Idag sålde jag iväg mitt gamla kök till husägare som tänkte bygga retrokök i framtiden och jag själv lever åter igen i byggdammet som jag har gjort varje sommar nu sen 2017.

2015 (vintern) - badrummet
2016 (våren) - tilläggsisolering och byte av fönster och dörrar
2017 - bergvärme
2018 - vardagsrummet
2019 - sovrummet
2020 - källaren samt all el i huset
2021 - köket (och hallen)
2022 - ?

Mitt köksutrymme är ju väldigt litet så det gäller ju att använda ytan smart.
Jag har ju inte haft diskmaskin tidigare (eller sen jag köpte huset iaf.) och det har jag ju känt att jag har saknat sedan jag bodde i lägenheten och micron har ju haft sin plats uppepå kylskåpet sen 2016 när jag flyttade in.

Jag tänkte därför att jag skulle försöka vara lite effektiv med utrymmet när det gäller diskmaskin, ugn och micro genom att placera dessa uppepå varandra. Inbyggnadsmoduler alltså så det blir som ett högskåp ungefär.

Är det någon som har gjort något liknande eller vet var man kan handla?
Jag bor ju ensam i huset och skulle kunna tänka mig en lite mindre (alltså lägre) modell av diskmaskin bara för att inte micron ska hamna för högt upp. Vilket iofs inte gör så mycket eftersom att jag redan idag har vänjt mig vid att sträcka mig för att få åtkomst till micron uppepå kylskåpet.

Eller finns det någon lösning avsedd för typ husbilar som skulle kunna funka?
 
Vi sätter in nytt kök och väljer bänkfrys, ugn och micro i ett högskåp. Det är vanliga standardmått så det blir ju direkt att byta ut frys mot diskmaskin i ditt fall.
Vad är problemet?
 
E EPG skrev:
Idag sålde jag iväg mitt gamla kök till husägare som tänkte bygga retrokök i framtiden och jag själv lever åter igen i byggdammet som jag har gjort varje sommar nu sen 2017.

2015 (vintern) - badrummet
2016 (våren) - tilläggsisolering och byte av fönster och dörrar
2017 - bergvärme
2018 - vardagsrummet
2019 - sovrummet
2020 - källaren samt all el i huset
2021 - köket (och hallen)
2022 - ?

Mitt köksutrymme är ju väldigt litet så det gäller ju att använda ytan smart.
Jag har ju inte haft diskmaskin tidigare (eller sen jag köpte huset iaf.) och det har jag ju känt att jag har saknat sedan jag bodde i lägenheten och micron har ju haft sin plats uppepå kylskåpet sen 2016 när jag flyttade in.

Jag tänkte därför att jag skulle försöka vara lite effektiv med utrymmet när det gäller diskmaskin, ugn och micro genom att placera dessa uppepå varandra. Inbyggnadsmoduler alltså så det blir som ett högskåp ungefär.

Är det någon som har gjort något liknande eller vet var man kan handla?
Jag bor ju ensam i huset och skulle kunna tänka mig en lite mindre (alltså lägre) modell av diskmaskin bara för att inte micron ska hamna för högt upp. Vilket iofs inte gör så mycket eftersom att jag redan idag har vänjt mig vid att sträcka mig för att få åtkomst till micron uppepå kylskåpet.

Eller finns det någon lösning avsedd för typ husbilar som skulle kunna funka?
Jag tittade på att göra så men micron kom för högt upp tyckte vi. Vi har ni Micro i överskåp, men skulle blivit högre ändå...
 
A
X xLnT skrev:
Vi sätter in nytt kök och väljer bänkfrys, ugn och micro i ett högskåp. Det är vanliga standardmått så det blir ju direkt att byta ut frys mot diskmaskin i ditt fall.
Vad är problemet?
Nej diskmaskin passar inte i ett bänkskåp
 
Det du skulle kunna göra är att placera diskmaskinen på lämpligt ställe och sen sätta upp ett skåp ovanför diskmaskinen att stoppa in ugnen och mikron i. Alternativt en kombiugn med ugn och mikro i samma enhet.
 
electroluxaren skrev:
Nej diskmaskin passar inte i ett bänkskåp
Nä, det har du rätt i, fel tänkt av mig.
 
Det finns ju diskmaskiner som är gjorda för att sättas in i ett högskåp, men de är säkert dyrare än en vanlig maskin (och lite smalare och därmed lite mindre rymliga). Att sätta in en mikro i ett högskåp känns lite som förslösad yta när det finns sådana som funkar i ett väggskåp. Har du funderat på en kombiugn - de är inte billiga men perfekta för ett lite kök, och kan placeras både i högskåp och i bänkskåp under hällen. Vi hade en sådan samt en 45 cm bred diskmaskin i vårt lilla funkiskök.
 
A
1 16386 skrev:
Det finns ju diskmaskiner som är gjorda för att sättas in i ett högskåp, men de är säkert dyrare än en vanlig maskin (och lite smalare och därmed lite mindre rymliga). Att sätta in en mikro i ett högskåp känns lite som förslösad yta när det finns sådana som funkar i ett väggskåp. Har du funderat på en kombiugn - de är inte billiga men perfekta för ett lite kök, och kan placeras både i högskåp och i bänkskåp under hällen. Vi hade en sådan samt en 45 cm bred diskmaskin i vårt lilla funkiskök.
Vilka diskar tänker du på?
 
Jag tänkte på sådana som placeras upphöjt i ett skåp, för bättre ergonomi. Men jag kanske tänkte fel - det kanske är skåpen som är bredare än 60 cm än att diskmaskinerna är smalare än 60?
 
det finns ju så kallade bänkdiskmaskiner. de är gjorda för att ha ovanpå diskbänken men det är inget som förhindrar att man bygger in dem - det har jag sett i flertalet äldre kök där man velat installera diskmaskin i efterhand.
 
A
D DFYD123 skrev:
Kanske denna [länk]
Bra pris i alla fall!
 
Jag var nere på IKEA i Kalmar igår och hade med mig måttbandet för att kontrollmäta lite.
Inbyggnads ugn + micro mätte jag in på >100cm, >105cm och >110cm. I mitt lilla kök som dessutom är singelhushåll så räcker ju den minsta varianten som är strax under 100cm höjd.
Sen gick jag bort och mätte på de två inbyggnads diskmaskinerna de hade och den var ju >90cm hög.
Alltså blir totalhöjden allt som allt 190cm och det tycker jag kan vara ganska okej i alla fall för mig själv som är 179-180cm lång för då ser jag rakt in i den övre ugnen utan att behöva sträcka mig om jag står raklång och tittar rakt frammåt.
Skulle möjligen vara om det någon gång flyttar in en kvinna i hushållet då, de senaste jag har träffat har ju varit nån decimeter kortare än mig vilket väl är ganska normalt men då finns ju alltid möjligheten att använda en liten pall så man kommer upp 12 - 15cm.

Men bra då vet jag att det är görbart i alla fall.
Tack för tipsen!
 
  • Gilla
major_tom
  • Laddar…
Vad bra, men jag är fortfarande lite förvånad över att du vill ha allt i ett högskåp när diskmaskin och ugn kan placeras under bänkskiva, i läge som passar, och mikro i ett 60 cm brett väggskåp. I ett litet kök brukar man vilja ha så mycket bänkyta/arbetsyta som möjligt.
 
Det har med layouten på rummet att göra. Typ fönster och dörrar överallt. Den som tänkte igenom den planlösningen måste ha varit full eller något.
Men man måste göra det bästa av situationen och i mitt fall så blir det en lagom yta för två högskåp bredvid varann, ett för diskmaskin/micro/ugn och ett för förvaring.

Bänkytor blir det ändån på andra ställen och i värsta fall så får jag använda köksbordet som bänkyta.
Sen finns ju alltid alternativet att montera en fällbar bänkskiva med gångjärn ytterst på bänken för att vid behov kunna förlänga den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.