Standardhjulet är väl som 1000 korn på finaste läget? En egg med 1000 korn och sen polering på lädertrissa lämnar inte mycket att önska, på de flesta knivar.

Men det finns stora möjligheter att "pimpa" sin Tormek. Om jag själv skulle nörda in på Tormek, så hade jag nog köpt CBN hjul i 2-3 olika grovlekar. Och ersatt läderhjulet med ett stenhårt filthjul densitet 0.9, som man behandlar med 1-3 micron diamantspray.
Jag hade också satt en smalare krage på knivjiggen, för att minska problemet med minskande vinkel mot spetsen på långa knivar.
 
L lassebrun skrev:
på tormeken. Kör ni med standardhjulet som följer med enbart? Eller behövs det bytas under slipningen?
Jg kör enbart med standardstenen som har ca 1000 grit i finaste läget. Därefter polering med standard lädertrissa och standard Tormek slippasta på lagom oljad lädertrissa.

Vill man ha spegelblank egg så får man investera i tex den japanska vattenstenen i systemet men har inte sett någon anledning hittills. Denna ligger på ca 4000 grit, och polering med lädertrissa kan bli överflödig. Man byter sten på sekunder så det är inga bekymmer med det.
 
Alltgår Alltgår skrev:
Standardhjulet är väl som 1000 korn på finaste läget? En egg med 1000 korn och sen polering på lädertrissa lämnar inte mycket att önska, på de flesta knivar.
...
Jag hade också satt en smalare krage på knivjiggen, för att minska problemet med minskande vinkel mot spetsen på långa knivar.
På den breda knivjiggen för långa flexiga knivar typ filéknivar så är den litet för grov i början, jiggen. Men det rättar till sig efter hand som man använder den, det blir att man slipar ner jiggen litet mot den tunna änden. Blir bra resultat när man slipar mot spetsen på en riktigt tunn och flexig kniv, att man tagit litet material på jiggen och gjort den litet tunnare i ena änden spelar ingen roll för stabiliteten.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Tack, men det behövs inget mer av optimerande vad jag känner nu.. Allt jag slipar blir extremt vasst bara med grundgrejerna. Jag begär inget mer, inga behov av spegelblanka eggar tex.
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Tack, men det behövs inget mer av optimerande vad jag känner nu.. Allt jag slipar blir extremt vasst bara med grundgrejerna. Jag begär inget mer, inga behov av spegelblanka eggar tex.
Ja precis, det blir nörderi i mångt och mycket. Jag begär egentligen inte heller mer än vad mina 1200 korn plus polering ger.
Just en pin pivot collar tycker jag dock kan tillföra något, en klar förbättring. Men på min setup, där jag tar stöd underifrån, så hade den möjligen blivit för instabil. Så der blir nog inget med det.
 
T
Hej,
Jag har kört med spyderco sharpmaker länge och har varit ganska nöjd men när jag började använda den som den här grabben så fungerade den mycket bättre för mig.

Gillar spiderco för man kan slipa allt och har den alltid till hands i kökslådan, köpte till diamantbryne för att kunna profilera och funderar på att investera i de finaste stenarna oxå nu när jag fått den fungera såå mycket bättre efter att sett videon..

Vad tror ni om skäpan mellan spyderco & T4? - är det att byta upp sig till en T4 eller bara att man får större och dyrare produkt som låter (= roligare)?
 
Jag tror att Spyderco Sharpmaker ger minst lika hög skärpa som T4 med standardstenen och standardpoleringen. Fördelen med T4 är om man behöver forma om eggen, sedan är det ju en fördel att det tar mycket kortare tid och att man kan skärpa diverse verktyg inte bara knivar. Men jiggar och stöd är ju inte gratis, det blir snabbt många tusenlappar innan man tycker det känns någorlunda komplett. I ljuset av det så är 1800 kr för en japansten till T4 inte så mycket... får fundera på det :)
 
Spydercos stenar: medium (brun), fin och ultrafin (vita) ligger på ca 800, 2000 och 4000 JIS dvs ca P1000, P2200 och P5000. Ungefär. P=sandpapper med våra mått mätt.
Jag har en Sharpmaker med alla stenar inkl diamant liggandes om någon är intresserad. Diamanten och de ultrafina har bara använts en gång eller två.
 
Alltgår Alltgår skrev:
Spydercos stenar: medium (brun), fin och ultrafin (vita) ligger på ca 800, 2000 och 4000 JIS dvs ca P1000, P2200 och P5000. Ungefär. P=sandpapper med våra mått mätt.
Jag har en Sharpmaker med alla stenar inkl diamant liggandes om någon är intresserad. Diamanten och de ultrafina har bara använts en gång eller två.
Ja den kanske skulle passa mig
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Tormek t4/t8 Vad är ett bra pris? kikat på prisjakt/pricerunner men dom har ingen prishistorik tyvärr.
 
T
Alltgår Alltgår skrev:
Spydercos stenar: medium (brun), fin och ultrafin (vita) ligger på ca 800, 2000 och 4000 JIS dvs ca P1000, P2200 och P5000. Ungefär. P=sandpapper med våra mått mätt.
Jag har en Sharpmaker med alla stenar inkl diamant liggandes om någon är intresserad. Diamanten och de ultrafina har bara använts en gång eller två.
Hej, ett par frågor till dig -
Vad använder du i stället för din sharpmaker?
Är ultrafine något att satsa på? har diamant för profilering til min sharpmaker men inte ultra fine.. värt pengarna för en japansk hushållskniv?
 
T turbo100 skrev:
Hej, ett par frågor till dig -
Vad använder du i stället för din sharpmaker?
Är ultrafine något att satsa på? har diamant för profilering til min sharpmaker men inte ultra fine.. värt pengarna för en japansk hushållskniv?
Jag använder 50x2000 bandslipen och ibland en Hapstone R1, bägge finns längre bak i tråden.

Ultrafin ger en kännbart vassare egg än fin. Men jag har varit för lat för att använda den kan man säga. Den vanliga fina stenen följt av lite strigling ger en kanonbra egg det med.
 
  • Gilla
turbo100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.