Hej!
Vi har i Nacka fått ny detaljplan där minsta tomtstorlek är satt till 1000m2.
Har en tomt på 2982m2, så det saknas 18m2 för att stycka till tre tomter.
Finns det någon möjlighet att använda sig av mindre avvikelse i FBL 3 kap. 2§?
Per fastighet blir avvikelsen 0,6%. Skulle LM lägga de saknade kvadratmetrarna på en fastighet/tomt blir det 1,8%.
Någon kunnig som kan vara behjälplig i frågan?
Mvh Kenneth
 
Jag har uppfattat att man ”inte får” avvika i storlek. Så om du frågar får du nej. Men i praktiken finns det rätt många tomter med sådana avvikelser. Så uppenbarligen går det att få igenom en avvikelse.
När vi sålde sommarstugan efter mina föräldrar var tomten på 2995 kvm. Minsta storlek var 1500 kvm. Vi kollade inför försäljningen om den kunde säljas som avstyckningsbar Blankt nej från kommunen.
Förra sommaren köpte vi fritidshus där minsta storlek är 2000 kvm. Just våran tomt är 16 kvm mindre. Samtliga tomter skapades när detaljplanen infördes. Det finns dessutom ett område på drygt 1000 kvm direkt mot tomten som hör till vägområdet, skulle inte varit ngt problem att nagga lite på det när fastigheterna bildades. Ingen vet vad den biten vägområdet är tänkt för. Vägområdet är alltså ca 30m bredare på en kort sträcka.
 
H hempularen skrev:
Jag har uppfattat att man ”inte får” avvika i storlek. Så om du frågar får du nej. Men i praktiken finns det rätt många tomter med sådana avvikelser. Så uppenbarligen går det att få igenom en avvikelse.
När vi sålde sommarstugan efter mina föräldrar var tomten på 2995 kvm. Minsta storlek var 1500 kvm. Vi kollade inför försäljningen om den kunde säljas som avstyckningsbar Blankt nej från kommunen.
Förra sommaren köpte vi fritidshus där minsta storlek är 2000 kvm. Just våran tomt är 16 kvm mindre. Samtliga tomter skapades när detaljplanen infördes. Det finns dessutom ett område på drygt 1000 kvm direkt mot tomten som hör till vägområdet, skulle inte varit ngt problem att nagga lite på det när fastigheterna bildades. Ingen vet vad den biten vägområdet är tänkt för. Vägområdet är alltså ca 30m bredare på en kort sträcka.
Tack för infon. Ska försöka hitta nåt rättsfall.
 
Claes Sörmland
Läs Lantmäteriets Handbok för FBL från sid 119. LM sammanfattar rättsläget:

"Av de rättsfall där frågan om minsta tomt- eller fastighetsstorlek har prövats kan man dra slutsatsen att utrymmet för avvikelser är tämligen begränsat."

Sen listar de ett antal rättsfall som inte ser så liberala ut. Jag tyckte den här var ganska klargörande:

Utskrift av text om rättsfall gällande minsta avvikelse från detaljplaner, med hänvisning till Lantmäteriets Handbok.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Läs Lantmäteriets Handbok för FBL från sid 119. LM sammanfattar rättsläget:

"Av de rättsfall där frågan om minsta tomt- eller fastighetsstorlek har prövats kan man dra slutsatsen att utrymmet för avvikelser är tämligen begränsat."

Sen listar de ett antal rättsfall som inte ser så liberala ut. Jag tyckte den här var ganska klargörande:

[bild]
Tack!
Kanske jag försöker köpa de 18m2 som saknas av granne eller kommun.
Mvh Kenneth
 
Det är från början medvetet gjort för att undvika ”förtätning” är vanligt att grannar går ihop när dom nya förtätade detaljplanerna kommer och tillsammans får ut en tomt till......
 
Vad är detaljplanens syfte? Om det är en helt ny plan brukar avvikelse vara svårt att få genom.

Kommunen sätter denna begränsning för att det inte ska bli för många bostadsenheter i ett område, med tanke på infrastruktur mm. I och med attefallsåtgärder kan det i förlängningen bli tre hushåll på varje fastighet. Gör flera fastighetsägare samma sak kan det belasta VA mm för mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.