Jag bygger ett växthus/orangeri som är vidbyggt mot huset. Huset har FTX.
Ur ett ventitaltionsperspektiv vill jag vill nyttja växthuset så smart som möjligt ihop med huset och bygger gärna någon styrning.

Koppla på växthuset på FTX:en såsom ett vanligt rum i huset?
Låta friskluft och avluft gå in/ut i växthuset och ha det som en lunga för huset?
Bara ta friskluften genom växthuset som förvärmning/förfuktning när de olika temperaturerna är rätt för det?
Låta en del av avluften blåsa in i växthuset för CO2-gödning?

Mest troligt är att en kombination av ovan är optimalt vid olika scenarior av temperaturer och fukt, men det känns lite komplext att klura ut hur det ska styras.

Oavsett lösning så är jag beredd att ha ett separat fläktssytem som ventilerar växthuset ordentligt när det blir för mycket värme därinne, när man varken vill ha värmen i västhuset eller in i huset, men det är den enkla biten, att "vaska" värmen över säg 35C.

Har ni några kluriga idéer?
 
Att göda växthusen med luft från kaminerna, med deras högre CO2-halt, görs väl ofta.
Och skapar bättre växtbetingelser i växthusen med effektivare fotosynes.
Huruvida vanlig inomhusluft ger samma verkan är väl inte belagt,
men tål att prövas. Kokdioxidhalten borde vara högre än i uteluften i alla fall.
 
Jag skulle nog välja att ta friskluft (uteluft) i växthuset (ren uteventil), koppla frånluft från växthuset till FTX för att nyttja återvinningen men sätta ett spjäll så man kan stänga om det är för kallt/varmt.
FTX har eget friskluftsintag
Känns onödigt att köra in tilluft (behandlad) i växthuset
 
Ja man har ibland gasolgrännare som CO2-gödning har jag förstått. Vi har en CO2-givare i sovrummet och man kan se att CO2 ligger på ca 500-600ppm när ingen är där på dagen, och ca 1000-1200ppm när vi sover. Jag vblev förvånad att det stiger så mycket trots att vi har FTX-vent men när man tänker på det lite mer är det inte så konstigt eftersom vi andas ut ca 4000ppm och är man då två pers så är det klart koncentrationer ökar en hel del trots FTX. Jag googlade igår att det behövs ca 30 träd per människa för att få balans i CO2-upptaget så att ha växthuset som lunga för huset är nog ingen bra idé, men däremot kan man ju fundera på att ta vara på det som finns.

Henrik - håller med dig om att det känns onödigt att köra in behandlad tilluft i växthuset om man ser till CO2 och fukt, och även temp sommartid. Däremot minskar man ju energibehovet en hel del på vinterhalvåret. Vet inte hur mycket man behöver ventilera under vintern dock, vi tänker ha kanske 10C där då.
Tankar jag har är också ett separat FTX, antingen hitta en beggad villamodell eller kanske mer smidigt de mindre och billigare "friskluftsventilmodellerna" som växlar flöde var 70:e sekund som komplement för att få låg driftkostnad och vettig ventilation på vintern. Det blir mycket enkel installation jämfört med att dra ut ventrören genom husets fasad och få ännu fler rör och skarvar i vår redan trånga tvättstuga (6-7kvm för tvätt+tork+bergvärme+FTX).

Allra smidigast vore att ta friskluften till FTX via växthuset, för friskluftsintaget sitter nämligen redan i växthuset idag, dvs 100% tas genom växthuset idag. Det har bara blivit så för att det var där vi ville ha växthuset, och tanken finns att man kan styra med ett spjäll om det ska vara så eller om man ska bypassa växthuset. Man kan då med rotorn i FTX välja att stänga av den och ta in extra värme i huset (växthuset förvärmer) vid behov, eller låta rotorn gå vilket gör att den mesta värmen åker ut genom avluften.

Om man som du föreslår istället kör frånluft från växthuset in till FTX så kommer också värmen tillgodo vid behov, fast den tar en vända genom VVX/rotorn innan den sprids ut i alla rum. Extra syresatt växthusluft kommer inte tillgodo (om det nu blir någon högre syrenivå att tala om i växthuset). Stora fördelen är ju dock att när det finns behov av värme i huset och det finns överskott i växthuset så kommer det bli effektivare eftersom FTX kommer återvinna både husets egen avgående energi och växthusets. Om man matar via friskluften istället såsom det tillfälligt är idag så måste man välja via rotorn: Påslagen = återvinning av husets avgående energi men man "vaskar" växthusets överskott. Avslagen = allt överskott från växthuset flödar in i huset men man återvinner inget av husets avgående luft.

Knepigt! Tar gärna emot mer input!
 
Bild som visar friskluftintaget (vit plåt) på husväggen, vilket numera är inne i växthuset.
Vit plåt för friskluftintag på en husvägg inne i ett växthus med staplade röda stegar i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Självklart kan man ta all luft via växthuset som du skriver, men om du inte önskar en tilluftstemperatur i huset på ca 25-30 grader? Då måste du kunna blanda den varma luften från växthuset med uteluft och detta gör hela styrningen mer komplicerad men utförbar via tex PLC. De flesta FTX för villabruk har inte dessa möjligheterna.

Att du får ”friskare” luft i växthuset än vad du har ute är inte något du kommer att märka av, där emot kommer du märka av att det lätt blir fuktigare vilket gärna medför en doft av ”jord” då du kommer ha växter mm i utrymmet. Är detta något du vill blåsa in i huset?

Du skulle med fördel kunna blåsa ut avluften från aggregatet i växthuset för att hålla uppe tempen på vår/höst/vinter. Dock om du väljer att ta friskluften via växthuset måste du har möjlighet att ”späda” med friskluft för att hålla CO2 nivån på en godkänd nivå. Om du enbart tar frånluft i växthuset kan du styra återvinningen med VVX och får inga bekymmer med CO2
 
Styrning den roliga biten här. Jag har dels ett syrsystem från Carlo Gavazzi som har traditionella smarthemfunktioner men också går att bygga egna PLC-funktioner, PID-regulatorfunktioner mm. Och skulle det inte räcka kan jag bygga något med Arduino tex :)

Så det handlar här om att göra det så smart som möjligt. Ta vara på så mycket energi som möjligt istället för att vädra ut, samt om möjligt få ytterligare vinster med CO2 och fukt etc.
Jag har problem vintertid med torra läppar, så att öka fukten i huset något är i grunden något önskvärt, vi ligger runt 25-30% RH i sovrummet när det är som torrast. Har testat luftfuktare som visserligen höjer till kanske 50%, men man spenderar ju sin vakna tid utanför sovrummet och ute där det är torrt så läpparna hjälps inte av 8 timmar med 50%. Kunde man höja i hela huset mha växthuset så vore det bra (till rimlig nivå förstås) dock vill man ju inte att det ska lukta dåligt på något sätt.

Visst återvinner man fukten i en FTX om fukten kommer in via frånluften? Alltså det talar för att ta växthusluften den vägen? Om man tar in via friskluften så kommer väl bar fukten in i huset när rotorn är avstängd? Annars "återvinns" den åt fel håll, ut till avluften?
 
Ja det låter som om du kan få till funktionen med det system du har och med lite ardruino går allt att lösa ;)

Om du tar tilluft från växthuset så kommer du få fuktigare luft under vinterhalvåret men risk för väldigt fuktigt sommmartid vilket inte är önskvärt. Men det är även då du kommer önska att man kan blanda eller ta luften helt utifrån.

I en roterande värmeväxlare (VVX) så kommer aldrig till och frånluft att blandas, således ej heller fuktigheten. (Visst läckage i släppackningen förekommer men bör vara försumbart)

För att blanda luft så måste du ha något som kallas för Återluft och då sätter man en kanal mellan till och frånluft med ett spjäll (ska monteras före rotor men innan ev värmebatteri) som samverkar med friskluftsspjäll tex 60% återluft ger 40% öppet tilluftsspjäll. Ihop med detta brukar man sänka eller stänga av frånluftsfläkten och enbar köra på tilluftsfläkten för att inte kortsluta systemet (luft mässigt).
 
Det blir ingen återvinning av fukten genom kondensering i rotorn då? Den varma fuktiga luften möter den kalla rotorn och kondenserar på den, sen när rotorn är uppvärmd i slutet av varvet går den i tilluften och avger sin värme ihop med fukt som plockas upp av den torra friskluften?
 
*Får revidera tidigare text angående att det aldrig återförs fukt*
Viss överföring sker men om denna kommer vara märkbar för dig är tveksamt, du får förluster i tex filtret för frånluften som kommer binda viss fukt tex, vilken typ av rotor du har spelet också in på resultatet mm

Här är en fin rapport som berör just ditt ämne:
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:550959/FULLTEXT01.pdf

Visst kom man fram till att återföring sker men även att risken för tex mögel ökar markant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.