Hej!

Jag ska bygga en resårbotten till ett sängskåp som mäter 160x200 cm. Pga sängskåpstekniska skäl måste det vara en resårbotten (2 x 80 går inte eftersom jag inte kan ha ben i mitten), och det verkar inte säljas resårbottnar i denna storlek - annars hade jag hellre köpt färdigt.

Planen är att göra en ram av reglar och sedan ha två stycken LÖNSET ribbottnar 80x200 från IKEA ovanpå.

Men hur konstruerar jag bäst en "liggande" ram av reglar? Reglarna håller ju inte upp varann som en stående vägg gör, så detta gör mig osäker...

Med tanke på att benen i blått bär hela vikten, vilken konstruktion är bäst; A eller B? (skillnaden är minimal; vilka reglar som blir de långa, alltså vilka reglar som har hörnen)

Skiss av en sängskåpsresårbottens ramkonstruktion märkt "A" med fyra hörnbärande blå ben och horisontella reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Schematisk illustration av resårbottenkonstruktion för sängskåp, variant B markerat, med långa reglar och benpositioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därutöver undrar jag; hur ska jag sätta fast reglarna i varandra? Det känns som att det är mycket vikt; kommer skruvar rakt igenom eller vinkeljärn på insidan att hålla? Vilken dimension på skruvar är lämpligast?
 
Eller måste jag kapa reglarna så här för att det ska hålla? Planerar att använda 45x70-reglar.

Handritad skiss av kapade 45x70 reglar som korsar varandra på ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En resårbotten är i sig självbärande. Fyra ben så hålls den uppe från golvet. Varför inte köra på 2x80 som du skruvar ihop där fästena för benen är? Vill du kan du ha en regel under dem i mitten som extra stöd.
 
N NoOne2k skrev:
En resårbotten är i sig självbärande. Fyra ben så hålls den uppe från golvet. Varför inte köra på 2x80 som du skruvar ihop där fästena för benen är? Vill du kan du ha en regel under dem i mitten som extra stöd.
För att två 80-bottnar kommer att knäckas i mitten om de "bara skruvas ihop". Om jag lyckas skruva dem väldigt hårt, kommer de ändå att bilda ett V vilket gör att täckskivan kommer att gå sönder. Och jag har inte tillräckligt med storleksekonomi för att ha plats med ytterligare en regel under befintliga bottnar.

Trägarderob i rum med växt och matta, kopplat till diskussion om byggstruktur och stabilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dubbelsäng med mönstrad bäddset i ett sovrum med träklädsel och garderob, belysningslampa och växt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eftersom resårbottnar i sig är självbärande som sagts ovan, så kan Du väl bara sätta två tvärgående reglar mellan de båda benparen och helt skippa de längsgående reglarna? Om Du dessutom har möjlighet att flytta in benen någon decimeter från kanten minskar risken att sängarna viker ihop sig i skarven
 
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Eftersom resårbottnar i sig är självbärande som sagts ovan, så kan Du väl bara sätta två tvärgående reglar mellan de båda benparen och helt skippa de längsgående reglarna? Om Du dessutom har möjlighet att flytta in benen någon decimeter från kanten minskar risken att sängarna viker ihop sig i skarven
Gör jag så, så har jag inget att vila ribbottnen på.
Benen går inte att flytta av sängskåpstekniska skäl, se bild ovan.
 
Sorry, jag blev förledd av ordet resårbotten...
Jag skulle göra halvskarvar som i Ditt andra inlägg. Sen skulle jag förstärka innerhörnen med trekantklossar av samma 45x70 som både limmas och skruvas fast ( såga 45 grader från båda håll så Du får fiberriktningen i 45 grader, då biter skruvarna bättre)
 
45x70 låter lite klent. Resårbottnar brukar ha en ram som är mellan 80 och 120 hög.
Även med 2st LÖNSET så måste du ha en mittbalk för dem att vila på. Du måste också fästa dem i ramen på något sätt, i en vanlig sängram är de inte fästa men då ligger de innanför sängsidorna och fot/huvudgavel.

Gällande om du ska bygga enligt bild A eller B så har det ingen betydelse för hur vikten från madrasserna tas upp. Vikten kommer vila på sidorna och på mittbalken, bästa är om du kan ha ett ben i mitten av fot- och huvudgavel som tar upp kraften från mittbalken. Annars måste kraften ledas från mittbalken, genom fot och huvudgavel och ner genom benet.

Resårbottnar brukar vara 'box joint' skarvade i hörnen och limmade ihop. Sätt 2st 6mm genomgående skruv och ett vinkeljärn på insidan så kan du sova gott sen.
 
S Snappahaneklanen skrev:
45x70 låter lite klent. Resårbottnar brukar ha en ram som är mellan 80 och 120 hög.
Även med 2st LÖNSET så måste du ha en mittbalk för dem att vila på. Du måste också fästa dem i ramen på något sätt, i en vanlig sängram är de inte fästa men då ligger de innanför sängsidorna och fot/huvudgavel.

Gällande om du ska bygga enligt bild A eller B så har det ingen betydelse för hur vikten från madrasserna tas upp. Vikten kommer vila på sidorna och på mittbalken, bästa är om du kan ha ett ben i mitten av fot- och huvudgavel som tar upp kraften från mittbalken. Annars måste kraften ledas från mittbalken, genom fot och huvudgavel och ner genom benet.

Resårbottnar brukar vara 'box joint' skarvade i hörnen och limmade ihop. Sätt 2st 6mm genomgående skruv och ett vinkeljärn på insidan så kan du sova gott sen.
Box joint är tyvärr inte möjligt, men du menar då att det räcker med vinkeljärn på insidan för min del?

Det är tyvärr inte möjligt med ben någonstans pga skåpskonstruktionen... den enda mittbalken jag kommer att ha är den på bilden i ursprungsinlägget - tror du att det räcker?


ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Sorry, jag blev förledd av ordet resårbotten...
Jag skulle göra halvskarvar som i Ditt andra inlägg. Sen skulle jag förstärka innerhörnen med trekantklossar av samma 45x70 som både limmas och skruvas fast ( såga 45 grader från båda håll så Du får fiberriktningen i 45 grader, då biter skruvarna bättre)
Hur stora tror du att klossarna bör vara? Ska klossarna skruvas från insidan?
 
En 45x70 mittbalk är på gränsen, måste ha rätt sorts virke för att det ska hålla och även om det inte går sönder blir det svajigt. Går det inte att sätta 2 regler så du får en 90x70 mittbalk. Infästningar i huvud och fotgavel är en känslig punkt. Jag hade som jag skrev innan kört både med genomgående skruv och med vinkeljärn i alla skarvar.

Har du en begränsning i höjd på ramen på 70mm hade jag övervägt köra dubbla reglar överallt.
 
B brf1911 skrev:
Box joint är tyvärr inte möjligt, men du menar då att det räcker med vinkeljärn på insidan för min del?

Det är tyvärr inte möjligt med ben någonstans pga skåpskonstruktionen... den enda mittbalken jag kommer att ha är den på bilden i ursprungsinlägget - tror du att det räcker?



Hur stora tror du att klossarna bör vara? Ska klossarna skruvas från insidan?
klossarna kan Du göra av samma 45x70, såga 45 grader "från båda sidorna" så blir dom runt 100 mm långa. Då kommer klossarnas fiberriktning i 45 grader mot båda reglarna. Limma hela anliggningsytan och skruva utifrån. Då kommer skruvarna att bita bra i klossarna och ger ett superstarkt hörn. (skruvar biter inger vidare i ändträ..
Fundera gärna en stund på hur Du ska få ribbotten att ligga still i sidled. Skulle Du kunna lägga på en 21x95 ram på utsidan om 45x70ramen?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Och en billigare variant än den Violina länkade till [länk]
Vill man köpa billig säng från ett sånt skitställe? :p

Edit: dessutom hög som f*n eftersom det är en kontinentalsäng :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.