Jag blir nästan tokig med det här golvvärme:

Om man har c/c 600 mm på bjälkar och man inte vill montera extra bjälkar (för c/c 300) eller skruva dit massor med kortlingar. Kan man då använda sig av spårande golvspånskivor med hellimad golvgips på? Eller ska det vara dubbel golvgips?

Jag har massor av råspont 100x32 mm. Kan jag använda detta istället av golvspånet som glespanel och sedan hellima enkel golvgips?

Jag tänker bygghöjd:
Ingjuta med 20 mm spackel blir 22 + 20 + fix 5 + klinker 9 = 56 mm
Spårade spånskivor med dubbelgips blir 22 + 13 + 13 +5 + 9 = 62 mm
Gles blir 32 + 13 + 5 + 9 = 59 mm

I rummet bredvid kommer jag ha trägolv 30 mm direkt på bjälklaget. Höjdskillnad blir helt sjuk…


Att lägga råsponten mellan bjälkar skulle lösa problemet. Med enkelgips blir det då 13 + 5 + 9 = 27 mm

Sista alternativ är 8 mm Minerit VT direkt på spångolvet enligt http://www.tepro.se/UPLOADED_FILES/documents/462.pdf

22 + 4 mm lim + 8 mm + 5 + 9 = 48 mm

Tacksam för era funderingar och erfarenheter
Olivier
 
Tack för dit inlägg Mathias.
Med din lösning blir det 22 + 4 lim + 13 + 15 mm spackel + 5 mm fix + 9 mm = 68 mm.

(Oj, jag upptäcker att jag har glömd en del lim in mina egna beräkningar:)

Med spårade skivor hamnar jag på 70 mm (spårade skivor kan man säkert inte köra med enkelgips eller?)
Med glesen PÅ bjälklaget blir det 63 mm
Med Glesen I bjälklaget blir det 31 mm

Och i mitt Minerit alternativ har jag ingen golvvärme! Det blir då enligt Mathias med spackel på mineriten total 63 mm…


Det ser ut som det är bara glespanel I bjälklaget som funkar för mig.

Jag är väldigt rädd att jag kommer värma upp källaren istället av köket med detta värmesystem som sitter i bjälklaget.
 
Hej,
jag pratade med Roth idag.

De avråder att gjuta en tjock kaka på spånskivor med c/c 600 om inte rummet är väldigt liten.
Risken för sprickor är stort om huset rör sig något.

Som sagt, jag ska lifter ur det befintliga golvet och ser om det går att lägga dit kortlingar med gles i längdriktning.
 
Ja, rummet ska ju vara under tio kvadratmeter, annars bör man regla i extra.
 
Jag kan tänka mig att golvvärme leverantörer inte direkt gillar det om du bara gjuter in röret. Då säljer de bara enkla rör, och ingen spårade skivor, fördelningsplåtar eller dyra alu-pex rör.

Roth påstår att man inte får någon bra värmefördelning om man gjuter i 12 mm rör i avjämningsmassa med sedan fix och klinkers ovanpå.

Är det någon som har gjort så? Blev det bra?

Som sagt tidigare: jag är oroligt för att jag kommer att värma upp källaren istället av köket om jag lägger värmerör i gles mellan träbjälkar med gips och allt ovanpå.

Olivier
 
Jag har gjutit in 12-slang i flytspackel med mycket gott resultat. Slang på cc 125 mm om jag minns rätt. Ingjutning ger bättre värmefördelning än plåtar med spånskiva. Man bör dock tänka på att inte göra slingorna för långa så att tryckfallet blir för stort. Finns en del om det i en annan tråd.

Ser ingen logik i resonemanget att man inte skulle gjuta för stor kaka. Huset rör sig och enda sättet att hindra det från att ge sprickor i klinkerfogarna är ju att ha en "kaka" av nånting som inte följer husets rörelser. Är man rädd att kakan ska spricka kan man ju lägga armering i flytspacklet.
 
Jag har vanlig spånskiva MELLAN mina golvreglar och sen govlgips och värme ovanpå.
Jag skruvade 45*100 på bägge sidorna om golvbjälkarna 22mm under kanten och passade in spånskivorna imellan, allt för att "spara" höjd.
Golvet har legat i 6-7 år och jag har inga sprickor i fog eller liknande, då har jag ändå ett stort trekantigt bubbelkar i det badrummet.
Medan jag skriver kom jag att tänka på att det kanske rör sig om större ytor så min lösning kanske inte funkar för dig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.